منتقد خوب؛ منتقد مرده است

هیچ یک از بمب‌های کشف شده به خودی خود منفجر نشده‌اند و پلیس در صدد است که آیا این بمب‌ها قابلیت انفجار دارند یا خیر. جیمز اونیل، کمیسر پلیس شهر نیویورک، در یک کنفرانس خبری هشدار داد که این بسته‌ها دستگاه‌های فعال هستند از مردم حاضر در مرکز خرید میدان تایم وارنر خواسته شد این ساختمان را در پی مشکوک شدن پلیس به ۲ بسته بی‌ مالک، ترک کنند. یک مقام قضایی گفت این بسته‌ها مورد خاصی نداشتند و بی‌ارتباط با بمب‌های لوله‌ای بودند

سیدمحمد میرزامحمدزاده

مقامات پلیسی که موضوع بمب‌گذاری‌های هفته گذشته در آمریکا را مورد بررسی قرار داده‌اند، توجه خود را به بخش جنوبی ایالت فلوریدا معطوف کرده‌اند، جایی که به عقیده آنها، با استفاده از خدمات پست، این بمب‌ها از آنجا ارسال شده است. دو فرد مطلع از موضوع روز پنجشنبه (3 آبان) به روزنامه نیویورک تایمز گفتند که این بمب‌ها شخصیت‌های برجسته منتقد سیاست‌های ترامپ را هدف قرار داده‌اند.

توجه مقامات تحقیقاتی زمانی به جنوب فلوریدا جلب شد که به گفته FBI، پلیس فدرال آمریکا، سه بمب دیگر نیز کشف شدند.

2 مورد از بمب‌گذاری‌های اخیرا کشف شده به آدرس جوزف بایدن، معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در ایالت دلاویر و سومی برای رابرت دنیرو، بازیگر آمریکایی که در محله لور منهتن زندگی و کار می‌کند، ارسال شده بود.

همه 10 بسته مشابه که از روز دوشنبه هفته گذشته (30 مهر) یافته شده‌اند، آدرس برگشت دبی واسرمن شوالتز، نماینده دموکرات ساکن جنوب فلوریدا را روی خود دارند و کریستین نیلسون، وزیر امنیت میهن آمریکا، روز پنجشنبه، به شبکه خبری فاکس نیوز گفت که این بمب‌ها از داخل همین ایالت ارسال می‌شوند.

داده‌های جمع آوری شده از اداره خدمات پستی ایالات متحده آمریکا، نشان می‌دهد که این بسته‌ها از مراکز خاص پستی فلوریدا ارسال می‌شود؛ یکی از این مراکز با نام مرکز پستی اوپا-لوکا، در محله میامی-دید، چند روز پیش از سوی تیم ضد بمب‌گذاری پلیس و واحد K-9 منطقه تحت احتیاط نامیده شد و مورد بررسی قرار گرفت.

ادامه موج بمب‌گذاری‌ها موجب این سوال شده است که آیا منتقدان ترامپ یا کسانی که از سوی راستگراها مورد انتقاد هستند، هدف این بمب‌گذاری‌ها هستند یا خیر؟

تا کنون هیچ یک از بمب‌های کشف شده به خودی خود منفجر نشده‌اند و پلیس در صدد است که آیا این بمب‌ها قابلیت انفجار دارند یا خیر. جیمز اونیل، کمیسر پلیس شهر نیویورک، در یک کنفرانس خبری هشدار داد که این بسته‌ها دستگاه‌های فعال هستند و باید خطر آنها جدی گرفته شود.

در مورد بمب چه می‌دانیم 

و چه نمی‌دانیم؟

به گفته یکی از مقامات قضایی، پاکت و برچسب‌های آدرس روی بسته‌هایی که به جو بایدن و رابرت دنیرو فرستاده شده، مشابه همان‌هایی است که به دفتر سی‌ان‌ان در نیویورک و به باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، هیلاری کیلینتون، وزیر امور خارجه وی و دیگران ارسال شده بود.

بررسی ایکس ری بسته ارسالی به رابرت دنیرو نشان می‌دهد که این بسته نیز شامل یک بمب لوله‌ای است.

کاراگاهان دولتی، ایالتی و محلی در نیویورک، واشنگتن، فلوریدا و لوس آنجلس، برای بررسی سریع موضوع متحد شده‌اند. موضوعی که پایه‌های رسانه‌ای و سیاسی آمریکا را شگفت‌زده کرده است.

به گفته یک مقام مطلع، در حالی که در ابتدا تصور می‌شد این بسته‌ها به صورت دستی یا با پیک ارسال شده‌اند، حالا کارآگاهان به این نتیجه رسیده‌اند که همه 10 بسته کشف شده تا روز پنجشنبه (3 آبان) احتمالا به وسیله پست ارسال شده‌اند.

تصاویر بسته‌های وارد شده به سیستم پست، در این مراکز ثبت می‌شود. در جریان تحقیقات، پلیس تصاویر بسته‌ها را مورد بررسی قرار داده تا شاید دریابد این بسته‌ها دقیقا از کجا ارسال می‌شوند و همچنین اگر بسته احتمالی دیگری در حال ارسال بود را متوقف کنند.

علاوه بر این، پلیس در جریان بررسی قانونی بسته‌ها و دستگاه‌های انفجاری، به دنبال تشخیص محل خریداری پاکت، تمبرهای پستی و اجزا بمب‌ها هستند.

چند مقام قضایی هم گفته‌اند که کاراگاهان به احتمال زیاد، داده‌های برج‌های مخابراتی در منطقه‌ای که انتظار می‌رود بمب‌ها از آنجا ارسال شده باشند، را بررسی می‌کنند.  داده‌های به دست آمده از هر منطقه می‌تواند لیستی از شماره تلفن‌ها و احتمالا کاربرهایی را به دست دهد که در زمان ارسال بسته در آن ناحیه حضور داشته‌اند.

به گفته یک مقام قضایی، بسته‌ بمبی که به جو بایدن ارسال شده بود، در مرکز خدمات پستی ایالات متحده در ایالت دلاویر، متوقف شد. 

بسته‌ای که به اریک هلدر، دادستان سابق آمریکا ارسال شده بود، به دلیل آدرس اشتباه بر روی پاکت به آدرس خانم واسرمن شولتز بازگشت داده شده بود که این بسته نیز متوقف شد.

منتقدان در تیررس

به گفته یک مقام مطلع، بسته‌ای که به رابرت دنیرو ارسال شده بود، از روز سه‌شنبه (1 آبان) در صندوق پستش درون شرکت وی، با نام تریبکا پروداکشن قرار گرفته بود. مأموریان امنیتی شرکت، بسته را روز پنجشنبه ساعت 5 صبح پیدا کردند و با پلیس تماس گرفتند تا تیم ضد بمب‌گذاری به منطقه فرستاده شد.

قبل از طلوع خورشید، محله تریبکا و خیابان‌های اطراف به وسیله ماشین‌های پلیس و آمبولانس مسدود شده بود. پلیس تا چند خیابان آنورتر از ساختمان شرکت و حتی اطراف رستوران رابرت دنیرو، موسوم به تریبکا گریل را مسدود کرده بود.

بسته ساعت 6:30 خارج شد و به ساختمان پلیس در محله برونکس انتقال یافت. آن بسته سپس به همراه بسته‌ای که به CNN و بسته‌هایی که در مرکز دلاویر متوقف شده بودند، به آزمایشگاه FBI منتقل شدند.

دنیرو و دیگر دریافت کنندگان این بسته‌ها، منتقدان دائمی ترامپ هستند. در جریان جشنواره فیلم تونی در ماه ژوئن (خرداد) او با ایراد یک سخنرانی تند، از سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا با ناامیدی یاد کرد و فایل ویدئوی صحبت‌های او به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک 

گذاشته شد.

بیل ده بلزیو، شهردار نیویورک، روز پنجشنبه اعلام کرد که یک مأمور امنیتی تیز بین، در شرکت تریبکا پروداکشن متوجه تشابه بین بسته دریافت شده در شرکت با تصاویر بسته‌هایی شد که روز چهارشنبه (2 آبان) یافته شده بودند.

وی با حضور در شبکه خبری CNN، که دفتر آن در نیویورک، دریافت کننده یکی از همین بسته‌ها در روز چهارشنبه بود، گفت: حتما یک بمب گذار زنجیره‌ای و در واقع یک تروریست پشت این ماجرا است. با احتمال ادامه روند پیدا شدن بمب در روزهای آتی، پلیس نیویورک مأموران بیشتری را در بیرون ساختمان‌های رسانه‌ها و ادارات منتخب مستقر می‌کند.

البته این تنش‌ها در روز پنجشنبه ادامه داشت؛ تنها چند دقیقه از ساعت هفت و 30 دقیقه گذشته بود که از مردم حاضر در مرکز خرید میدان تایم وارنر خواسته شد این ساختمان را در پی مشکوک شدن پلیس به 2 بسته بی‌ مالک، ترک کنند. یک مقام قضایی گفت این بسته‌ها مورد خاصی نداشتند و بی‌ارتباط با بمب‌های لوله‌ای بودند. این ساختمان که دفتر نیویورک شبکه سی‌ان‌ان هم در آن واقع شده، تخلیه نشد.

ماجرای بمب‌ها 

از کجا شروع شد؟

اولین بمب از این مجموعه، روز دوشنبه (30 مهر) در خانه جورج سوروس، میلیاردر طرفدار لیبرال، در روستای وست‌چستر در شمال شهر نیویورک یافته شد؛ کسی که در روزهای اخیر از سوی احزاب راست، به اشتباه به عنوان سرمایه‌گذار حرکت کاروان مهاجران از هندوراس به سمت آمریکا، معرفی شده بود.

روز چهارشنبه، چنین بمب جدید، یکی پس از دیگری کشف شدند. اولین بمب که شایعه شده از سوی سرویس اطلاعاتی متوقف شد، برای خانم کلینتون و اوباما ارسال شده بودند. سپس بسته‌ای با آدرس جان برنان، مدیر سابق سرویس اطلاعات آمریکا، در دفتر شبکه سی‌ان‌ان در محله میدتاون منهتن یافته شد.

در آخرین ساعات روز چهارشنبه، یک بسته دیگر با آدرس هولدر، کسی که اخیرا بر ضد احزاب راست سخن گفته بود، یافته شد. او در صحبت‌هایش گفته بود زمانی که آنها ضعیف شوند، به آنها ضربه می‌زنیم. 2 بسته دیگر به ماکسین واترز، نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا ارسال شده بود که اخیرا منازعاتی با ترامپ داشته است.

همه این بسته‌ها در پاکت‌هایی از جنس مانیل قرار گرفته‌اند که در بسته‌های پلاستیکی حبابی پوشانده شده‌اند. همه بسته‌ها دارای تعداد خاصی تمبر مرغوب و با آدرس برگشت اشتباه تایپ شده خانم واسرمن شولتز هستند که وی پیشتر رئیس‌ دفتر کمیته ملی دموکرات‌های آمریکا بود.

به گفته FBI، پودر سفیدی که روز پنجشنبه در بسته ارسالی به CNN ریخته شده بود، هیچ تهدید بیولوژیکی به همراه نداشت.