یک تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه فواید تزریق منابع صندوق توسعه ملی به بورس از ضررهای آن بیشتر است، گفت: با توجه به اینکه حمایت از بورس با منابع صندوق توسعه ملی تورم‌زاست، اگر بازار سرمایه حمایت نشود هم تورم افزایش می‌یابد زیرا، نقدینگی به سمت بازارهای طلا، ارز و... می‌رود و دولت برای حمایت از این بازار باید برنامه‌ریزی داشته باشد تا از رشد شتابان و ریزش‌های سنگین جلوگیری شود.

وحید شقاقی در گفت‌وگو با ایسنا درباره تزریق منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه، گفت: بورس مانند سایر بازارها نیست بلکه صحبت‌ها و اتفاق‌ها بر شاخص‌ و وضعیت بازار تاثیر می‌گذارد و ضرر و زیان را نصیب مردم می‌کند زیرا، پیش از این بدین گونه زندگی مردم درگیر بورس نشده بود. با توجه به اختلافاتی که نسبت به مصوبات اخیر شورای عالی بورس وارد شد، باید بدانید که از هر سه قوه در این شورا نمایندگانی حضور دارند و پیش از علنی شدن مصوبات باید نظرات خود را در میان بگذارند و حل کنند تا اختلاف نظرات بر بازار تاثیر منفی نگذارد.

ذات بورس نوسان است نه ریزش

وی با بیان اینکه اکنون دو ماه است که بازار سرمایه معادل ۵۰ تا ۶۰ درصد دچار ریزش و کاهش قیمت شده است که این اصلاح نیست، افزود: اصلاح افت اندک رفت و برگشتی است و ذات بورس اصلاح و نوسان است نه ریزش. در شرایط فعلی، عمده سهامداران خرد حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد سرمایه خود را از دست داده‌اند. اگر بازار حمایت نشود اثرات منفی خود را بر سایر بازارها می‌گذارد و اگر نقدینگی در بازار اولیه بورس جذب شود، نقدینگی به بهترین نحو مدیریت می‌شود اما در غیراینصورت، نقدینگی به سمت بازارهای طلا، ارز، مسکن و... می‌رود و برای زندگی مردم و اقتصاد هزینه و تورم دربر خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه حمایت از بورس باید به نحوی باشد که از رشد شتابان و ریزش‌های سنگین جلوگیری شود، ادامه داد: یکی از مصوبات شورای عالی بورس مربوط به فعالیت بانک‌ها در بازار سرمایه است تا آن‌ها بتوانند سرمایه گذاری کنند که از نظر من ایرادی ندارد زیرا، بانک‌ها در سایر بازارها چون مسکن هم فعالیت دارند و چه بهتر که در بازار سرمایه هم فعالیت داشته باشند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، اظهار کرد: در حال حاضر عموم مردم در بازار سرمایه سهام دارند که نسبت به ۸۳ میلیون نفر جمعیت کشور، بیش از ۵۰ میلیون نفر سهامدار در کشور وجود دارد. بنابراین، نمی‌توانیم بگوییم تزریق منابع صندوق توسعه ملی به بورس، حمایت از قشر خاصی است زیرا، اکنون تعداد زیادی از مردم درگیر این بازار هستند که اگر این بازار خوب توسعه پیدا کند هم در تامین مالی و هم برای حل مسائل اقتصادی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

اگر بورس رها شود، چه پیامدهایی دارد؟

شقاقی افزود: اگر حمایت از بورس با منابع صندوق توسعه ملی با قوانین مغایرت دارد، برای حل آن اقدام شود. هدف صندوق توسعه ملی حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی است و اگر بورس را رها کنیم، بازار می‌ریزد و مردم متضرر می‌شوند و چالش جدی برای اقتصاد شکل می‌گیرد.

به گفته این تحلیلگر اقتصادی اگر تمام یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به یکباره به بورس تزریق شود، اثرات تورمی دارد و باید در این زمینه برنامه‌ریزی صورت بگیرد. همچنین، این یک درصد یکباره به بازار تزریق نمی‌شود بلکه در اختیار دولت قرار می‌گیرد و بازارگردان‌ها در مواقعی که نیاز است، آن را به بازار تزریق می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد که اگر بازار سرمایه حمایت نشود هم همچنان تورم بالا را خواهیم داشت زیرا، نقدینگی به سمت بازارهای طلا، ارز و... می‌رود. بنابراین، دولت برای حمایت از این بازار باید برنامه‌ریزی داشته باشد. در کل، فواید تزریق منابع صندوق توسعه ملی به بورس از ضررهای آن بیشتر است.