یک هفته از اعلام کشف واکسن روسی گذشته و در جهان غوغا به پا کرده است. با اینکه گفته می‌شود ایران از این واکسن استقبال کرده اما روز گذشته رئیس انستیتو پاستور ایران توضیحاتی در رابطه با این واکسن ارائه داد.

علیرضا بیگلری درباره واکسن کرونا گفت: با توجه به اینکه کووید-19 بیماری پیچیده‌ای است و مهم‌ترین بعد آن ناشناخته بودن آن است و معلومات و دانش دنیا درباره این بیماری بسیار کمتر از دانسته‌هاست، بنابراین در مورد ساخت واکسن علیه این بیماری هم باید عمیق‌تر و منطقی‌تر فکر کنیم. چند سؤال هست که باید در ذهن افراد باشد؛ ابتدا اینکه اصلاً مطمئن نیستیم که این بیماری حتماً واکسن داشته باشد؛ چراکه ابتلای مجدد در بهبودیافتگان این بیماری داریم. بنابراین ممکن است عملاً واکسن مؤثری برای این بیماری نداشته باشیم. مبحث دیگر آن است که اگر واکسن داشته باشیم و تأثیر داشته باشد، مدت‌زمان تأثیر و ایمنی این واکسن چقدر خواهد بود؟ او ادامه داد: بعدازاینکه واکسن ساخته و کار آزمایشگاهی آن تمام می‌شود، باید از دو منظر موردتوجه قرار گیرد؛ در فاز اول مطالعات انسانی، بر روی تعداد اندکی انسان تست می‌شود تا بی‌خطر بودن آن موردبررسی قرار گیرد. در فاز دوم واکسن بر روی تعداد بیشتری از افراد داوطلب( ۲۰۰ یا ۳۰۰ نفر) تست می‌شود تا هم بی‌خطر بودن و هم کارایی موردمطالعه قرار گیرد. بعد از تائید در این مرحله وارد فاز سه می‌شود و تعداد داوطلبان به هزاران برابر می‌رسد و در فاز سه به‌عنوان‌مثال ۳۰هزار موردبررسی می‌شوند و اگر در این مرحله هم نشان داده شد که بی‌خطر و مؤثر است، می‌تواند وارد اجتماع شود و به‌صورت وسیع در جوامع انسانی استفاده شود. بیگلری ادامه داد: به همین خاطر نکته مهم این است که گروه‌هایی که به تولید واکسن اشتغال دارند در بهترین حالت در یک تا دو سال آینده واکسنی را تأمین کنند که بتواند پوشش موردنیاز افراد را فراهم کند.

واکسن کرونا را پیش‌خرید نکنید

در همین رابطه سخنگوی وزارت بهداشت هم گفت: در شرایطی که نمی‌توان پیش‌بینی کرد چه زمانی دسترسی به واکسن کرونا محقق می‌شود، چطور افراد اعتماد می‌کنند که واکسنی را از فضای مجازی پیش‌خرید کنند.

سیماسادات لاری درباره آگهی فروش واکسن کرونا در سایت‌های اینترنتی، گفت: باید توجه کرد که تاکنون هیچ واکسن یا داروی اختصاصی در جهان برای بیماری کووید -۱۹ مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت قرار نگرفته است. بنابراین ادعاها یا مباحثی که در سایت‌ها در زمینه تهیه یا فروش یا پیش‌فروش واکسن یا داروی کرونا مطرح می‌شود، به‌هیچ‌عنوان مورد تأیید نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از پایین آمدن تعداد مرگ‌ومیر براثر کرونا خبر داد.

به گفته لاری از روز شنبه تا ظهر یکشنبه دو هزار و ۱۳۳ بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور را به ۳۴۳ هزار و ۲۰۳ نفر رساندند. از سوی دیگر در این زمان ۱۴۷ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۹ هزار و ۶۳۹ نفر رسید.

بااین‌حال هنوز وضعیت بسیاری از نقاط کشور خوب نیست. استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند.