رئیس سازمان توسعه تجارت مطرح کرد:

 ظرفیت ۱۰۰ میلیارد دلار صادرات را داریم

معاون وزیر صمت گفت: در صورت حل مشکلات استاندارد با 15 کشور همسایه، جهش صادراتی دور از ذهن نیست و می‌توانیم با وجود تمامی تحریم‌ها یک رکورد جدیدی را در این حوزه شاهد باشیم و 100 میلیارد دلار صادر کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید زادبوم در همایش استاندارد و کیفیت صادراتی با اشاره به اهمیت همکاری و هماهنگی مدیران و سازمان‌های دولتی با تشکل‌های بخش خصوصی گفت: تشکیل کارگروه صادرات سبب خواهد شد که این دو بخش با هماهنگی بیشتر و با قدرت در بازارهای هدف صادراتی حضور پیدا کنند.

معاون وزیر صمت در خصوص صادرات محصولات دانش بنیان گفت: این وزارتخانه نگاه ویژه‌ای به این حوزه دارد و با نقش راه توسعه صادرات غیرنفتی که از ابتدای سال در وزارت صمت اجرایی شده امیدواریم کالاهای با پرچم ایران حضور بیشتری در بازارهای جهانی داشته باشد. در این نقشه راه اولویت با 15 کشور همسایه است. با بررسی‌های به عمل آمده این کشورها ظرفیت 100 میلیارد دلار پتانسیل صادراتی را دارند و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد یک جهش صادراتی بزرگ در حوزه کالاهای غیرنفتی باشیم.

    

هر ایرانی چهار کارت بانکی!

بانک‌های ایرانی تا آبان‌ امسال حدود ۳۲۱ میلیون کارت بانکی صادر کرده‌اند. 

به گزارش ایسنا، در حال حاضر نزدیک به تمامی افرادی که اقدام به باز کردن یک حساب در بانک‌ها می‌کنند، کارت بانکی مرتبط با این حساب را نیز از بانک درخواست می‌کنند. البته در عین حال برخی از حساب‌های بانکی نیز دارای کارت بانکی نیستند که این حساب‌ها معمولا برخی حساب‌های مشترک یا حساب‌هایی است که برای پس‌انداز افتتاح می‌شوند.

آمار بانک مرکزی حاکی از آن است که تا پایان آبان امسال، بانک‌های ملی، ملت و سپه بیشترین کارت‌های بانکی را صادر کرده و در اختیار مردم قرار داده‌اند.

این آمار همچنین نشان می‌دهد که تا این مدت در مجموع، بانک‌ها رقمی بالغ بر ۲۱۹ میلیون و ۳۳۵ هزار کارت برداشت بانکی صادر کرده‌اند.

بیشترین تعداد کارت‌های بانکی در این میان مربوط به بانک ملی ایران به تعداد ۳۹ میلیون و ۵۴۷ هزار است و پس از آن بانک سپه با ۲۷ میلیون و ۲۱۲ در رتبه دوم بیشترین کارت‌های صادره بانکی قرار گرفته است.

در مجموع کل نظام بانکی تا آبان ماه سال جاری، حدود ۳۲۱ میلیون و ۷۶۳ هزار کارت بانکی صادر کرده است. به این ترتیب در صورتی که جمعیت ایران را ۸۰ میلیون در نظر بگیریم، به طور میانگین بانک‌های ایرانی حدود  چهار کارت برای  هر نفر صادر کرده‌اند.

    

بورس عقب‌ نشست

بازار سرمایه که هفته جاری را با رکوردشکنی آغاز کرده بود، دیروز درحالی به کار خود پایان داد که شاخص کل این بازار ۸۸۶ واحد کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، روند حرکت بازار سرمایه دیروز بر خلاف روزها و هفته گذشته صعودی نبود و شاخص کل این بازار با ۸۸۶ واحد کاهش در رقم ۴۰۹ هزار و ۸۰۷ واحد ایستاد.

این درحالی است که شاخص کل با معیار هم‌وزن همچنان روند صعودی خود را ادامه داد و با ۱۳۰۳ واحد رشد به رقم ۱۲۸ هزار و ۰۹۱ واحد رسید؛ بنابراین می‌توان گفت دیروز برخلاف روند کاهشی سهام شرکت‌های بزرگ، سهام شرکت‌های کوچک افزایشی بوده است. به طوریکه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، معدنی و صنعتی چادرملو و مخابرات ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و بانک ملت و پتروشیمی جم نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را بر بورس گذاشتند. معامله‌گران بورس دیروز ۶۹۳ هزار معامله به ارزش ۳۵ هزار و ۲۲۱ میلیارد ریال به ثبت رساندند که نسبت به روز یکشنبه با کاهش مواجه بود.