این روزها همه جا صحبت از اف‌ای‌تی‌اف (FATF) است و بعضی تأثیر عدم پیوستن ایران به این سازمان را بر اقتصاد ایران، حتی فراتر از تحریم‌های آمریکا می‌دانند؛ چراکه امروزه استانداردهای اف‌ای‌تی‌اف و نظر این سازمان درباره سطح پایبندی کشورها به این استانداردها، به عنوان یکی از مهمترین پیش‌نیازهای هرگونه ارتباط و ارائه خدمات بانکی و اعتباری و مالی از سوی بانک‌ها و موسسات مالی به دیگر کشورها است و در صورت عدم پیوستن ایران به این سازمان، عملا ارائه هرگونه خدمات و ارتباطات مالی و بانکی و پولی از سوی بانک‌های جهانی با بانک‌های ایرانی ناممکن شده و کشور در یک تحریم تمام‌عیار بانکی جهانی فراتر از تحریم‌های آمریکا قرار خواهد گرفت.

در همین راستا خبرنگاران ایلنا با رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا و نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگوهایی انجام داده‌اند که از نظرتان می‌گذرد.

FATF تصویب نشود، فردای تاریکی در انتظار ما است

رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا در این زمینه گفت: در صورت عدم تصویب FATF فردای تاریکی در انتظار ما خواهد بود به طوری‌که نمی‌توانیم قدم از قدم برداریم.

احمد پورفلاح،  مشاور عالی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با ایلنا درخصوص لزوم تصویب FATF  و اهمیت آن بر اقتصاد کشور افزود: اگر FATF  عملیاتی نشود در آینده اگر تحریم‌ها هم لغو شود و همه دنیا بخواهد با ما کار کند هیچ گونه جابه‌جایی مالی صورت نمی‌گیرد. ما که تا ابد تحریم نخواهیم بود و مشکل سوئیفت و جابجایی پول دائمی نخواهد بود ما از این دست تحریم‌ها و مشکلات زیاد داشتیم و آنها را پشت سر گذاشتیم و از این پیچ هم به طور حتم رد خواهیم شد. اما باید فکر فردا را هم کرد در صورت عدم تصویب FATF فردای تاریکی در انتظار ما خواهد بود به طوریکه نمی‌توانیم قدم از قدم برداریم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا ادامه داد: نکته دیگر اینکه وقتی ما اعلام می‌کنیم که FATF را به رسمیت نمی‌شناسیم پشت سر آن خیلی مسائل دیگر مطرح می‌شود و ما را متهم به خیلی چیزها می‌کنند که دفاع کردن از آنها سخت است من امیدواریم زودتر به عقلانیت برسیم و هر چه زودتر این مورد را تصویب کنیم اینجا دیگر بحث فلان کشور و شیطان بزرگ مطرح نیست بلکه موضوع قبول کردن یک سیستم پذیرفته شده جهانی است که اگر می‌خواهیم پول جابجا کنیم باید منبع گیرنده و فرستنده مشخص باشد که سو استفاده‌ای صورت نگیرد حالا اگر بگوییم ما این روال را قبول نداریم معنی خوبی از حرف ما گرفته نمی‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا: در صورت عدم تصویب FATF فردای تاریکی در انتظار ما خواهد بود به طوری‌که نمی‌توانیم قدم از قدم برداریم

پورفلاح با اشاره به استدلال مخالفین قانون مبارزه با پولشویی مبنی بر اینکه در شرایط تحریم اگر برای خرید دارو یا غذا به موسسه ای پول بفرستیم رد آن را می‌زنند و دفعه بعد اجازه آنرا نخواهند داد، اظهار داشت: اگر FATF اجرایی شود بحث خرید غذا و دارو بسیار روان خواهد شد اکنون هیچ کشوری از ما پول نمی‌گیرد حتی برای اینکه به ما غذا و دارو بفروشند من شخصا درگیر یک موسسه حمایت از  کودکان سرطانی هستم و برای تامین داروهای کودکان تحت پوشش آن مشکل داریم وقتی FATF  باشد می‌توانیم از این موسسه پول بفرستیم و دارو بگیریم اما  وقتی نباشد می‌گویند مبدا و منشا آن کجاست؟

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: امیدوارم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نگاه دوباره‌ای به این مسئله داشته باشند این افراد به طور حتم دنبال منفعت و خیر کشور هستند اما باید توجیه شوند که اگر تمام دنیا این قانون را پذیرفتن به این دلیل نبوده که تمام جابجایی‌های مالی خود را در اتاق شیشه‌ای بگذارند.

عدم امکان دور زدن تحریم‌ها با پیوستن به «FATF» بهانه است

یک نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در همین راستا گفت:‌ این که عده‌ای عنوان می‌کنند با پیوستن به «FATF» نمی‌توانیم تحریم‌ها دور بزنیم بهانه است همین امروز هم این کار را به سختی انجام می‌دهیم.

معصومه آقاپور علیشاهی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره پیوستن ایران به «FATF» و تعیین تکلیف آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «FATF» یک پروتکل جهانی برای شفاف‌سازی تجارت بین‌الملل است که دارای چندین اصول و شاخص‌های متفاوت است.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ایران درحال حاضر باتوجه به قوانینی که دارد در حال اجرایی چندین و چند مفاد این سازمان است، عنوان کرد: امروز در کشورمان عملاً این شاخص‌ها را  اجرایی می‌کنیم که به عنوان مثال می‌توان به شفاف‌سازی بین بانک‌ها اشاره کرد.

به گفته وی ایران در حال حاضر ۳۲ مورد از شاخص‌های «FATF» را رعایت می‌کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یک حداقل‌هایی برای پیوستن به «FATF» وجود دارد و هستند کشورهایی که  با حداقل‌های ۱۲ یا ۱۳ شاخص به آن پیوستند.

وی ادامه داد: «FATF» یک برگه و یا ضمانت نامه برای تجارت و روابط بین الملل است که تضمین می‌دهد افراد و کشورها با شخص و یا کشوری بتوانند معامله و روابط بین بانکی داشته باشند.

آقاپور افزود: همانگونه که برگ هویت ما شناسنامه و کارت ملی است، هنگامی هم که «FATF» از سوی یک کشور پذیرفته می‌شود، یعنی این‌که برگه تضمینی برای تجارت صادر می‌شود. در کل تقریبا تمامی کشورها پیوستن به «FATF» را پذیرفته‌اند و تنها ۲ تا ۳ کشور  هستند که عضو نشدند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تاکنون «FATF» چندین بار به ما فرصت داده است که به آن بپیوندیم اما ما هنوز تعیین تکلیف نکردیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر حتی کشورهای همسایه ما مانند عراق، عربستان ،لبنان، سوریه جز لیست «FATF» هستند و این آخرین فرصتی است که به ما داده شده و اگر در لیست سیاه قرار بگیریم قطعا شرایط و مراودات بانکی برای ما بسیار مشکل خواهد شد.

آقاپور تاکید کرد: نپیوستن ما به «FATF» یعنی این‌که ما یک گزارشی را مخابره می‌کنیم مبنی بر اینکه با شفاف‌سازی در زمینه تجاری مخالفیم. این امر برای ما دارای پیامدهایی است.

این نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مرتبا اعلام می‌کنیم ما پایبند برجام هستیم، گفت: اگر عضو «FATF» نشویم  باعث می‌شود بهانه‌ای به دست دشمنان بدهیم و آنها می‌گویند چه طور شما بیان می‌کنید که دوست ما و خواهان روابط با هستید اما این پروتکل جهانی را نمی‌پذیرید.

وی تاکید کرد: معتقدم در شرایط فعلی پیوستن به «FATF» جزء الزاماتی است که باید بپذیریم.

نماینده شبستر در مجلس شورای اسلامی: تاکنون «FATF» چندین بار به ما فرصت داده است که به آن بپیوندیم؛ اما ما هنوز تعیین تکلیف نکردیم

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا نگاه به پیوستن به «FATF» بیشتر از این‌که فنی باشد رنگ و بوی سیاسی گرفته است و مخالفان به جای بیان کردن ایرادات فنی یک نوع لجبازی سیاسی می‌کنند، گفت: به بدنه اقتصاد نباید لباس سیاست بپوشانیم زیرا سیاست در نمودار لحظه به لحظه حرکت سینوسی با شتاب دارد و اقتصاد نمی‌تواند با آن  منطبق شود.