گروه تئاتر عروسکی آران در فروردین ماه و مقارن با روز عطار نیشابوری معلم کبیر معرفت و فضیلت و نگاه عاشقانه به جهان و انسان ، به خالق و مخلوق، «اُپرای عروسکی عشق» را پس از اجراهای بهمن و اسفندماه 1397 به روی صحنه برد و این اپرا را به ساحت او تقدیم کرد‌.

بهروز غریب‌پور نویسنده، طراح و کارگردان و بنیانگذار این گروه که عنوان شهروندی و نشان فیروزه‌ای نیشابور را به خاطر اجرای «اُپرای عروسکی خیام» دریافت کرده است‌، از یازدهم اردیبهشت ماه «اُپرای عروسکی خیام»را نخست در تالار فردوسی و محل دائمی اجراهای گروه تئاتر عروسکی آران و با حمایت بنیاد فرهنگی فرهنگی رودکی و سپس در کشور رومانی و به دعوت «جشنواره سی‌بی‌یو» یکی از معدود جشنواره‌های بزرگ تئاتر جهان به اجرا در خواهد آورد‌. 

به همین دلیل مدت اجراهای این اُپرا که هر روز رأس ساعت 19:30 در تالار فردوسی به اجرا در‌می‌آورد‌،کوتاه و در بازه  زمانی آماده‌سازی مقدمات سفر و انجام آن امکان تمدید اجرا را ندارد. اُپرای عروسکی خیام که تولید آن بالغ بر سه سال طول کشیده، بهروز غریب‌پور در این اثر نمایشی، اندیشه‌ها و بخش‌هایی از زندگی حکیم عمر خیام را دستمایه قرار داده تا ضمن معرفی هرچه بهتر و بیش‌تر این عالم برجسته جهان اسلام، به رفع برخی تناقض‌ها و سؤتعبیرهایی که سال‌هاست در اذهان عمومی و دوست‌ داران خیام شکل گرفته بپردازد.