فائزه ناصح، دکترای روانشناسی عمومی 

با‌توجه به تحقیقات و پژوهش‌های روانشناسان و جامعه‌شناسان و همچنین استناد به آمار‌های گزارش ‌شده از سوی مراکز فعال در حوزه ترک اعتیاد باید گفت تردیدی نیست که استرس‌های قابل‌ملاحظه و طولانی‌مدت در دوران کودکی به شدت می‌توانند بر سلامت و نیک‌بختی فرد در طول زندگی آثار منفی بر‌ جای بگذارند. در حقیقت این تجربیات ناگوار، رشد و تکامل مغز را به تاخیر انداخته و آن را دچار اختلال می‌کنند که در نهایت بدون شک ممکن است به اختلالات روانی یا مشکلات اجتماعی همچون اعتیاد، افسردگی، رفتارهای پرمخاطره جنسی و ابتلا به ایدز منجر شود.

ازاین‌رو می‌توان گفت مسئله اعتیاد و مشکلات رفتاری و روانشناختی که فرد معتاد و خانواده‌ وی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، همواره جزو موضوعات بسیار بااهمیتی قلمداد می‌شود که از نگاه فیلمسازان پوشیده نمی‌ماند. در همین راستا نیز  باید اذعان داشت فیلم «متری شیش و نیم» از زاویه‌ای متفاوت، معضل «اعتیاد» را مطرح می‌کند؛ از اینرو فیلم دغدغه‌مند و تاثیر‌گذاری است که تصویری انسانی از آدم‌هایی را ترسیم می‌کند که به خاطر زیست در جامعه‌ای با روابط ناسالم خواه ممکن است به بیراهه کشیده شوند و یا نشوند.

داستان «متری شش و نیم» درباره یک سرگرد پلیس مبارزه با مواد مخدر بنام «صمد» است که به دنبال توزیع‌کننده دانه درشت مواد مخدر به نام «ناصر خاکزاد» است. پس می‌توان گفت ژانر فیلم با محوریت موضوعی اجتماعی، درامی-پلیسی است که مخاطب از همان پلان‌های ابتدایی فیلم با پلیس‌ها همراه می‌شود و آن‌ها را انسان‌هایی واقعی از جنس خودش برداشت می‌کند؛ انسان‌هایی که همانند سایر مردم جامعه در عین اینکه وظایف و مسئولیت‌های خطیری برعهده دارند، درگیر همان مشکلات و مصائبی نیز هستند که هر انسان دیگری ممکن است در زندگی روزمره‌ خویش با آنها دست و پنجه نرم کند. در‌واقع فیلم «متری شیش و نیم» از سه بخش تشکیل شده است که هر بخش داستانک‌های متفاوتی را بیان می‌کند و به شخصیت‌پردازی‌ جنبه‌های مختلف کاراکتر‌های اصلی فیلم می‌پردازد. در بخش ا‌ول، مخاطب همراه با دوربین کارگردان «اعتیاد» را به زشت‌ترین شکل، عریان‌ترین حالت و هولناک‌ترین مسئله مشاهده می‌کند. معتادهایی که حتی به زن و بچه‌ خویش رحم ندارند و برای رهایی خود، دست به هر اقدامی می‌زنند و حتی ممکن است برای رهایی از بازداشت، فرزند کوچک خود را مجبور کنند تا جرم حمل جنس را گردن بگیرد. در بخش دوم، مخاطب شاهد جدال و تقابل پلیس و دستگیری عوامل این بدبختی خواهد بود؛ و در سومین بخش روند قصاص در ملاعام و پیش چشم انظار مشاهده می‌شود؛ سکانس‌هایی که مجرم  از چرایی اعمال زشت خویش پرده بر‌می‌دارد و به‌این‌ترتیب مجرم را موجودی معصوم جلوه می‌دهد که از بدو تولد یک جانی بالفطره و خلاف‌کاری بی‌رحم متولد نشده است، بلکه شرایط زندگانی که در آن رشد کرده، فقر و جبر روزگار او را مجبور کرده تا به یک قاچاقچی مواد مخدر مبدل شود. 

از منظر روانشناسی می‌توان گفت فیلم «متری شیش و نیم» فیلمی است که در دنیای امروز دغدغه دارد؛ دغدغه اینکه خانواده و عوامل خانوادگی همواره مهم‌ترین عامل در گرایش یا عدم گرایش به مواد مخدر محسوب می‌شوند. بر‌این اساس با‌توجه به تجربیات حاصل از علم روانشناسی می‌توان یادآور شد بدرفتاری و خشونت‌های خانگی برای کودکان مضر است؛ بطوریکه این مسئله در زمره یکی از مهمترین فاکتور‌های ابتلا به اعتیاد در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند احتمال استفاده از مواد مخدر را از دوران کودکی و نوجوانی به‌شدت افزایش ‌دهد. 

 بر اساس یافته‌های روانشناسی به نظر می‌رسد، آگاهی دادن و آموزش سایر اقشار جامعه در خصوص اعتیاد می‌تواند  تامین سلامت و امنیت روانی خانواده‌ها را به ارمغان آورد. بنابراین به عنوان نکته پایانی به دست‌اندرکاران و تصمیم‌سازان تاکید می‌شود که در کنار سرمایه‌گذاری در حوزه درمان معتادان و یا دستگیری فروشندگان مواد مخدر، در جهت آموزش و بالا بردن آگاهی اقشار مختلف اجتماع در خصوص اعتیاد و خطرات آن گام‌های جدی و اساسی بردارند.