رئیس سازمان فضایی ایران خبر داد:

تخصیص بیشترین سهم بودجه وزارت ارتباطات به فضا

رئیس سازمان فضایی ایران تأکید کرد که در سه سال اخیر بیشترین سهم بودجه‌ای وزارت ارتباطات به موضوع فضایی اختصاص داده‌شده است.  به گزارش وزارت ارتباطات، مرتضی براری، گزارشی از برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در توسعه صنعت فضایی که امروزه در جهان به‌عنوان پیشران توسعه محسوب می‌شود ارائه کرد و در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: در سه سال اخیر، بیشترین سهم بودجه‌ای وزارت ارتباطات به موضوع فضایی اختصاص داده‌شده که در تاریخ بی‌نظیر بوده است. او ادامه داد: ساخت ایستگاه‌های زمینی دریافت اطلاعات، ساخت مرکز ذخیره و پردازش داده، هزینه ساخت و پژوهش پرتابگر و درنهایت هزینه ساخت ماهواره‌ها بخشی از سرمایه‌گذاری انجام‌شده است.‌ رئیس سازمان فضایی پیش‌ازاین نیز در توییتی از تحقق وعده‌ها برای توسعه زیرساخت‌های صنعت فضایی خبر داده بود نوشت: «در راستای توسعه زیرساخت‌ها و ارائه خدمات به کسب‌وکارهای حوزه فضایی، احداث مرکز آرشیو و پردازش داده‌های ماهواره‌ای آغاز شد. در هفته پیش رو تجهیزات سخت‌افزاری این مرکز نصب و راه‌اندازی می‌شود. وعده عملی: ظرف یک ماه و نیم آینده این مرکز آماده ارائه سرویس و خدمت‌رسانی است.» در روزهای اخیر تحرک دو چندانی را در صنعت فضایی کشور شاهد هستیم چرا که قرار است به‌زودی ماهواره تمام ایرانی ظفر به همراه ماهواره‌بر بومی سیمرغ بر مدار زمین قرار گیرد. این ماهواره در ارتفاع ۵۳۰ کیلومتر مدار زمین قرار می‌گیرد. عملکرد ماهواره ظفر حداقل برای یک و سال نیم در نظر گرفته‌شده و با وزن ۱۱۳ کیلوگرم در مدار لئو (مدار پایینی زمین) قرار می‌گیرد. مدت گردش این ماهواره در شیب ۵۶ درجه مدار زمین حدود ۹۴ دقیقه طول خواهد کشید.

    

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:

صرفه‌جویی ۱ میلیارد دلاری با افزایش تولید داخلی شکر

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: در هفت سال گذشته با تلاش‌های انجام شده برای افزایش تولید، میزان واردات شکر بسیار کاهش پیدا کرده و حدود یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی در کشور داشته‌ایم.

به گزارش ایلنا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در جلسه برنامه ریزی و هماهنگی کشت چغندرقند بهاره اظهار کرد: در سال ۹۷ تغییرات نرخ ارز در بخش صنعت و کشاورزی تاثیرگذار و این تغییرات از نظر اقتصادی به نفع تولید داخل بوده است.

کشاورز با اشاره به این که رقابت در تولیدکنندگان و مداخلات دولت در مورد تغییر قیمت ها شفاف‌تر شده است، ادامه داد: رغبت چغندرکاران برای تولید هم با بالا رفتن قیمت آن افزایش یافت و باعث امید به درآمد بیشتر در کشاورزان شد. سرپرست وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: ما باید هر چه می‌توانیم کالاهای نهایی را به قیمت واقعی برسانیم، همانطور که با نیمایی شدن ارز اختصاص یافته به واردات گوشت، مشکلات آن حل شد، نیمایی شدن ارز واردات شکر نیز فضای رشد تولید داخلی را فراهم می کند. کشاورز با اشاره به این که در سال ۹۸ به خاطر عواقب سیل در تولید چغندر قند دچار مشکل شدیم، ادامه داد: این مساله باعث شد قیمت شکر افزایش پیدا کند. وی در زمینه پرداخت به موقع پول کشاورزان ابراز امیدواری کرد: باید از بخش کشاورزی و کشاورزان حمایت کنیم تا برای کشت مجدد ایجاد انگیزه شود که در این راستا، به همکاری و همیاری کارخانجات و انجمن ها هم نیاز داریم. سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اذعان کرد: در هفت سال گذشته با تلاش های انجام شده برای افزایش تولید، میزان واردات شکر بسیار کاهش پیدا کرده و حدود یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی در کشور داشته‌ایم. وی تأکید کرد: چغندرقند محصول استراتژیک محسوب می‌شود و در تولید شکر، علوفه و در پایداری تولید برخی محصولات نقش دارد.