نمایشگاه نقاشی علی ترقی‌جاه در گالری گلستان برگزار شد. در این نمایشگاه 14 تابلو به نمایش درآمد که با تکنیک اکریلیک روی بوم و در مدتی نزدیک به دو سال خلق شده‌اند. 

علی ترقی‌جاه درمورد آثارش گفت: در کار من نمادهایی از فرهنگ و تاریخ ایران دیده می‌شود، اما هر شخصی باید با عقاید و ذهنیات خود تابلو را ببیند و برداشت شخصی از آن داشته باشد. ترقی‌جاه در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: از نخستین نمایشگاه خود در سال 78 المان‌هایی را در کارهایم استفاده کردم که در طول این سال‌ها همچنان استفاده می‌شوند اما بارها تغییر کرده و ساده شده‌اند. حتی رنگ نیز در آثارم همیشه در حال تغییر است و برحسب شرایطی که در آن بودم، دوره‌های رنگی مختلف داشتم. در مجموعه جدید خود موضوع «تعقیل» را مد نظر داشتم که به معنای کنار زدن ظواهر و رسیدن به باطن و حقیقت است.

او درباره نشانه‌های موجود در آثارش گفت: گوزن، بز، شتر  انار، سیب و... از جمله نمادهایی هستند که در آثارم دیده می‌شوند. هر کسی باید با عقاید و ذهنیات خود تابلو را ببیند و برداشت شخصی از آن داشته باشد، اما این نمادها در فرهنگ و تاریخ ایران نیز بارها تکرار شده و معانی خاصی از آنها استفاده می‌شود. به عنوان مثال گوزن نشانه عمر طولانی و پرهیزگاری است و شتر مظهر مقاومت و پایداری است. از سوی دیگر گاه بر اساس یک شعر نقاشی می‌کنم و نمادها به آن سمت حرکت می‌کنند. 

این نمادها مانند رشته‌های متصل به هم، موضوعی را که مورد نظر من است را شکل می‌دهند.ترقی‌جاه با اشاره به استفاده از نوشتار در آثار خود گفت: نوشته‌ها برای من دو کارکرد دارند. یک وجه  آن برخورد موضوعی است که با توجه به آنچه در ذهن دارم متنی از شاعران را انتخاب می‌کنم. برخورد دیگر نیز توجه به ترکیب‌بندی نقاشی است و شعر مورد نظر را بر اساس ترکیب‌بندی اثر در جای مناسب آن قرار می‌دهم.

ترقی‌جاه افزود: خوشنویسی شریف‌ترین هنر اسلامی است که به واسطه نوشته شدن قرآن، به صورت امر مهمی درآمده است و به شکل دقیق حروف و کلمات توجه زیادی می‌شود.  من هم علاقه دارم خوشنویسی در کارهایم باشد چون برآمده از فرهنگ ما با آن پیشینه غنی آن است. آوردن نوشتار در کارم هم از نظر زیبایی‌شناسی اهمیت دارد و هم من را به موضوع کار نزدیک‌تر می‌کند.

ترقی‌جاه ادامه داد: هنرمند فراتر از مسائل مادی، دوست دارد کاری که انجام می‌دهد و مسیر حرکت او دیده شود. با توجه به اینکه من هر سال در خارج از کشور نمایشگاه برگزار می‌کنم و در سوئیس به تدریس طراحی و نقاشی می‌پردازم، برایم بسیار مهم است که حتما در ایران نمایشگاه داشته باشم و خط سیر آثارم در ایران دیده شود.