محبوبه ولی

او نمونه بارز آقازاده‌ای است که ضدانقلاب شد. پدرش محمدعلی زم، مویی در دستگاه‌های حکومتی سپید کرده است؛ روحانی‌ای است که سال‌ها مدیریت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت فرهنگی و اجتماعی مناطق آزاد، ریاست هیأت مدیره باشگاه پرسپولیس و خلاصه مسئولیت‌های فرهنگی دیگر را داشته، تهیه‌کننده سینما هم بوده است؛ اما حالا در کنار این کارنامه مشحون از «فرهنگ و هنر»، پدرِ فرزندی 46 ساله است که دستگیری‌اش به تیتر یک خبرها تبدیل شده است. 

آقازاده داستان از مخالفان محمود احمدی‌نژاد بود که به اعتراضات سال 88 پیوست و در پی همین پیوستن، دستگیر و زندانی شد؛ اما بعد وقتی برای مرخصی به بیرون از زندان آمده بود، از کشور گریخت و هفت-هشت سال بعد، آتش‌بیار غائله دی‌ماه 96 شد.

«زم» یکی از آنها نبود!

اگر در هنگامه آشوب‌های دی ماه 96، یکی از یک میلیون و چهارصد هزار عضو کانال آمدنیوز می‌بودید، حتما طریقه ساخت کوکتل مولوتف را یاد می‌گرفتید، چون روح‌الله زم جنگ خیابانی در ایران را چنان جدی گرفته بود که ساخت کوکتل مولوتف را هم در کانالش آموزش می‌داد! همین هم باعث شد تا تلگرام صفحه او را ببندد اما چندی بعد با کانال دیگری تحت‌عنوان «صدای مردم» بازگشت.   

در طول 40 سالی که از انقلاب می‌گذرد، شبکه‌های تلویزیونی ضدانقلاب مثل قارچ روییده‌اند و بعد هم چنان محو شده‌اند که گویی هرگز نبوده‌اند؛ معمولا هم با یک مجری کراواتی فحاش و حراف بیشتر مایه خنده بوده‌اند تا کارکرد ضدانقلابی؛ اما «روح‌الله زم و کانال آمدنیوزش» یکی از آنها نبود؛ او تفاوت‌های عمده با همه آنها داشت. زم یک آقازاده بود با اطلاعاتی که باعث شده بود تا برخی از او به عنوان مردی که «زیاد می‌داند» یاد کنند.

اطلاعاتی که داشت این امکان را به او می‌داد که با افزودن قطره‌ای از شربت اطلاعاتش به دریایی از دروغ‌ها، آنها را برای مخاطبانش باورپذیر کند. اما برای همه سوال بود که او این اطلاعات را از کجا می‌آورد! حتی اینکه آشوب‌های دی ماه 96 چگونه جرقه خورد و از کجا هدایت می‌شد نیز معمایی است که می‌تواند کلیدش در دست زم باشد، چراکه او و کانالش پرکارترین روزهای خود را در آن ایام داشتند! و حتی بسیاری از وقایع و اتفاقات را هدایت می‌کردند. 

زیر سایه بیگانه

 او تمام جولان خود را زیر سایه نهادهای اطلاعاتی فرانسه انجام می‌داد. طی دو روز گذشته فیلم‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد او کاملا تحت محافظت سرویس اطلاعاتی فرانسه بوده و با اسکورت آنها از خانه بیرون می‌آمده است. 

دیروز کارشناس شبکه ایران اینترنشنال با شگفتی از دستگیری روح‌الله زم، توضیح می‌داد که او تمام مراقبت‌های امنیتی را انجام می‌داده، هیچ قرار ملاقاتی را در منزل نمی‌گذاشته و هیچ‌گاه بدون محافظ امنیتی که از طرف پلیس فرانسه در اختیارش می‌گذاشتند از خانه بیرون نمی‌رفته است. 

در بیانیه سپاه از ارتباط روح‌الله زم با سرویس‌های جاسوسی عربستان و اسرائیل نیز نام برده شده است. خود روح الله زم در اعترافات کوتاهی که روز دوشنبه از او منتشر شد، می‌گوید از اینکه به فرانسه اعتماد کرده، پشیمان است.

به شگفتی زدن یک پهپاد آمریکایی

او اکنون در ایران و در اختیار نیروهای اطلاعاتی ایران است. دستگیری زم بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشته و از آن به‌عنوان یکی از نادرترین اقدامات اطلاعاتی یاد می‌شود. به طوری که اگر بگوییم دستگیری روح‌الله زم توسط سپاه به اندازه سرنگونی پهپاد آمریکایی، موجی از واکنش را برانگیخته، پر بیراه نگفته‌ایم. سایت او از دسترس خارج شده و کانال تلگرامی‌اش نیز اکنون در اختیار سپاه است. 

کارشناس شبکه اینترنشنال: «زم تمام مراقبت‌های امنیتی را انجام می‌داده، هیچ قرار ملاقاتی را در منزل نمی‌گذاشته و هیچ‌گاه بدون محافظ امنیتی که از طرف پلیس فرانسه در اختیارش می‌گذاشتند از خانه بیرون نمی‌رفته است»

سپاه پاسداران اطلاعیه سربسته‌ای از دستگیری او منتشر کرد که منجر به گمانه‌زنی‌های متعدد درباره به دام انداختن زم شد. همه به دنبال این بودند که از این عملیات سپاه رمزگشایی کنند؛ برخی گفتند امارات او را تحویل ایران داده، برخی مطرح کردند که فرانسه در راستای روابط اخیرش با ایران او را تسلیم ایران کرده و گروهی نیز سخن از یک عملیات پیچیده می‌گفتند. اطلاعیه سپاه اما می‌گفت که عملیات بازداشت او با فریب سرویس‌های بیگانه و هدایت زم به داخل کشور انجام شد. 

دستگیری زم، هدف اصلی نبود

هنوز هم جزئیات دستگیری او مشخص نیست، اما چیزی که اکنون مهمتر از دستگیری زم شده است، اتفاقاتی است که از این پس خواهد افتاد. یکی از مسئولین طراحی و اجرای عملیات اخیر سازمان اطلاعات سپاه که طی آن «روح‌الله زم» سرشبکه جریان معاند «آمدنیوز» دستگیر شد، دیروز با اشاره به رویکرد اتخاذ شده از سوی رسانه‌های گروهی معاند که بلافاصله پس از انتشار اطلاعیه سپاه تلاش کردند تا عملیات انجام شده را در سطح دستگیری یک روزنامه‌نگار تقلیل بدهند، به ایسنا گفته است: «به صورت طبیعی دستگیری یک فرد که با پوشش کار رسانه‌ای در حال دروغ‌پراکنی علیه نظام بود نمی‌تواند هدف اصلی طراحی و اجرای این عملیات پرمخاطره باشد.»

او ادامه داده: «فرد دستگیر شده کانون تلاقی و تبادل پیام در شبکه تغذیه و پشتیبانی جریان آمدنیوز در داخل و خارج کشور بوده و در اختیار گرفتن وی می‌تواند شناسایی و انهدام مجموعه این شبکه را به دنبال داشته باشد.»

این مقام مسئول در سازمان اطلاعات سپاه همچنین اظهار کرده که «در جریان این عملیات، شبکه پیچیده‌ای که برای جنگ ادراکی علیه جمهوری اسلامی طراحی شده بود با مجموعه ساختار‌ها و بستر‌های ارتباطی و اطلاعاتی آن در داخل و خارج از کشور مورد ضربه قرار گرفت که ابعاد و دستاورد‌های آن به‌تدریج اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

بدین ترتیب به نظر می‌رسد روح‌الله زم درواقع حلقه ابتدایی زنجیری است که طی روزهای آینده بقیه حلقه‌های آن به‌تدریج دستگیر خواهند شد. بنابراین به احتمال زیاد پس از این، موجی از دستگیری‌هایی را خواهیم داشت که نتیجه اعترافات زم خواهند بود. 

مقام مسئول در سازمان اطلاعات سپاه که ایسنا با او مصاحبه کرده، از آمدنیوز به عنوان پنجره یک سامانه پیچیده اطلاعاتی که از سوی سرویس‌های دشمن برای ایجاد ناامنی روانی در جامعه، تفرقه‌افکنی میان ارکان مختلف نظام و لطمه زدن به سرمایه اجتماعی کشور طراحی شده بود نام برده و تصریح کرده که «هدف اصلی این عملیات، دستیابی به الگوریتم پیچیده‌ای بود که شبکه اعمال جنگ ادراکی علیه افکار عمومی داخلی بر اساس آن طراحی شده بود و سرمایه اجتماعی کشور را مورد هجوم قرار می‌داد.»

مقام مسئول در سازمان اطلاعات سپاه: «هدف اصلی این عملیات، دستیابی به الگوریتم پیچیده‌ای بود که شبکه اعمال جنگ ادراکی علیه افکار عمومی داخلی بر اساس آن طراحی شده بود و سرمایه اجتماعی کشور را مورد هجوم قرار می‌داد»

بر این اساس روزهای آینده خبرهای مربوط به کشف عناصر این الگوریتم پیچیده که قطعا بخشی از آن نیز در داخل کشور است، در صدر اخبار خواهد بود.