در دو هفته اخیر، صنعت نشر همه توان خود را به کار گرفت تا نتیجه یک سال تلاش را به بزرگ‌ترین آوردگاه کتاب و کتاب‌خوانی در کشور بیاورد؛‌ نمایشگاهی که پس از 32 دوره برگزاری، یکی از پرمخاطب‌ترین نمایشگاه‌های فرهنگی کشور به‌شمار می‌‌آید تا ناشران بتوانند با افزایش نقدینگی و فروش کتاب‌های خود، چرخ‌های مستهلک این صنعت را به حرکت درآورند. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران، (ایبنا)، در طول 11 روز برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، 117 هزار و 421 بار جست‌وجو در سایت ثبت شده است که جست‌وجوی کتاب حدود 207 هزار و 620 بار، جست‌وجوی نام کتاب 153 هزار و 151 عنوان، جست‌وجوی نویسنده یا مترجم 50 هزار و 429 نام و جست‌وجوی موضوع 18 هزار و 316 عبارت بوده است که شرح آن خواهد آمد.

بیشترین جست‌وجوی نام نویسنده یا مترجم

نخستین نام در این فهرست «فاضل نظری» است که در سال‌های اخیر با مجموعه‌ شعرهایش به شهرت رسیده است. پس از او، نام «سیمین دانشور» قرار دارد و مقام سوم به «هوشنگ ابتهاج» رسیده است. مقام‌های چهارم تا نهم نیز در اختیار «صادق هدایت»، «نادر ابراهیمی»، «محمود دولت‌آبادی»، «کریم زمانی»، «برایان تریسی» و «میشل اوباما» است.

بیشترین جست‌وجوی موضوعی

یکی از گزینه‌هایی که در بازاریابی می‌تواند کمک خوبی برای ناشران باشد، دانستن علاقه‌ مردم به موضوعات است. موضوعات گوناگون موردنظر مردم در سایت اطلاع‌رسانی نمایشگاه نشان می‌دهد که بیشترین جست‌وجوی موضوعی به «رمان» اختصاص داشته است، پس از آن، موضوعات «روانشناسی» و «شعر» رتبه‌های دوم و سوم را از آن خود کرده‌اند. همچنین موضوعاتی مثل حقوق، پزشکی، موسیقی، بورس، عاشقانه، معماری و فلسفه از دیگر موضوعاتی هستند که بیشترین جست‌وجو را داشته‌اند. 

بیشترین جست‌وجوی نام کتاب

کتاب «ملت عشق» از «الیف شافاک» که در سال 2010 به دو زبان ترکی و انگلیسی منتشر شد، عنوان پرفروش‌ترین کتاب ترکیه را به‌دست آورد. این کتاب در ایران نیز با اقبال عمومی مواجه شد و یکی از کتاب‌‌های پرمخاطبی بود که در جست‌وجوی سایت نیز نخستین رتبه را به‌ دست آورد. کتاب «انسان خردمند» اثری از «یووال نوح هراری»، دومین اثری است که بیشترین جست‌وجوی نام کتاب در سایت سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران را به خود اختصاص داده است و در فهرست پرفروش‌های آمازون و نیویورک‌تایمز نیز قرار دارد. پس از آن می‌توان به کتاب «خودت باش دختر» نوشته «ریچل هالیس» اشاره کرد که مقام سوم را داشت، کتابی که مبنایی روانشناسانه دارد. 

بیشترین جست‌وجوی نام ناشران

اما یکی از بخش‌های جالب این آمار به بیشترین تعداد جست‌وجوی ناشران اختصاص دارد. ناشرانی که در فهرست قرار دارند، عموما از ناشران حرفه‌ای بازار نشر هستند که طی سال‌ها فعالیت توانسته‌اند به جایگاهی قابل قبول در حوزه نشر دست پیدا کنند.

در ابتدای این فهرست نشر «چشمه» قرار دارد و پس از آن به اسامی ناشرانی مانند «جنگل»، «قطره»، «افق»، «ققنوس»، «نگاه»، «نیلوفر»، «سوره مهر»، «نی»، «هرمس»، «خوارزمی»، «کوله پشتی»، «گاج»، «مرکز»، «نیماژ»، «نشر‌ نو»، «سمت»، «پرتقال»، «آموت»، «هوپا»، «ارجمند»، «ماهی»، «سخن»، «پارسه»، «ثالث»، «امیرکبیر»، «مدرسان شریف»، «معارف» و «میلکان» می‌توان اشاره کرد.

نکته جالب این‌که، نشر قطره در نمایشگاه حضور نداشت، اما سومین رتبه بیشترین جست‌وجوی نام ناشر را از آن خود کرده است.

این آمار می‌تواند دربردارنده نکته‌های ارزشمندی برای بازاریابی باشد تا ناشران بتوانند از آن برای بهبود صنعت نشر سود ببرند و علاوه‌بر آن میانگین سلیقه مردم در انتخاب نوع موضوعات و کتاب و نویسندگان محبوب را به‌دست آورند.