حمید حسینی گفت: طرح پیشنهادی دولت برای گشایش اقتصادی طرح  بسیار جذابی است و خریداران از دو محل سود می‌برند اول اینکه نفت را به قیمت امروز می‌خرند و به قیمت دو سال بعد می‌فروشند و دوم اینکه با تبیل سرمایه ریالی شان به دلار از مضرات رشد تورم مصون می‌مانند .

این کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرانلاین تاکید کرد: همه پیش بینی‌ها دلالت بر آن دارد که نفت در دو سال آینده قیمتی افزایشی را خواهد داشت. امروز قیمت نفت در کانال چهل دلار است، بی‌ادعا بگویم همواه پیش بینی نفت من درست از آب در می‌آید. همه برآوردها نشان می‌دهد نفت در سال ۲۰۲۲ در کانال ۵۰ تا ۶۰ دلا قرار خواهد داشت. پس می‌بینید سود بسیار خوب اینجا پیش روست. از سوی دیگر قیمت دلار روندی افزایشی را دارد. تا به حال همواره روندی افزایشی داشته، این بار اما  افزایش نرخ دلار نیز خطری را متوجه سرمایه خریدار نمی‌کند. تصور کنید برای حفظ سرمایه‌تان دلار بخرید. خوب این اوراق نیز دقیقا شبیه خرید دلار است بدون اینکه ضرری را متوجه اقتصاد کشور کرده باشید. مهم اینجاست که مردم نگران باشند که ریالشان تحت تاثیر تورم ارزشش را از دست بدهد. این طرح ریال مردم را به دلار تبدیل می‌کند تا از گزند تورم مصون بماند. من فکر می‌کنم این طرح بسیار بسیار خوبی است.

وی در پاسخ به این سئوال که اگر به هر دلیلی کاهش قیمت نفت اتفاق افتاد چه می‌شود؟ تاکید کرد:قرار است دولت کف قیمت را تضمین کند. شما می توانید در بورس‌های جهانی وقتی اوراق می‌خرید خود را از منظر کف قیمت خرید بیمه کنید تا بعد متضرر نشوید. چون این سازو کار در ایران نیست، دولت کف قیمت را تضمین می‌کند که اگر نفت ارزان هم شد پایین‌تر از این رقم اوراق را نخرد. به عبارت دیگر شما امروز ۴۰ دلار مثلا نفت می‌خرید و دو سال بعد اگر نفت ۲۰ دلارا هم شد باز ۴۰ دلار می‌فروشید. حالا در این میان اگر دلار هم گران شده باشد ضرری متوجه شما نیست ک هیچ سود هم می‌برید، پس سرمایه گذاری معقولی است.

وی با اشاره به اینکه اگر تحریم نفتی برقرار بماند چه ی شود؟ ادامه داد:تحریم نفتی یا اصلا بدتر شدن شرایط به معنی گرانی دلار است، در این صورت خریدار نه تنها ضرر نمی‌کند بلکه سود بالایی می‌برد، از سوی دیگر فرض کنیم لغو تحریم اتفاق بیفتد و کشور در وضعیت خوب قرار گیرد که به معنی رشد قیمت نفت و راه افتادن بازارهاست که باز هم خریدار اوراق سود معقولی را خواهد برد. در ضمن شنیده‌ام که دولت در حال بررسی این است که حتی سودی مانند سود اوراق مشارکت به خریدار اوراق بدهد که به نظر من دست و دلبازی است و همان تضمین کف خرید کافی است.

وی درباره دلایل انتقاد به این طرح نیز توضح داد: انتقاد دو علت می‌تواند داشته باشد یک بی‌اطلاعی و دوم نگرانی از به خطر افتادن بازارهای رقیب. بالاخره این اوراق رقیب بازارهایی مثل طلا و سکه و حتی مسکن است. خوب کسانی که در بازارهای مذکور منفعت دارند این طرح را خطرناک تشخیص می‌دهند و بدان انتقاد دارند. اصل موضوع موضوع درستی است. برخی می‌گویند نباید این ارواق هزینه جاری شود، خوب می‌شود با نظارت دقیق مانع از آن شد که برای امور جاری هزینه گردد.