جشنواره ویدیوچیتا تازه‌ترین جشنواره شهر رم جایزه یک عمر دستاورد خود را به پاس آثار موسیقیایی فوق‌العاده و همچنین تأثیر بر موسیقیدان‌های نسل جوان به «انیو موریکونه»  اعطا کرد.

 این جایزه ۲۷ اکتبر در همکاری با بنیاد پیو و روزلا آنجلِتی در دانشگاه ساپینزا رم اهدا شد.

فرانچسکو روتلی بنیانگذار جشنواره ویدیوچیتا در این مراسم خطاب به موریکونه گفت: «برای میلیون‌ها ایتالیایی، تو موسیقی متن زندگی شده‌ای و باقی خواهی ماند». این مراسم مملو از برندگان جایزه اسکار بود که به ستایش از انیو موریکونه می‌پرداختند.

ای آر رحمان آهنگساز برنده ۲ جایزه اسکار برای فیلم «میلیونر زاغه نشین» نیز که در این مراسم حضور داشت درباره این آهنگساز افسانه ای چنین گفت: وقتی به کشور ایتالیا فکر می کنم موریکونه را به یاد می آورم. موسیقی هیچ مرزی ندارد، استاد! برای نواختن آنها از تو متشکرم.

موریکونه که به وضوح تحت تاثیر این ستایش‌ها قرار گرفته بود، گفت: «هرگز نمی توانستم چیزهای زیبایی را که این جا گفته شد تصور کنم.»

آهنگساز «روزی روزگاری در آمریکا» در لحظه دریافت جایزه بیان کرد: «من فقط وظیفه‌ام را در زندگی انجام داده‌ام، تلاش برای انجام کار خوب و عالی. از شما و از همه کسانی که در این راه به من کمک کردند تشکر می‌کنم.»

این مراسم با اجرای آثار موریکونه توسط ارکستر سمفونیک رم که رهبری آن را آندریا موریکونه پسر انیو موریکونه بر عهده داشت به پایان رسید.

۱۰ نوامبر امسال موریکونه آهنگساز بزرگ و پرکار سینما ۹۰ ساله خواهد شد به همین منظور شهر رم زادگاه این آهنگساز بزرگ با برگزاری مجموعه‌ای از جشن‌ها، نود سالگی این آهنگساز را گرامی می‌دارد.