نمایشگاه مجازی از آثار کودکان کار

فروش آنلاین آثار هنری کودکان کار و حاشیه‌نشین ویژه زمستان ١٣٩٨ برگزار می‌شود. این نمایشگاه توسط گروه «هوای تازه امروز» گردآوری شده و در ادامه فعالیت‌هایی است که در جهت آموزش و حمایت از کودکان کار انجام می‌شود. این گروه علاوه بر نمایشگاه‌های مجازی، پیش‌ازاین نمایشگاه‌هایی از آثار کودکان را در خانه هنرمندان و... نیز برگزار کرده بود. برگزارکنندگان نمایشگاه در موضوع نقاشی بچه‌ها دخالتی نکرده‌اند و تمامی نقاشی‌ها آزادانه و به انتخاب خود بچه‌ها کشیده شده است. علاقه‌مندان برای خرید آثار یا کسب اطلاعات بیشتر درباره روند تهیه و فروش این نقاشی‌ها، نحوه پرداخت دستمزد کودکان و مراحل کار می‌توانند به صفحه اینستاگرام  @artworks_of_child_labour یا کانال https://t.me/Childrenspaintinggallery  مراجعه کنند.

    

آثار میرعماد، گلزار و اسماعیل جلایر به نمایش درمی‌آید

نمونه‌های نادیده خوشنویسی در موزه ملی ایران

نمایشگاه «قلمی چند از گنجینه ملک مدنی» با حمایت گالری ترانه باران برگزار کننده حراج باران در موزه ملی ایران برپا شد. نمونه‌های نادیده از «هنر خوشنویسی» در قالب نمایشگاهی با عنوان «قلمی چند از گنجینه ملک مدنی» یکم دی در  موزه ملی ایران به نمایش در آمده است. در این نمایشگاه که از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در موزه مادر ایران در خیابان امام خمینی (ره)، خیابان سی‌تیر، موزه ملی ایران برگزار می‌شود، علاوه بر نمایش آثار خوشنویسی مجموعه «محمد حسن ملک مدنی» از مجموعه‌داران دارای مجوز از وزارتخانه میراث فرهنگی، آثاری از میرعماد، میرزا غلامرضا اصفهانی، زین‌العابدین اصفهانی، گلزار، اسماعیل جلایر و ملک محمد قزوینی نیز به نمایش در می‌آیند. آنچه که به‌عنوان شیوه‌ها یا قلم‌های خوشنویسی ایرانی شناخته می‌شود بیشتر برای نوشتن متون غیر مذهبی مانند دیوان اشعار قطعات ظریف هنری یا برای مراسلات و مکاتبات اداری ابداع شده و به‌کار رفته‌است. این در حالی است که خط نزد اعراب و ترکان عثمانی بیشتر جنبه دینی داشته‌است. هرچند آنان نیز برای امور منشی‌گری و غیرمذهبی قلم‌هایی را بیشتر به‌کار می‌برند، اما اوج هنرنمایی آنان - بر خلاف خوشنویسان ایرانی- در خط ثلث و نسخ و کتابت قرآن و احادیث وجود دارد.در ایران نیز برای امور مذهبی مانند کتابت قرآن یا احادیث و روایات و همچنین کتیبه‌نویسی مساجد و مدارس مذهبی بیشتر از خطوط ثلث و نسخ بهره می‌گرفتند که نزد اعراب رواج بیشتری دارد.

    

  نمایشگاه چهره و سردیس‌ها در موزه خلیج فارس کیش

نمایشگاه چهره و سردیس‌ در سه رشته‌ هنری، بهمن ماه در موزه خلیج فارس برگزار می‌شود. نمایشگاه چهره و سردیس‌ها در رشته‌های هنری نقاشی، نگارگری و مجسمه‌سازی در موزه خلیج‌فارس کیش برگزار می‌شود. هنرمندان علاقه‌مند به شرکت در این رویداد می‌توانند آثاری با تکنیک و ابعاد آزاد را بدون محدودیت در سبک و اجرا به این رویداد ارسال کنند. نمایشگاه چهره و سردیس‌ها با هدف نمایش و فروش آثار هنری با محوریت چهره و سردیس در بهمن ماه 1398 در مجموعه هنری و موزه خلیج‌فارس کیش و با حمایت سازمان منطقه آزاد کیش و مدیریت هنری معاونت فرهنگی و اجتماعی کیش و مدیریت و هنرگردانی موسسه طرح فضا - گروه فرا برگزار می‌شود. نفرات اول تا سوم منتخب هیئت‌داوران و یک انتخاب مردمی در سه رشته نقاشی، نگارگری و مجسمه‌سازی، علاوه بر پرداخت هزینه‌های حضور به‌صورت میهمان ویژه؛ مهمان دوره رزیدنسی (اقامت هنری) بهارانه سال 1399در جزیره کیش نیز می‌شوند. مهلت ارسال طرح‌های اولیه 5 دی ماه است و نمایشگاه آثار 3 بهمن تا 15 اسفند برگزار می‌شود.