اقتصاد جهانی امسال شاهد رشد بیشتری در مقایسه با دو سال پیش خواهد بود. 

به گزارش ایسنا به نقل از فارین پالیسی، برخلاف سال‌های پرنوسان ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به نظر می‌رسد که سال ۲۰۲۰ بسیار امیدوار کننده‌تر خواهد بود. بسیاری از ناظران معتقدند که اقتصاد جهانی از بدترین طوفان‌ها عبور کرده و در آستانه ثبت موفقیت‌های جدید است.

آن طور که صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده، رشد اقتصاد جهانی در سال آینده ۳.۴ درصد خواهد بود؛ هرچند که بانک جهانی چشم‌انداز بدبینانه‌تر رشد ۲.۷ درصدی را ارائه کرده است. بسیاری از تنش‌ها و ریسک‌های مهم در حال کاهش هستند: آمریکا و چین به حل و فصل اختلافات تجاری خود بیش از هر زمان دیگری در طول سه سال اخیر نزدیک شده اند و در اروپا، دولت محافظه کار که حالا اکثریت قاطع پارلمان و رای‌دهندگان را در اختیار دارد مصمم به حل و فصل پرونده چهار ساله چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است.

برخلاف چین، آمریکا خیلی زود بر سر مسائل تجاری با شرکای تجاری خود در آمریکای شمالی و اقیانوس آرام به توافق رسید؛ تا جایی که کانادا، مکزیک و ژاپن خیلی زود با خواسته‌های جدید آمریکا موافقت کردند. با این حال در آن سوی اقیانوس اطلس موضع اروپا در برابر آمریکا تهاجمی تر شده است؛ تا جایی که فرانسه به دنبال اخذ مالیات دیجیتالی بر فعالیت شرکت‌های آمریکایی رفته و آلمان نیز به دنبال تلافی تحریم خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان است.

موسسه رتبه بندی « فیچ» در گزارشی در رابطه با جنگ تجاری بین آمریکا و چین نوشت: در شرایطی که بورس‌ها در آمریکا به قله‌های تاریخی خود نزدیک شده اند، مهم ترین انگیزه برای صعود بیشتر بازارهای مالی، مستحکم‌تر شدن توافقات بین دو اقتصاد نخست جهان خواهد بود.

روند مذاکرات آتی بین آمریکا و اروپا برای رشد منطقه یورو در سال بعد حیاتی خواهد بود؛ با این حال انتظار می رود رشد اقتصادی انگلیس در سال جاری بیش از پیش تقویت شود و از رشد ضعیف نزدیک به سطح رکود در سال گذشته فاصله بگیرد. انتظار می رود انگلیس و آمریکا در اواسط سال آینده مذاکره برای پیمان تجاری و اقتصادی جدید را آغاز کنند.

بانک جهانی: اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران کم می‌شود

جمهوری اسلامی ایران رشد منفی سال ۲۰۱۹ را در ۲۰۲۰ به طور کامل جبران می‌کند و در واقع از سال ۲۰۲۱، رشد اقتصادی به یک درصد می‌رسد.

بانک جهانی گزارش ماه ژانویه خود از چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش اوضاع اقتصاد جهان امسال به دلیل کاهش تنش‌های تجاری، بهتر می‌شود و رشد اقتصادی جهان به ۲.۵ درصد می‌رسد. رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۹ به میزان ۲.۴ درصد بود.

اقتصادهای پیشرفته به دلیل ضعف تولید صنعتی رشد اقتصادی‌شان نسبت به ۲۰۱۹ کاهش ۰.۲ درصد می‌یابد و به ۱.۴ درصد می‌رسد، اما رشد بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه افزایش خواهد داشت و از ۳.۵ درصد در سال ۲۰۱۹، به ۴.۱ درصد در سال ۲۰۲۰ می‌رسد.

بانک جهانی پیش از این در گزارش پایان سال ۲۰۱۸ خود اعلام کرده بود که ایران سال ۲۰۱۹ را در رکود خواهد گذراند، اما از سال ۲۰۲۰ به مدار رشد بازگشت می‌کند. حالا نیز در گزارش نخستین ماه میلادی، اعلام کرده است که امسال اقتصاد ایران از رکود خارج می‌شود.

بانک جهانی در تحلیل اقتصاد خاورمیانه می‌نویسد: «رشد اقتصادی این منطقه در سال ۲۰۱۹به ۰.۱ درصد کاهش یافته بود که علت اصلی آن کاهش رشد شدید اقتصاد ایران در پی تحریم‌های آمریکا و افزایش تنش‌های ژئوپلتیکی بود. همچنین تقاضای ضعیف جهانی برای نفت این اوضاع را تشدید می‌کرد. اما در سال ۲۰۲۰، رشد اقتصادی خاورمیانه به ۲.۴ درصد افزایش خواهد یافت. علت اصلی آن به دلیل افزایش سرمایه‌گذاری دولت‌ها در زیرساخت‌ها و بهبود محیط کسب‌وکار است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد ایران باثبات و تاثیر تحریم‌ها کم شود.»

گزارش بانک جهانی، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۹ را منفی ۸.۷ درصد اعلام کرد و برای سال ۲۰۲۰، صفر درصد رشد اقتصادی پیش‌بینی کرده به این معنی که تمام ضعف اقتصاد ۲۰۱۹، امسال جبران خواهد شد.

پیش‌بینی بانک جهانی رشد اقتصادی ایران را در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ نیز یک درصد نشان می‌دهد.

مقام‌های بانک جهانی همچنین اعلام کردند نتوانسته‌اند تأثیر تنش‌های ایران و آمریکا را در رشد اقتصاد جهانی ارزیابی کنند، اما این تنش‌ها منجر به ناامنی می‌شود که به چشم‌انداز سرمایه‌گذاری بسیار آسیب خواهد زد.

براساس گزارش بانک جهانی، رشد تجارت جهانی در سال ۲۰۲۰ از ۱.۴ درصد سال گذشته به رقم ۱.۹ درصد می‌رسد که البته کمترین رقم از سال ۲۰۰۹-۲۰۰۸ یعنی زمان بحرانی مالی تاکنون محسوب می‌شود. این در حالی است که نسبت به میانگین پنج درصد نرخ رشد تجارت سالانه از سال ۲۰۱۰ رقم بسیار کمی است.

در این گزارش هشدار داده شده که عوامل خطرناکی مانند حجم عظیمی از استقراض‌ها و کاهش بهره‌وری کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور در بخش تولید، اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند.

این نهاد بین‌المللی می‌گوید یکی از معضلات و تهدیدهای اقتصاد جهان رشد بی‌سابقه، سریع و هنگفت بدهی‌های کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور است.

میزان بدهی انباشته شده این کشور‌ها بسیار بالاتر از کل تولید ناخالص داخلی آنها است و می‌تواند اقتصاد این کشورها را با تلاطم مواجه کند.

این رقم در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و میزان بدهی این کشورها از ۱۱۵ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۱۷۰ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشورها در سال ۲۰۱۸ رسیده است. موضوع دیگر که بر رشد جهانی اقتصاد سایه انداخته، فاصله چشمگیر بهره‌وری تولید در کشورهای نوظهور و در حال توسعه با کشورهای پیشرفته است.

متوسط میزان تولید کالا یا خدمات به ازای هر کارگر در این کشورها برابر یک پنجم کشورهای پیشرفته است. در مورد کشورهای فقیر با درآمد کم، میزان بهره‌وری برابر تنها ۲ درصد میزان تولید کالا یا خدمات به ازای هر کارگر در کشورهای پیشرفته است.

این گزارش در نهایت می‌گوید اگرچه رشد اقتصادی جهان در سال جاری نسبت به سال ۲۰۱۹ مقدار اندکی بهبود نشان می‌دهد، اما بسیار شکننده است.

 گزارش بانک جهانی، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۹ را منفی ۸.۷ درصد اعلام کرد و برای سال ۲۰۲۰، صفر درصد رشد اقتصادی پیش‌بینی کرده به این معنی که تمام ضعف اقتصاد ۲۰۱۹، امسال جبران خواهد شد

مقایسه اقتصاد آمریکا و چین در ۵ شاخص‌

 وضعیت شاخص‌های کلان دو اقتصاد نخست جهان نشان می دهد که هر دو کشور از جنگ تجاری خسارت زیادی دیده‌اند. 

به گزارش ایسنا، جنگ تجاری بین آمریکا و چین اکنون در شرایطی برای دومین سال خود شده که آتش اختلافات بین دو طرف تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. شبکه خبری سی ان بی سی در گزارشی به مقایسه اقتصاد چین و آمریکا با یکدیگر در سال‌های اخیر پرداخته است.

۱-رشد اقتصادی

رشد اقتصادی هر دو کشور از زمان آغاز جنگ تجاری کاهش پیدا کرده است؛ با این حال رشد اقتصادی چین هنوز در سطح بالاتری از رشد اقتصادی آمریکا قرار دارد. بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می کنند که امضای فاز نخست توافق تجاری به تقویت رشد اقتصادی هر دو کشور کمک کند.

رشد اقتصادی چین از ۶.۸ درصد در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۱۸ به شش درصد در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا کرده است که این رقم برای اقتصاد آمریکا ۲.۵ درصد در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ و ۲.۱ درصد در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۹ بوده است.

۲- تجارت خارجی

علاوه بر رشد اقتصادی، میزان تجارت هر دو کشور نیز پس از جنگ تجاری کاهش محسوسی داشته است. با وجود توافق بسیاری از کشورها با آمریکا برای افزایش واردات از این کشور، کسری تراز حساب تجاری آمریکا به ۲۹۴.۵ میلیارد دلار رسیده اما از سوی دیگر چین در این مدت بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار مازاد تجاری داشته است.

۳- وضعیت تولید

در حوزه تولید نیز چین دست بالاتر را در اختیار دارد. شاخص میزان تولید در چین از ماه اوت همواره بالاتر از شاخص میزان تولید در آمریکا بوده است. این شاخص در حال حاضر در آمریکا ۴۸ واحد و در چین ۵۲ واحد است.

 آن طور که صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده، رشد اقتصاد جهانی در سال آینده ۳.۴ درصد خواهد بود؛ هرچند که بانک جهانی چشم‌انداز بدبینانه‌تر رشد ۲.۷ درصدی را ارائه کرده است

۴- شاخص‌های ارزی

در حوزه ارزی دلار عملکرد کاملا بهتری از همتای چینی خود در طول دو سال اخیر داشته است. رشد شاخص دلار ۲.۱ درصد بیشتر از شاخص یوان بوده است و از چهارم آوریل، اختلاف بین شاخص دلار با شاخص یوان همواره صعودی بوده است.

۵- شاخص‌های بورسی

در بازار بورس نیز آمریکا دست برتر را دارد. شاخص « اس اند پی ۵۰۰» بورس وال استریت از زمان آغاز جنگ تجاری ۲۸.۹ درصد افزایش یافته اما این رقم برای شاخص بورس شانگهای ۲۲.۳ درصد اندازه گیری شده است.