با گذشت سه روز از انتشار فیلم زنده به گور کردن جوجه‌های یک‌روزه و تایید معدوم‌سازی آنها از سوی مسئولان وزارت جهادکشاورزی و صنعت طیور، واکنش‌ها به این موضوع ادامه دارد.

هرچند مسئولان وزارت جهادکشاورزی، معدوم سازی جوجه ها را برای مدیریت تولید و بازار امری عادی برشمردند که گاهی ماهانه سه میلیون قطعه جوجه با این کار از چرخه تولید خارج می‌شود، اما تصاویری که در فضای مجازی دست به دست شد، برای عامه مردم و بویژه دوستداران محیط زیست و مدافعان حقوق حیوانات قابل پذیرش نبود.

اینکه جوجه‌ها را در چاله‌های حفر شده زنده به گور کنند و یا در کیسه‌‌های نایلونی در بسته بریزند تا دچار خفتگی شوند، با هیچ‌یک از میعارها و ارزش‌‌های دینی و انسانی سازگار نبود؛ نکته جالب اینکه در یکی از این فیلم‌ها، پوسته‌های تخم مرغ نیز در کامیون حامل جوجه‌ها بود یعنی این جوجه‌ها به محض از تخم بیرون آمدن معدوم شده بودند.

آنطور که مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزیر جهادکشاورزی گفته، «به دلیل افت قیمت جوجه‌هایی که در جوجه‌کشی باقی می‌مانند و پس از ۲۴ ساعت از عمرشان دیگر بفروش نمی‌روند، برخی پرورش‌دهندگان جوجه مجبور به معدوم‌سازی جوجه‌های مازاد شده‌اند».

هرچند تولیدکنندگان و فعالان صنعت طیور نیز عواملی چون، مقرون به صرفه نبودن تولید به دلیل کاهش تقاضای مصرف، بالا بودن قیمت نهاده‌های دامی و مازاد تولید را به عنوان بهانه اصلی برای معدوم سازی این جوجه ها فهرست کرده‌اند، اشکال وارده از سوی افکار عمومی جامعه این بوده که چرا تولیدکنندگان اجازه داده‌‌اند تا تخم‌ها تبدیل به جوجه شوند و سپس آنها را معدوم کرده‌اند و اینکه چرا همین جوجه‌ ها در مناطق محروم و روستایی بین مردم توزیع نشده تا در چرخه طبیعت بمانند یا توسط و حوش و عوامل طبیعی از بین بروند.

«معدوم سازی» حیوان‌آزاری و مستحق برخورد قانونی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست تهران، دیروز به پخش این ویدئو و اقدام صورت گرفته از سوی صنعت مرغداری واکنش نشان داد و گفت: زنده به گور کردن جوجه‌ها حیوان‌آزاری است و با آن باید برخورد قانونی شود.

سعید محمودی، درباره ویدئوهای زنده به گور کردن جوجه‌ها گفته این اتفاق در تهران نیفتاده است.

او به واحدهای تولید جوجه در تهران هشدار داده که چنین اقدامی نکنند. این مقام محیط زیست تصریح کرد: «معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه اقدامی غیرانسانی، غیرعلمی و مصداق حیوان‌آزاری است.»

وی همچنین یادآور شده که ممکن است که این جوجه‌ها آلوده باشند و دفن آن‌ها به صورت زنده و در نقطه‌ای نامشخص می‌تواند مخاطراتی جدی در پی داشته باشد.

معدوم‌سازی جوجه یک روزه ممنوع است

انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه نیز در همین راستا واکنش نشان داد و اعلام کرد: طبق نامه ۳۰ و ۳۱ فروردین ماه معدوم‌سازی جوجه یک روزه ممنوع است و متخلفان به دستگاه‌های قضایی معرفی می‌شوند.

در نامه این انجمن به اعضا آمده است: ضمن تقدیر و تشکر از همراهی مزارع مرغ مادر کشور در اجرای مصوبه انجمن جوجه یکروزه مبنی بر عدم تولید جوجه یکروزه در ۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۹۹  که با حذف تخم مرغ در دستگاه ستر انجام شد، متأسفانه افرادی با دلایل سیاسی مغرضانه سعی در بهره‌برداری سیاسی از این موضوع را دارند و در شبکه‌های خارجی معاند موضوع را به عنوان معدوم نمودن جوجه‌ها نمایش داده‌اند.

بنابراین از این طریق به مزارع مرغ مادری که با مصوبه انجمن همکاری کرده و اقدام به تولید جوجه یکروزه نکرده‌اند اطلاع داده می‌شود به هیچ عنوان مجاز به معدوم کردن جوجه‌های تولیدی نیستند.

در صورت انجام این موضوع و به لحاظ حفظ حقوق حیوانات تمامی عواقب آن برعهده شرکت‌های خاطی است.

همچنین شرکت‌های مذکور به دلیل تخطی از مصوبه انجمن پاسخگوی اعمال خود خواهند بود.

حادثه در کدام استان رخ داد؟

خبرگزاری ایرنا در گزارشی که در این زمینه تهیه کرده، آورده است: مراکز ایرنا در سراسر کشور از ابتدای انتشار این فیلم‌ها در فضای مجازی پیگیر علت وقوع آن شدند و جالب‌تر اینکه حتی استان‌هایی که قطب تولید مرغ در کشور به شمار می‌روند، تاکید کردند که این حادثه در قلمرو استانی آنها رخ نداده است.

برای نمونه فعالان صنعت طیور مازندران که به تنهایی حدود ۴۰ درصد از نیاز کشور به جوجه یکروزه را تامین می‌کند، در گفت و گو با ایرنا تاکید کردند که فرآیند معدوم سازی پیش از تولد جوجه‌ها رخ داده و نمی‌ توان انگشت اتهام را به سمت این استان نشانه رفت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز اعلام کرد: معدوم‌سازی جوجه در مرحله «هچر»، ۱۰ تا ۲۱ روزگی و قبل از تولد صورت می‌گیرد که در استان ما چنین موردی وجود نداشته است.

در خراسان جنوبی نیز متولیان جهاد کشاورزی تاکید کردند: ۲ تولیدکننده مرغ مادر در استان وجود دارد که هیچ کدام نسبت به معدوم سازی جوجه‌های یک‌ روزه اقدام نکرده‌اند.

جهادکشاورزی استان‌های کردستان و آذربایجان غربی نیز واکنش مشابهی داشتند و با اعلام اینکه صنعت طیور نیاز خود به جوجه یکروزه را از طریق خرید از استان‌های دیگر تامین می کند، اعلام کردند، امسال هیچ محموله جوجه یکروزه در این دو استان توسط تولیدکنندگان یا دستگاه‌های بهداشتی معدوم نشدند.

در استان تهران که هم بزرگترین مصرف کننده گوشت مرغ و هم جزو قطب‌های تولید آن است، هرچند جهادکشاورزی استان واکنشی به انتشار این فیلم نداشت اما محیط زیست به صنعت طیور هشدار داد و تاکید کرد: واحدهای متخلف تولید کننده جوجه برخورد قانونی می شوند.

در استان گلستان رئییس سازمان جهادکشاورزی استان  تاکید کرد: هرچند در بخش جوجه‌های یکروزه با کاهش قیمت و خسارت‌هایی مواجه شدیم اما هیچ کدام از این جوجه ها معدوم نشده است و تولید در این بخش ادامه دارد.

مسئولان جهادکشاورزی قزوین نیز با رد این ادعا که معدوم سازی جوجه‌های یک روزه در این استان رخ داده، اعلام کردند: این فیلم ها متعلق به قزوین نیست و چنین مساله ای در هیچ یک از مرغداری‌های استان اتفاق نیافتاده است.

هرچند مسئولان وزارت جهادکشاورزی، معدوم‌سازی جوجه‌ها را برای مدیریت تولید و بازار امری عادی برشمردند که گاهی ماهانه سه میلیون قطعه جوجه با این کار از چرخه تولید خارج می‌شود، اما تصاویری که در فضای مجازی دست به دست شد، برای عامه مردم و بویژه دوستداران محیط زیست و مدافعان حقوق حیوانات قابل پذیرش نبود

در خراسان رضوی نیز مسئولان جهاد کشاورزی انگشت اتهام را به سمت استان‌های دیگر بردند و تاکید کردند: این استان هیچ گونه عملیات معدوم‌سازی جوجه یک‌روزه نداشته است و اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر معدوم‌سازی میلیون‌ها قطعه جوجه یک روزه در این استان تکذیب می‌شود.

زنجان، فارس و بوشهر دیگر استان‌هایی بودند که وقوع این اتفاق را در محدوده استانی خود رد کردند و استان‌هایی چون قم و سیستان و بلوچستان اعلام کردند که واحد تولید جوجه ندارند.