دبیر کل ناتو ضمن متهم کردن روسیه به نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، گفت که آمریکا کاملا بر طبق این پیمان عمل کرده است.

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در زمینه مناقشه ایجاد شده در مورد پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF ) در پی تصمیم آمریکا برای خروج از این توافق، جانب واشنگتن را گرفت.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، استولتنبرگ امروز چهارشنبه در جریان کنفرانس خبری در پاسخ به  اینکه تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از این پیمان را چگونه می‌بیند گفت: «ایالات متحده کاملا بر طبق پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد در دهه 1980 عمل می‌کند اما این (پیمان) در صورتی که روسیه به نقض آن ادامه بدهد، سودی نخواهد داشت.»

دبیر کل سازمان ناتو همچنین افزود: «همه کشورهای هم پیمان (عضو ناتو) معتقدند که آمریکا کاملا هم‌راستا با این پیمان عمل کرده و مشکل رفتار روسیه است.»

این موضع‌گیری در شرایطی صورت می‌گیرد که «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان پیشتر گفته بود که قصد دارد برای حفظ پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد اقدام کند و امیدوار است که ناتو در این زمینه به وی کمک کند. ماس در این مورد گفت: «این توافق برای منافع اروپا از اهمیت حیاتی برخوردار است و تا زمانی که شانسی برای نجات آن وجود داشته باشد که بتوان توافق را حفظ کرد ما می‌خواهیم که از همه ابزارهای دیپلماتیک استفاده کنیم تا آن را حفظ کنیم.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه شنبه (28 مهر) روسیه را به نقض «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» متهم و تهدید کرد کشورش را از آن خارج می‌کند. وی گفت: «ما طرفی هستیم که داخل توافق مانده‌ایم و آن را رعایت کرده‌ایم ولی روسیه، متأسفانه، از آن پیروی نکرده است. بنابراین، ما این توافق را خاتمه خواهیم داد و از آن خارج می‌شویم.»

رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: «روسیه این توافق را نقض کرده است. آنها سال‌ها است که این توافق را نقض کرده‌اند. نمی‌دانم  رئیس‌جمهور اوباما چرا در این مورد مذاکره نکرد یا از این توافق خارج نشد. ما دیگر به آنها اجازه نخواهیم داد یک توافق هسته‌ای را نقض کنند و در شرایطی که ما اجازه کار تسلیحاتی نداریم آنها بروند و این کار را انجام دهند.»

این اقدام ترامپ واکنش‌های گسترده جهانی را به دنبال داشت «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه روز یکشنبه (29 مهر) در گفت‌وگو با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بر اهمیت حفظ معاهده هسته‌ای دوران جنگ سرد تاکید کرد. وزارت خارجه چین روز دوشنبه خروج آمریکا از «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» را اقدامی اشتباه دانست. «یوشیهیده سوگا» دبیر کابینه ژاپن گفت توکیو تصمیم آمریکا برای خروج از «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» با روسیه را دنبال می‌کند.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه هم گفت که این اقدام آمریکا گامی بسیار خطرناک است و اگر آمریکا به خروج یک‌جانبه از توافق‌ها ادامه دهد، روسیه دست به اقدامات تلافی‌جویانه خواهد زد که شامل اقدامات نظامی نیز می‌شود.

«پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» ایالات متحده آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های کروز با برد بین 480 تا پنج هزار و 500 کیلومتر منع می‌کند. روسیه تأکید کرده که تا زمان پایبندی آمریکا به این پیمان، پایبند می‌ماند، اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه سال گذشته گفت هر اقدامی که آمریکا درباره این توافق انجام دهد، با حرکتی مشابه تلافی خواهد شد.

به عقیده برخی تحلیلگران هدف ترامپ از طرح این مسئله خروج از توافقی است که برای این کشور سودی ندارد. در واقع برد موشک‌های میان‌برد روسیه صرفا تا اتحادیه اروپا می‌رسد و ربطی به آمریکا ندارد. این توافق زمانی انجام شده بود که جنگ سرد موجب رویارویی دو ابر قدرت آمریکا و روسیه شده بود و حالا آمریکا می‌خواهد توان موشکی خود را افزایش دهد و این توافق جلوی این کشور را گرفته است. ترامپ همچنین در ادعای خود صحبت از چین کرده است و مدعی شده که این کشور هم باید به چنین توافقی بپیوندد. در واقع این اقدام را می‌توان به تنش‌های اخیر چین و آمریکا نیز مربوط دانست. تنش‌هایی که به رویارویی آمریکا و چین در دریای جنوی چین نیز منجر شده است و تقابل کشتی‌های جنگی دو کشور را نیز در پی داشته است. جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ روز سه‌شنبه (1 آبان) در سفر به روسیه، دیدارهایی با مقامات روس داشت و در این دیدارها بر موضع آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای  تأکید کرد.