مدیرکل هنرهای تجسمی حضور ایران در پنجاه و هشتمین بینال ونیز را در شرایط تحریم، سخت ارزیابی کرد. به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری نمایشگاه هنر ایران در بینال ونیز با حضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، علی میرعظیمی، رضا لواسانی و سمیرا علیخانزاده هنرمندانی که در این رویداد حضور دارند، در تالار وحدت برگزار شد.

هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی و کمیسیونر پاویون ایران در ونیز گزارشی از حضور ایران در پنجاه و هشتمین بینال ونیز ارائه کرد و درباره انتخاب اسپانسر برای این رویداد گفت: برای انتخاب اسپانسر با وسواس و دقتی بانک آینده را برگزیدیم چون رویدادهای هنری را با جدیت دنبال می‌کند.مدیرکل هنرهای تجسمی درباره چگونگی پیوند سه هنرمند در پاویون ونیز عنوان کرد: سمیرا علیخانزاده از گذشته می‌گوید، رضا لواسانی از حال می‌گوید و شکوه زندگی را معنا می‌کند و میرعظیمی هم از فراگیری، آموزش و آینده را بیان می‌کند و در کل، مجموعه‌ای از زندگی را تداعی می‌کند.وی درباره فضای اختصاص داده شده به غرفه ایران و اینکه این فضا ثابت است یا خیر، توضیح داد: فضای نمایشگاهی که کشورهای دیگر در اختیار دارند سال‌هاست که این فضا را در اختیار دارند و تثبیت شده‌اند و در آرسناله جیاردینی قرار دارد. غرفه ایران در میدان سن مارکو در اصلی‌ترین بخش شهر قرار دارد که شامل ۲۸۰ متر فضای مسقف است و تا آذرماه نمایشگاه هنر ایران ادامه دارد. مظفری در مورد اعلام هزینه‌های حضور ایران در بینال ونیز نیز گفت: چون بینال ونیز دوره شش ماهه است، در حال حاضر رقم هزینه دقیق را نمی‌توان بیان کرد اما امسال خیلی صرفه‌جویی شده است و می‌توانم بگویم امسال، نیمی از هزینه‌های موجود را صرف خواهیم کرد. 

وی همچنین تاکید کرد: ما در شرایط عادی نیستیم و مشکلات بسیاری از قبیل اجاره کردن غرفه، بیمه کردن آثار و واریز وجه و انتقال آثار و به عبارتی حمل و نقل آثار و نصب آنها روبرو بودیم و از این جهت به شدت تحت فشار بودیم چراکه مادامی که فضای نمایشگاهی موجود بیمه نشود هیچکسی در ایتالیا حاضر به بستن قرارداد بیمه‌ای نبود اما به لطف خدا و تلاش دوستان در مؤسسه هنرهای تجسمی، موزه هنرهای معاصر تهران و دفتر تجسمی باعث شد نتیجه بدهد. مظفری در مورد انتخاب هنرمندان برای حضور در بینال ونیز و نبود سند بالادستی برای این انتخاب گفت: بنا داشتیم کیوریتور انتخاب کنیم و طبیعتاً انتخاب هنرمند برعهده کیوریتور است اما چون فرآیندمحور بودن این رویه مهم است، از شورای انتخاب ۳۰ نفره‌ای دعوت کردیم تا این انتخاب را انجام دهد که حسن سلطانی رئیس دانشگاه هنر، فرح اصولی، امیر سقراطی، محسن سلیمانی، احسان آقایی، علی بختیاری و بنده نیز در این شورا بودیم که در واقع وظیفه کیوریتور را انجام داد. وی با اشاره تصور جهان از ایران بیان کرد: جهان تصور رایجی نسبت به هنر ایران دارد و اینطور ترویج شده که هنر ایران در صنایع دستی خلاصه شده است اما سعی کردیم هنرمندی انتخاب شود که با زبان جهانی هنر آشنا باشد و تصویر امروزی‌تری از ایران را بتواند در کارش نمود دهد.رضا لواسانی یکی از هنرمندان حاضر در رویداد پنجاه و هشتم ونیز درباره کارش گفت: عنوان اثر من، زندگی است و چون در حوزه زبان فارسی و شعر سال‌ها فعال هستم و کارهایم به طور پیوسته در این حوزه است و بیشترین تلاش من این است که درتصاویرم شعر و زبان را به نمایش بگذارم‌. ابعاد این کار، ۱۷ متر است و پاپیه ماشه با مواد بازیافتی کار شده است.سمیرا علیخان‌زاده دیگر هنرمند حاضر در ونیز بیان کرد: ۲ سال پیش نمایشگاهی از آثارم در گالری اثر برگزار شد و وقتی قرار شد برای ونیز کار بدهم، سعی کردم کاری ویژه انجام دهم. «شبح صلب خاطره» عنوان اثرم است که در مورد نبودن آدم‌ها در عکس‌ها است.