رئیس بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایلنا:

 بانک‌های مهم دنیا با ما کار نمی‌کنند

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: بانک‌های مهم دنیا اصلا با ما کار نمی‌کنند. از این نظر، بودن و نبودن FATF خیلی تاثیری در اقتصاد ما ندارد.  عبدالناصر همتی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایلنا و در حاشیه راهپیمایی 22 بهمن، افزود: اگر همه تمرکز خود را بر FATF بگذاریم شاید خیلی چیزها را از دست بدهیم. ما تلاشمان را بدون توجه به سایر مسائل انجام می‌دهیم و امیدواریم که اوضاع اقتصاد بهتر شود. وی همچنین در سوالی درباره FATF و اینکه گفته می‌شود در صورت عدم تصویب آن کشورهای خارجی دیگر مانند چین و روسیه هم با ایران همکاری نخواهند کرد، گفت: نظر ما درباره تصویب شدن FATF مثبت است اما واقعیت این است که امروزه ما بسیاری از مبادلات خارجی، پولی و مالی خود را با روش‌های غیرتحریمی انجام می‌دهیم. همتی در پاسخ به پرسش دیگر ایلنا که گفته می‌شود دولت خودش دلار را افزایش می‌دهد، گفت: چنین حرف‌هایی صحت ندارد و حرف‌های بی‌خودی است و قصد دارند تا جو روانی ایجاد کنند و انشاالله قیمت دلار به زودی کاهش پیدا خواهد کرد. وی همچنین درباره ریزش شاخص بورس در روز گذشته گفت: وضعیت بورس خوب است.

    

به دلیل تحریم‌ها، سامسونگ خدمات خود را در ایران قطع می‌کند

عضو هیئت رئیسه انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، خبر داد که شرکت سامسونگ به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، خدمات خود در ایران را قطع می‌کند. آیدین آرام، دوشنبه ۲۱ بهمن در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت: «به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، شرکت سامسونگ مانند سایر تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان تلفن همراه به مصرف‌کنندگان خود اعلام کرده در تاریخ ۶ اسفند دیگر برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های پولی خود را نمی‌تواند در اختیار ایرانیان قرار دهد اما آن دسته از اپلیکیشن‌های رایگان همچنان قابل استفاده هستند.»

عضو هیئت رئیسه انجمن واردکنندگان موبایل اضافه کرد که «این شرکت تا پیش از این اجازه می‌داد تا مشتریان از پلی‌استور به صورت ریالی خریداری کنند در صورتی که سایر برندها این امکان را نداشتند و باید حتماً به صورت دلار یا یورو پرداخت صورت می‌گرفت. اکنون نیز علت اصلی به دلیل عدم امکان جابه‌جایی پول و تحریم‌های بانکی است پس نمی‌توان سامسونگ را در این خصوص مسئول دانست زیرا بانک‌های ما نمی‌توانند پولی را انتقال دهند.» وی افزود: «شرایط امروز کشور به صورتی است که هیچ برندی نمی‌تواند سرویس‌های معمولی که به سایر کشورهای جهان ارائه می‌کند را به ما نیز بدهد. در بحث نرم‌افزاری، خدمات و سرویس‌هایی که ما دو سال پیش می‌گرفتیم اکنون می‌توان گفت که به صفر رسیده‌است.»

آرام گفت که برند سامسونگ در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد سهم بازار ایران را در اختیار دارد اما افزود که « «برند سامسونگ همانند دیگر برندها دو سال است که به صورت مستقیم گوشی به ایران نمی‌دهد فلذا این اقدام آنها نیز تأثیری در قیمت‌ها نخواهد داشت.»

    

سامانه «حلال» رونمایی شد

سامانه حلال ایران با حضور نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی رونمایی شد.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در آیین رونمایی از سامانه حلال ایران گفت: این سامانه یک امر نظارتی در حوزه مدیریت است که هر چه دقیق تر باشد فرآورده‌های تولیدی و تغذیه‌ای، بهتر و سالم تر در اختیار مردم قرار می‌گیرد و این یک خدمت بزرگ به کشور خواهد بود.

وی تأکید کرد: حاکمیت اسلامی موظف است غذای حلال در اختیار مردم قرار دهد و از ویژگی‌های بازار اسلامی این است که در آن اقلام حلال توزیع شده و متناسب با فقه و شریعت اسلامی باشد.