ایمان ربیعی

دیروز، بازارهای ایران در حالی بازگشایی شدند و فعالیت خود را آغاز کردند که همه عوامل تحت‌تاثیر خبر ابتلای ترامپ به کرونا بود.

 پس از تایید مثبت بودن تست کرونای ترامپ و همسرش، اقتصاد آمریکا واکنشی شدید به وضعیت نشان داد. بورس‌های آمریکایی روندی ریزشی را آغاز کردند و پس از آن بود که قیمت نفت با بازگشت به کانال30 دلاری از نگرانی سرمایه‌گذاران حکایت کرد. طلا، محل سنتی سرمایه‌گذاری در جهان روندی افزایشی را تجربه کرد و نرخ برابری پول برخی کشورهای وابسته به امریکا نظیر استرالیا و نیوزیلند نیز کاهش یافت.  

اتفاقات رخ داده در امریکا و دیگر بازارهای مالی جهان زمینه را برای فشار بر ترامپ برای حضور در انظار عمومی  حتی از طریق انتشار یک ویدئو افزایش داد و بالاخره چند ساعتی پس از این واقعه بود که ترامپ مقابل دوربین ایستاد و سخن گفت.

تغییر مسیر به سرمایه‌گذاری‌های امن

خبر مثبت شدن تست کرونای ترامپ آن هم تنها یک ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باعث هجوم سرمایه‌گذاران به خرید دلار و ین به عنوان سرمایه‌گذاری امن شد.

با تمرکز سرمایه‌گذاران نگران بر سلامتی ترامپ، ین ژاپن شدیدترین رشد خود در بیش از یک ماه اخیر را ثبت کرد و به بالاترین سطح یک هفته‌ای ۱۰۴.۹۵ واحد رسید.

دلار در برابر یورو ۰.۳ درصد تقویت شد و به نرخ برابری ۱.۱۷۱۸ واحد رسید در حالی که شاخص دلار در برابر ارزهای مهم جهان ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۹۳.۸۲۳ واحد رسید.

 برخی رسانه‌ها معتقدند سن بالای ترامپ و اضافه وزن وی سبب شده است او در وضعیتی خطرناک باشد هر چند اخبار رسمی از وضعیت نرمال و مناسب وی حکایت دارد. خود وی نیز در توئیتی تاکید کرد همه چیز به خوبی پیش می‌رود؛ اما شاید بتوان گفت بازار ایران بیشترین تاثیر را به خبر کرونا گرفتن ترامپ نشان داد.

 قرنطینه رفتن ترامپ برای 14 روز همزمان شد با بازگشت بورس تهران به مدار مثبت. بورس دیروز رشد قابل توجه را تجربه کرد و به قول برخی کارشناسان پس از مدت‌ها اخم، لبخند زد. شاخص بورس در روز گذشته بیش از 40 هزار واحد رشد کرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد احتمال مثبت ماندن بورس در روزهای آتی نیز بالاست.

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، افزایش تقاضا در نمادهای شاخص‌ساز باعث رشد ۲/۸۴ درصدی شاخص کل شد و شاخص هم‌وزن نیز بعد از یک هفته روند نزولی دیروز بیش از نیم درصد رشد کرد. با شروع معاملات بازار سهام افزایش تقاضا در نمادهای شاخص‌ساز باعث صعودی شدن روند بازار شد و شاخص کل با رشد بیش از 2.5 درصدی به یک میلیون و 546 هزار واحد رسید، همچنین دیروز شاخص هم‌وزن نیز رشد بیش از نیم درصدی داشت و این خبر از کلیت مثبت بازار می‌دهد.

ارزش معاملات بازار سهام در اولین روز هفته از 10 هزار میلیارد تومان عبور کرد و نمادهای خودروی، پالایشی، فلزات اساسی و پتروشیمی در رنج مثبت و راوان معامله شدند .همچنین دیروز نمادهای بانکی پس از مدت‌ها صف خرید شدند.

در بازار ارز چه می‌گذرد؟

هر چند دیروز سهامداران پس از مدت‌ها لبخند زدند، اما قیمت ارز در فردوسی و سبزه میدان روندی کاهشی را طی کرد و ریزشی در محدوده 400 تومان را تجربه کرد. دلار پس از برخورد با سد سخت مقاومتی 30 هزار تومانی، چندین بار بازگشت را تجربه کرده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند ابتلای ترامپ به کرونا توانسته است تا حدی فشار تقاضا بر بازار ارز ایران را کاهش دهد چرا که این اتفاق می‌تواند ترامپ را در موقعیت ضعف قرار داده و از احتمال پیروزی وی بکاهد 

 دلار دیروز در صرافی‌های بانکی به نرخ 28 هزار و 450 تومان به فروش رسید که کاهشی نزدیک به 450 تومان را نشان می‌دهد. نرخ یورو نیز برابر با 33 هزار و 400 تومان گزارش شد. این کاهش البته نه به عملکرد اقتصادی یا تغییر روند اقتصاد ایران که به داده‌ها و عوامل سیاسی باز می‌گردد. بسیاری از کارشناسان معتقدند ابتلای ترامپ به کرونا توانسته است تا حدی فشار تقاضا بر بازار ارز ایران را کاهش دهد چرا که برخی معتقدند این اتفاق می‌تواند ترامپ را در موقعیت ضعف قرار داده و از احتمال پیروزی وی بکاهد. بازار ارز ایران این روزها با افزایش شدید تقاضا روبرو بود و رشد قیمت‌ها تا حدی به این موضوع نیز بازمی‌گشت. صرافان از رشد قابل توجه تقاضا در بازار ارز خبر می‌دادند و می‌گفتند سرمایه‌های بسیار خرد نظیر سرمایه‌های کمتر از 5 میلیون تومان نیز حالا راهی بازار ارز و سکه شده‌اند.

 کاهش قیمت دلار البته به مهار روند رو به رشد قیمت سکه در بازار نیز دامن زد. قیمت سکه که روز پنجشنبه به محدوده 15 میلیون تومان رسید در اولین روز هفته به قیمتی حدود 14 میلیون و 200 هزار تومان فروخته شد. فعالان بازار سکه نیز فشار تقاضا بر بازار سکه را بسیار بالا می‌دانند و می‌گویند قطعات کوچک‌تر سکه البته با تقاضای بالاتری روبرو هستند. حباب سکه در بازار نیز موید این مدعاست. فشار تقاضا حباب سکه را افزایش داده است و با توجه به قدرت پایین خرید مردم در کشور، البته حباب قطعات کوچک تر نیز بسیار بالاست. حباب سکه تمام بهار آزادی طرح جدید حالا از یک میلیون تومان فراتر رفته و حباب نیم سکه نیز به یک میلیون و 500 هزار تومان رسیده که رقمی قابل توجه است.

بورس مثبت و دلار و سکه منفی از نظر بسیاری از ناظران بازار، واکنش هیجانی به خبر ابتلای رئیس‌جمهوری آمریکا به کروناست. ترامپ فشار شدیدی را در دو سال اخیر متوجه اقتصاد ایران کرده است. خروج از برجام و همچنین تشدید تحریم‌ها، وضعیت انتخابت امریکا را برای افکار عمومی ایران بیش از پیش حساس کرده است.

ریزش ارزش پول ملی انتقادات فراوانی را متوجه بانک مرکزی و سیاستگذار پولی ایران کرده است به طوری که رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضاییه و دیگر کارشناسان و نمایندگان مجلس به این وضعیت اعتراضاتی را داشته‌اند.

همتی، رئیس کل بانک مرکزی البته وعده داده است در آینده درباره دلایل افزایش نرخ ارز توضیحاتی مبسوط خواهد داد؛ اما وی معتقد است تحریم‌کنندگان به هدف خود که فروپاشی اقتصاد ایران بود دست نیافته‌اند و بانک مرکزی مانعی بزرگی را بر سر این راه ایجاد کرده است.

شمارش معکوس برای مشخص شدن نتیجه انتخابات امریکا که در میانه آبان برگزار می‌شود، آغاز شده است و به نظر می‌رسد تا زمانی که نتیجه انتخابات آمریکا روشن نشود نوسان در بازارهای ایران تداوم یابد.