قطب‌الدین صادقی در دومین نشست تاریخ شفاهی تئاتر ایران:

باید جاه‌طلبی و منفعت‌طلبی متوقف شود

دومین نشست تاریخ شفاهی تئاتر ایران با حضور قطب‌الدین صادقی، تاجبخش فناییان و داود فتحعلی‌بیگی در حالی برگزار شد که در این جلسه صحبت از چالش‌های پیش روی تئاتر پس از انقلاب به میان آمد و گلایه‌ها و انتقاداتی بر شیوه مدیریت‌های این حوزه مطرح شد. در این نشست قطب‌الدین صادقی ارزیابی خود را از دهه ۶۰ و ۷۰ تئاتر ایران ارائه داد. صادقی کارگردان و مدرس سینما و تئاتر در بخشی از صحبت‌های خود گفت: این ۴۰ سالگی انقلاب ۴ دوره فرهنگی تاریخ معاصر را در برمی‌گیرد و نقطه عطف‌هایی دارد که اولینش وقوع انقلاب است. این اتفاق یک دموکراسی خودجوش به وجود ‌آورد که همه نیروها در آن فعالیت می‌کردند. طبق مطالعات من این دوره بسیار پرجوش و خروش است. مثل تمام انقلاب‌های جهان یک نیرو باید باقی ‌ماند و دیگران باید می‌رفتند. وقوع جنگ همه چیز از جمله فرهنگ و اقتصاد و این دموکراسی خودجوش را تحت‌الشعاع قرار داد. جریان تئاتر ایران در این دهه معطوف به پیش بردن یک اندیشه سیاسی و ایدئولوژیک است. فضایی که تا صلح ادامه پیدا می‌کند، نقطه عطف دوم صلح است. بعد از صلح جوان خوشفکری آمد که بی‌نهایت هوشمند و دلسوز بود. او تمام تئاتر تعطیل شده را فعال کرد، آن هم در زمانی که تئاتر شهرستان نابود شده بود و به تئاتر به‌عنوان یک بزنگاه می‌کردند.

در بخش دیگری از این نشست، قطب‌الدین صادقی با اشاره به وجود فرهنگستان هنر، به این مسئله اشاره کرد که ما نهاد عظیمی به‌نام فرهنگستان هنر داریم که مهندسی عظیم فرهنگ و هنر کشور را در دست دارد، اما برای تئاتر چه کار کرده است؟ در دهه ۷۰ نسلی آمد که بر خلاف نسل آرمانخواه پیش از خود، آرمانگرا نبود و این طبیعی است. مسائل نسل جوان و دغدغه‌اش از اسطوره به واقعیت آمد و مسائل عاطفی برایش مهم شد. به عقیده من باید جاه‌طلبی و منفعت‌طلبی متوقف شود و منفعل نباشیم. باید اصول را طراحی و برنامه‌ریزی کنیم.

    


 روایت «هفت‌خان رستم» با موسیقی و نمایش 

موسیقی نمایش «هفت‌خان رستم؛ نَقلی برای کودکان»، به کارگردانی بهاره جهاندوست از چهارشنبه ۸ اسفندماه به مدت سه شب در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد رفت.

بهاره جهاندوست گارگردان نمایش «هفت‌خان رستم» درباره این اجرا گفت: نمایش فوق، پنجمین اثر نمایشی من در حوزه شاهنامه و نقالی است و مهم‌ترین ویژگی آن بازنویسی طومار داستان «هفت خان رستم» از روی طومارهای معتبر نقالان با سابقه برای کودکان است. در نمایش‌های قبلی که من کار کرده‌ام با وجود این‌که بخشی از داستان‌ها توسط نقالان کودک اجرا می‌شد، اما مخاطب نمایش عموما بزرگسالان بودند. این بار داستان هفت‌خان رستم را تنها برای مخاطب کودک و با اجرای کودکان به صحنه می‌بریم.

وی بیان کرد: در این نمایش از یک گروه موسیقی و نقاشی برای اجرای زنده همراه با نقالی استفاده می‌شود که جذابیت بیشتری برای کودکان خواهد داشت. ۳۶ کودک در این نمایش حضور دارند که از مهرماه ۹۷ تمرینات لازم را پشت سر گذاشته‌اند. مدیر «گروه هنری چامه» گفت: یکی از بهترین و آموزنده‌ترین داستان‌های شاهنامه برای کودکان، داستان هفت‌خان رستم است که علاوه‌بر فضای فانتزی و تخیلی دارای آموزه‌های نمادین بسیاری است و ضمن هیجانی که سفرها و نبردهای این داستان به همراه دارد، رفتار پهلوانی، شجاعت، خردورزی و امیدواری را به مخاطب بخصوص کودکان منتقل می‌کند. برای معرفت بیشتر این آموزه‌ها، آن‌را با موسیقی و نقاشی همراه کردیم.