جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی به تازگی مصوب شد، برای سواری، وانت، مینی‌بوس و کامیونت ‌۴۰۰ هزار ریال تعیین شده است.

به گزارش فارس ، دو سال پیش بود که در راستای کاهش ایستایی خودروها در درگاه‌های عوارضی آزادراه‌ها و کاهش داد و ستد پول نقد در گیت‌های عوارضی، سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی در چند آزادراه کشور اجراش شد تا به این ترتیب خودروهایی که قصد عبور از آزادراه‌ها را دارند، تا ۴۸ ساعت پس از عبور از آزادراه نسبت به پرداخت عوارض آزادراهی، اقدام کنند، در گام اول پنج آزادراه کشور به سیستم اخذ عوارض الکترونیک مجهز شد. با پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی نیاز به توقف برای پرداخت عوارض آزادراهی نیست، خودروهایی ترددکننده در آزادراه از طریق سامانه به صورت خودکار شناسایی می‌شوند و مبلغ عوارض با روش‌های متنوع قبل، حین و یا بعد از تردد قابل پرداخت است. در سیستم اخذ عوارض الکترونیک ایستگاه‌های عوارضی فعلی حذف می‌شود و مسیر تردد در آزادراه‌ها کاملا باز خواهد بود.

روش‌های پرداخت عوارض الکترونیک آزادراهی

بنابراین گزارش، پرداخت عوارض آزادراهی در قالب پرداخت الکترونیک به چندین روش امکان پذیر است.   بنابراین گزارش، پرداخت عوارض آزادراهی از طریق وبسایت به ۷ روش امکان پذیر است. همچنین پرداخت عوارض آزادراهی از طریق تلفن همراه با نصب ۹ نرم‌افزار بر روی تلفن همراه امکان پذیر است که در این باره می‌توان به نرم افزارهایی نظیر آپ، تاپ و غیره اشاره کرد. از سوی دیگر پرداخت عوارض آزادراهی از طریق شماره گیر ی#۸*۷۲۰* به عنوان کد دستوری USSD امکان‌پذیر است.

همچنین پرداخت الکترونیک عوارض آزادراهی از طریق اتصال پلاک خودرو به حساب بانکی نیز امکانپذیر است؛ با موافقت کاربر و دادن اجازه برداشت از حساب بانکی از طریق وبسایت WWW.NSPAY.IR مبلغ عوارض بابت هر بار تردد در آزادراه به صورت خودکار از حساب بانکی اعلام شده کسر و به مالک خودرو اطلاع‌رسانی می‌شود.

آزادراه‌های تحت پوشش سیستم الکترونیک اخذ عوارض

در حال حاضر ۸ آزادراه تحت پوشش سیستم پرداخت الکترونیک عوارض آزادراهی هستند که شامل آزادراه تهران ـ قم، آزادراه کرج ـ قزوین، آزادراه تهران ـ ساوه، آزادراه قزوین ـ زنجان، آزادراه بندرعباس ـ بندر شهید رجایی، آزادراه همت ـ کرج، منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال، ‌ و قطعه ۴ آزادراه ارومیه ـ تبریز است.

در آینده نزدیک ۹ آزادراه دیگر به سامانه الکترونیک اخذ عوارض مجهز می‌شوند .