در نهمین روز از سی‌وهفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر، سه نمایش از کشورهای فنلاند، رومانی و فرانسه میزبان علاقه‌مندان بود.

به گزارش روابط عمومی سی‌وهفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر، سهم تئاتر ملل از نهمین روز جشنواره‌ سی‌وهفتم، سه‌شنبه ۳۰ بهمن، سه نمایش از کشورهای فنلاند، رومانی و فرانسه بود. 

در غیاب گروه سوئدی «بدن‌های عراقی» که قرار بود ۳۰ بهمن نمایش «ترحم؛ بخش اول» را براساس متنی از ویلیام شکسپیر به کارگردانی آنمار طاها در تالار قشقایی روی صحنه ببرد و به دلیل جراحت و آسیب‌دیدگی بازیگر اصلی‌اش که طی نامه‌ای رسمی به جشنواره‌ سی‌و‌هفتم ارسال کرد به تهران نیامد، نمایش‌های «فقط استخوان‌ها» از فنلاند، «آسانسور، پسرها پسرند» از رومانی و «چیدمان (گذرگاه)» از فرانسه میزبان علاقه‌مندان شد. 

نمایش «فقط استخوان‌ها» از فنلاند به عنوان کاری از کمپانی کالو با حضور توماس مونکتون به عنوان نویسنده، کارگردان و بازیگر با مدت زمان ۴۵ دقیقه در دو نوبت ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ در تالار چهارسوی مجموعه‌ تئاتر شهر روی صحنه رفت 

در خلاصه داستان این نمایش که در قالب بخش «تئاتر ملل» و «مسابقه‌ تئاتر بین‌الملل» اجرا شد، آمده است: اندازه صحنه یک متر است. یک صندلی، یک لامپ و یک دایره‌ نقاشی شده روی صحنه دیده می‌شوند. اجرا ساده و با کمترین ابزار فناوری است و با پیچ و خم بدن بازیگر، دست‌های سرگردان و صورت غیرقابل کنترل بازیگر، قطعه‌ای بی‌بدیل از تئاتر میکروفیزیکال خلق می‌شود. 

نمایش «آسانسور، پسرها پسرند» با حضور فرنس فهر به‌عنوان نویسنده، کارگردان و طراح حرکات از رومانی با مدت زمان ۴۰ دقیقه، یک نوبت در ساعت ۱۹ در تالار مولوی روی صحنه رفت. 

نمایش «چیدمان (گذرگاه)» به کارگردانی پیر یودلوسکی از فرانسه نیز از ساعت ۱۱ تا ۲۰ در خانه‌ تئاتر پذیرای علاقه‌مندان بود.

در شرح این اثر چنین آمده است: «گذرگاه»، راهرویی است که به خاطرات جهان اختصاص داده شده و در آن صدای موسیقی به گوش می‌رسد. این چیدمان، راهرویی ۱۰ متری است و بازدیدکنندگان با فضایی مملو از نور و صدا روبه‌رو می‌شوند و موسیقی سنتی کشورهای مختلف را می‌شنوند. این نسخه از «گذرگاه»، به احترام خاطره کسانی  است که مجبور شده‌اند کشور خود را ترک کنند.  

اجرای «چیدمان (گذرگاه)» تا آخرین روز از جشنواره‌ سی‌و‌هفتم ادامه خواهد داشت. 

سی‌و‌هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۲ بهمن تا چهارم اسفند به دبیری نادر برهانی‌مرند در حال برگزاری است.