موافقت مجلس با کلیات لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در جریان بررسی جزئیات لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور از جمله مهمترین اخبار دیروز (دوشنبه) پانزدهم اردیبهشت ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی بود.

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و بررسی جزئیات لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

در این جلسه نمایندگان مجلس با کلیات لایحه حذف چهار صفر از پول ملی موافقت کردند.

در جریان بررسی کلیات این لایحه سه نماینده به عنوان موافق و سه نماینده به عنوان مخالف صحبت کردند و درنهایت پس از اظهار رئییس کل بانک مرکزی و اعلام نظر کمیسیون اقتصادی به عنوان موافق تصویب کلیات، مجلس شورای اسلامی با کلیات این لایحه موافقت کرد.

حذف ۴ صفر از پول ملی تورم‌زا نیست

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درباره شایعاتی مبنی بر اثر حذف چهار صفر در تورم کشور گفت: ما مطمئنیم حذف چهار صفر هیچ تاثیری در نرخ تورم ندارد زیرا تورم در اینجا علت است نه معلول که ناشی از تورم مزمن چندین دهه گذشته است.

« عبدالناصر همتی» در بررسی لایحه اصلاح چهار صفر از پول ملی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به کاهش کارایی پول ملی که در نتیحه تورم مزمن و انباشته پنج دهه اخیر اتفاق افتاده، باعث شده تا در واقع  پول ملی که به عنوان ریال نامیده می شود، در جامعه  کاربرد نداشته باشند.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه استفاده از دینار سال‌ها است که در جامعه ما وجود خارجی ندارد، اظهارداشت: اکنون با عدم استفاده از ریال و دینار، عرف اصلی جامعه تومان شده  و تا آنجا که مردم چک پول های ۵۰ هزار تومانی را ۵۰ تومان و اسکناس ۱۰ هزارتومانی را ۱۰ تومان می خوانند.

همتی با اشاره به اینکه حذف چهار صفر برای هماهنگی با عرف جامعه است از مجلس شورای اسلامی خواست تا  لایحه دولت که با فوریت در مهرماه سال گذشته تصویب شد اکنون نیز با فوریت به تصویب برسد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره هزینه بالای چاپ و امحای اسکناس در کشور گفت: اکنون هشت میلیارد اسکناس در کشور موجود است که از این میزان پنج میلیارد مربوط به اسکناس های  زیر دو هزارتومان می شود در حالی که ما با این تغییر می توانیم سکه های دو تومنی که در واقع دو هزارتومانی قبلی و سکه های یک تومنی که هزار تومانی قبلی است، را به صحنه آورده  و در جربان بیندازیم.

وی با بیان اینکه اکنون مسکوکات کشور ما از رده خارج شده است، افزود: در صورت بکارگیری از مسکوکات،  استهلاک کاهش می یابد زیرا سالانه یک میلیارد اسکناس با هزینه سنگین  ۴۰۰ میلیارد تومانی امحا می شود.

همتی از سوی دیگر به افت حیثیت پول ملی کشور در جهان  اشاره کرد و اظهارداشت: رابطه پول ملی ایران ریال با دلار و یورو با رقم قابل توجهی معادل  ۰.۰۰۰۰۰۶  اختلاف دارد که بیانگر ارتباط ضعیف پول ایران با ارزهای جهانی است.

وی سرانه مصرف اسکناس در جهان را پایین و مسکوکات را سه رقمی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ عنوان کرد و گفت: این درحالی است که سرانه مصرف اسکناس در ایران ۱۰۲ و سرانه مسکوکات ۲۶ است که اختلاف رقم قابل توجهی است.

وی درباره شایعاتی مبنی بر اثر حذف چهار صفر در تورم کشور گفت: ما مطمئنیم حذف چهار صفر هیچ تاثیری در نرخ تورم ندارد زیرا تورم در اینجا علت است نه معلول که ناشی از تورم مزمن چندین دهه گذشته می باشد.

همتی وظیفه بانک مرکزی را تسهیل مبادلات بازرگانی مردم دانست و افزود: بانک مرکزی از طریق نظام پرداخت باید این تسهیل را انجام بدهد بنابراین  این لایحه حدود ۱.۵ سال پیش برای کارهای کارشناسی ارایه شد و یکسال در کمیسیون اقتصاد روی ان بحث می شود که نتیجه در دو کمیسیون اصلی اقتصاد و فرعی برنامه بودجه موجب تصویب این لایحه شد.

وی با تاکید براینکه تغییر پول ملی و حذف چهار صفر تدریجی انجام خواهد شد گفت: به طور حتم پس از اماده سازی امکانات برای پذیرش آسان تر مردم  به تدریج این امر اجرایی می شود تا هر دو پول به موازات هم تغییر کنند.

رییس کل بانک  مرکزی ادامه داد: به طور مجدد هیات وزیران لایحه حذف چهار صفر از پول ملی را  بررسی کردند به طوری که در پی این اقدام پول ملی ایران تومان و آفش قران خواهد شد یعنی یک تومان معادل ۱۰۰ قران و یک تومان معادل ۱۰ هزار ریال سابق خواهد شد.

همتی پیش بینی کرد: حداکثر زمان برای تغییر پول ملی از سوی کمیسیون اقتصاد بین دو تا ۵ سال بسته به شرایط و اماده سازی امکانات است.

وی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد با رای مثبت به کلیات این لایحه  با بانک مرکزی در جهت روان سازی مبادلات و نظام پرداخت های کشور همکاری کنند و در جزئیات لایحه اگر نکاتی بود اصلاحات صورت خواهد گرفت.

«تومان» و «قران» جایگزین اسکناس‌ها و مسکوکات فعلی

رئیس کل بانک مرکزی دیروز همچنین در یادداشتی اینستاگرامی گفت: «تومان» و «قران» همزمان با پول فعلی، در کل کشور جاری شده و به تدریج جایگزین اسکناس ها و مسکوکات فعلی می‌شوند.

همتی افزود: براساس ماده واحده مصوب مجلس، بعد از اقدامات اجرایی مورد نیاز، واحدپول ملی جدید «تومان» می شود که معادل ۱۰ هزار «ریال» جاری خواهد بود. هر یک «تومان» نیز معادل ۱۰۰ «قران» خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: «تومان» و «قران» همزمان با پول فعلی، در کل کشور جاری شده و به تدریج جایگزین اسکناس ها و مسکوکات فعلی می شوند.

وی خاطر نشان کرد: لازم می دانم از هیأت وزیران، کمیسیون های اقتصاد و برنامه و بودجه، به ویژه نمایندگان مجلس، که امروز با رأی قاطع خود، ماده واحده حذف چهار صفر از پول ملی را به تصویب رساندند، قدردانی کنم.

 حذف چهار صفر از پول ملی اوضاع را به هم می‌ریزید

علیرضا سلیمی، نماینده محلات در جلسه دیروز مجلس با بیان این که در حال حاضر قیمت‌ها ثبات ندارد، گفت: چه توجیهی دارد که مجلس در روزهای پایانی با عجله موضوع  حذف چهار صفر از پول ملی را  مورد بررسی قرار دهد؛ آن هم در وضعیتی که هیچ چیزی به خصوص قیمت‌ها ثبات  ندارد. خودرو و مسکن گران شده و ما انگار می‌خواهیم با این مصوبه اوضاع را به هم ریخته و مزید بر علت شویم با این مصوبه بازار بیش از پیش به هم می‌ریزد.

تومان واژه غیر فارسی است

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم در جریان بررسی جزئیات لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور گفت که طبق اصل ۱۵ قانون اساسی زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. طبق بررسی‌های بنده که از آقای همتی هم سوال کردم، تومان واژه فارسی نیست بلکه واژه مغولی است که از مدت‌ها قبل وارد ادبیات ایران شده است.

اصلاح واحد پولی تجربه‌ای شکست خورده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه اصلاح واحد پولی کشور گفت: طرح اصلاح واحد پولی و حذف ۴ صفر در ۲۸ کشور جهان اجرا شده و شکست خورده است؛ بهتر است بررسی این موضوع را به مجلس آینده موکول کنیم تا با کار کارشناسی و زمان بیشتر، این امر مهم را به سرانجام برسانند.

نادر قاضی پور نماینده ارومیه در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه اصلاح واحد پولی کشور، گفت: حذف ۴ صفر و تغییر واحد پولی از مسائل مهم کشور است و رهبر معظم رهبری نیز بارها در این باره صحبت کرده‌اند، اما این تغییرات باید در راستای بهبود وضعیت معیشتی مردم انجام شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درباره شایعاتی مبنی بر اثر حذف چهار صفر در تورم کشور گفت: ما مطمئنیم حذف چهار صفر هیچ تاثیری در نرخ تورم ندارد زیرا تورم در اینجا علت است نه معلول که ناشی از تورم مزمن چندین دهه گذشته است

وی با بیان اینکه اصلاح واحد پولی کشور در شرایط فعلی تنها یک نمایش برای حفظ ارزش پولی است، افزود: در واقعیت هیچ اتفاق مثبتی نخواهد افتاد و سیل کاهش ارزش پول ملی به راه می‌افتاد که وضعیت اقتصادی مستضعفین را روز به روز بدتر می‌کند.

قاضی پور ادامه داد: گزارش بانک مرکزی تورم ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد، آیا دولت با اجرای این لایحه قول می‌دهد که تورم را در طول سال های آینده کنترل کند؟ آزموده را آزمودن خطا است و این اقدام ارزش پول ملی را افزایش نمی‌دهد و تورم را هم کنترل نخواهد کرد؛ بهتر است در این شرایط برای بهبود وضعیت کارگران، کشاورزان و فرهنگیان، اقدام موثرتری صورت گیرد.

وی گفت: اصلاح واحد پولی، مشکلات اقتصادی را حل نمی‌کند، اگر دولت به جای این نمایش، اقدام عملی برای حفظ ارزش پولی کشور انجام دهد و حذف ۴ صفر تورم را کاهش می‌داد، باید تمام دانشگاه‌های جهان را تعطیل می‌کردند به جای آن بازی با صفرها را به جریان می‌انداختند.

 نادر قاضی‌پور: طرح اصلاح واحد پولی و حذف ۴ صفر در ۲۸ کشور جهان اجرا شده و شکست خورده است؛ بهتر است بررسی این موضوع را به مجلس آینده موکول کنیم تا با کار کارشناسی و زمان بیشتر، این امر مهم را به سرانجام برسانند

تاثیر مثبت حذف چهار صفر از پول ملی بر بازار سرمایه

مدیر عامل شرکت بورس تهران با بیان اینکه تاثیر حذف چهار صفر از پول ملی در بازار سرمایه مثبت ارزیابی می‌شود، افزود: هر چه قیمت سهام از دید سهامدار کمتر باشد ریسک کمتری را در ذهن خود محاسبه می‌کند و به لحاظ ذهنی از آمادگی لازم برای سرمایه‌گذاری برخوردار می شود.

علی صحرایی با اشاره به حذف چهار صفر از پول ملی و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: با این اتفاق دیگر ریسک چندانی بر سهم هایی که قیمت پایینی دارند تحمیل نمی شود.

مدیرعامل شرکت بورس تهران به آماده سازی بستر لازم برای حذف چهار صفر از پول ملی اشاره و بیان کرد: مسیر لایحه و تصویب این اقدام و آماده سازی زیرساخت فنی آن زمان بر است که اکنون زمان مناسبی برای اجرای این اقدام است.

وی گفت: حذف صفر از پول ملی به تنهایی نمی‌تواند تاثیر چندانی را در اقتصاد کشور داشته باشد اما اگر برنامه‌های دیگری در کنار حذف صفر از پول ملی در دستور کار قرار گیرد می‌توان نسبت به آثار مثبت آن در کشور امیدوار بود.

صحرایی با بیان اینکه شاهد تجربه این اتفاق در دیگر کشورها بوده ایم، افزود: تقریبا ۵۰ کشور در زمان های مختلف دست به چنین اقدامی زدند، بارزترین آن مربوط به آلمان است که در این زمینه موفق عمل کرد.

مدیرعامل شرکت بورس تهران به برنامه‌های گسترده‌ای که در این زمینه به اجرا در آمده است اشاره کرد و گفت: نگرش‌های موجود در این زمینه باید در سطح جامعه تغییر کند که امیدواریم از طریق برنامه‌ریزی صورت گرفته توسط دولت این موضوع به خوبی اجرایی شود.

وی در پایان با بیان اینکه امیدواریم سیاست پولی و بانکی کشور به گونه‌ای باشد که منجر به افزایش رشد اقتصادی شود.