طلسم «دریاچه قو» در تئاترشهر

روز دوشنبه ۲۹ بهمن ماه در هشتمین روز از برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر میزبان نمایش «دریاچه قو» به کارگردانی رضا صابری و تهیه‌کنندگی مسعود حکم‌آبادی از شهر مشهد بود. «دریاچه قو» یکی از شناخته شده‌ترین باله‌های جهان است که پیوتر ایلیچ چایکوفسکی آهنگساز روسی مشهور آن‌را در سال ۱۸۷۶ نوشت و یک سال بعد، در سال ۱۸۷۷ برای اولین‌بار اجرا شد. امروزه این نمایش یکی از شناخته‌شده‌ترین نمایش‌ها در ستایش عشق و زیبایی محسوب می‌شود و برداشت‌های بسیاری در قالب نمایش، فیلم و انیمیشن از آن صورت گرفته است. رضا صابری کارگردان شناخته شده تئاتر مشهد در اجرایی که از اثر چایکوفسکی داشت به جای بهره‌گیری از باله که نیازمند آمادگی جسمانی و تخصص و آموزش اجراگران است از حرکات موزون استفاده کرده بود که از جذابیت‌های این نمایش زیبا کم می‌کرد. هم‌چنین بازیگران روی صحنه از هاشف استفاده می‌کردند، درحالی‌که برای نمایشی که قرار نیست اثری اپرایی باشد، این اقدام بیشتر از این‌که تاثیرگذار باشد ذهن مخاطبان را منحرف می‌کرد. البته به نظر می‌رسد استفاده کارگردان از هاشف دلایل منطقی داشته و برای طنین‌انداز شدن صدای کاراکترها مورد استفاده قرار گرفته بود. این نمایش با دکوری ساده بیشتر مبتنی بر بازی‌ها و حرکات اجراگران بود در حالی‌که در چنین آثاری نقش طراحی صحنه و نورپردازی در ایجاد فضاسازی مدنظر از اهمیت زیاد برخوردار است.

    


رونمایی از پوستر جشنواره تئاتر ثمر

از پوستر هشتمین جشنواره دانشجویی و مردمی «تئاتر ثمر» رونمایی شد. 

روز دوشنبه ۲۹ بهمن از پوستر و شعار هشتمین جشنواره دانشجویی و مردمی تئاتر ثمر رونمایی شد. در این مراسم افشین علی اصفهانی دبیر این جشنواره ضمن اعلام شعار جشنواره با عنوان «تئاتر حرفه‌ای ثمره تئاتر دانشجویی» بیان کرد: شعار این جشنواره را هم‌چون دوره‌های گذشته جشنواره دانشجویی و مردمی تئاتر ثمر محمدرضا ژیان موسس این جشنواره انتخاب کرده و اطلاعات تکمیلی درباره چرایی انتخاب این شعار در نشست خبری جشنواره به اطلاع علاقه‌مندان خواهد رسید. طراحی پوستر هشتمین جشنواره دانشجویی و مردمی تئاتر ثمر را پیمان امینیان و محراب شیخانی برعهده داشته‌اند.

    


کبک‌ها در تالار هنر به پرواز    در می ‌آیند

نمایش «پرواز کبک‌ها» نوشته داود کیانیان و کارگردانی حمید کیانیان با حضور جمعی از معلولان جسمی حرکتی از پنجم اسفند ماه در تالار هنر روی صحنه می‌رود.

نمایش «پرواز کبک‌ها» کاری از موسسه خیریه توانمندسازی «باران» است؛ گروهی که از یازده سال پیش با مدیریت حمید کیانیان و با حضور تعدادی از معلولان جسمی حرکتی در مشهد فعالیت می‌کند و تاکنون اجراهای گوناگونی در نقاط مختلف ایران روی صحنه برده است. نمایش «پرواز کبک‌ها» تازه‌ترین فعالیت این گروه است که سال گذشته در بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان روی صحنه رفت و به‌عنوان اثر برگزیده در بخش آموزشی این جشنواره انتخاب شد. این نمایش که متن آن نوشته داود کیانیان است، درباره فاصله‌ای است که این روزها به واسطه فضای مجازی، میان فرزندان و پدر و مادرهای‌شان ایجاد شده و نگاهی به بازی نهنگ آبی دارد.  از مهم‌ترین اهداف این گروه، انگیزه بخشی به معلولان جسمی و حرکتی است تا بتوانند در فضای عمومی جامعه حضور داشته باشند و شجاعت و جسارت انجام امور روزمره خود را به‌دست آورند. نمایش «پرواز کبک‌ها» از ۵ تا ۲۰ اسفند ماه راس ساعت ۱۹:۲۰ در تالار هنر روی صحنه می‌رود.