در پی انتصاب سرپرست سازمان سینمایی مطرح شد

انتظارات سینماگران از مدیریت جدید سینما

طراح چهره‌پردازی و طراح صحنه و لباس سینما در پی انتصاب حسین انتظامی به‌عنوان سرپرست سازمان سینمایی گفت: فقدان امنیت شغلی، بیکاری گسترده، قراردادهای یک‌جانبه به نفع تهیه‌کنندگان و افول شدید سطح کیفی آثار سینمایی از جمله مشکلات امروز سینما است البته ما مشکلات پیچیده، متنوع و گسترده‌تری داریم که باید برطرف شوند؛ اما اگر همین موارد هم توسط مدیریت جدید سینما رسیدگی شود می‌توانیم کمی نسبت به آینده سینما خوش‌بین باشیم.

نوید فرح مرزی ادامه داد: مهم‌ترین اتفاقی که می‌تواند این بحران و بی‌عدالتی گسترده در سینما را برطرف کند، تأمین امنیت شغلی اهالی سینما است؛ وعده‌ای که سال‌ها است داده شده اما هیچ‌یک از مدیران سینما آن‌را عملی نکرده‌اند و سینماگران هم‌چنان در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند؛ تقسیم کار در سینمای ما معنایی ندارد و باندبازی و رفیق‌بازی و زدوبند در سینما حرف اول و آخر را می‌زند.

این سینماگر با بیان این‌که مبحث مهم قراردادها نیز یکی دیگر از دغدغه‌های امروز اهالی سینما است، گفت: سال‌هاست ما شاهد قراردادهایی یک‌جانبه میان سینماگران و تهیه‌کنندگان و به نفع تهیه‌کنندگان هستیم در واقع وضعیت به‌گونه‌ای است که ما اهالی سینما به‌عنوان طرف دوم قرارداد محکوم هستیم دستورات و خواسته‌های طرف اول قرارداد را بدون هیچ‌گونه چون‌وچرایی اجرایی کنیم غافل از آن‌که برخی تهیه‌کنندگان برای پرداخت دستمزدها سینماگران را آزار می‌دهند.

فرح مرزی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات سینمای ما افول شدید سطح کیفی آثار سینمایی است. این اتفاق نیاز به یک بازنگری جدی و اساسی از سوی سیستم مدیریتی سینما دارد. امروزه ما در سینما با آثاری مواجه هستیم که اغلب رنگ‌وبویی از فرهنگ و هنر در آن‌ها دیده نمی‌شود و بسیار پیش پاافتاده، سخیف و مبتذل هستند.

وی تأکید کرد: ما نباید برای کشاندن مخاطبان به سینما به هر ترفند و وسیله‌ای دست بیندازیم؛ سینما مکانی فرهنگی و هنری است و باید حرمت فرهنگ و هنر در آن رعایت شود. ما نباید آثار سخیف و نازل به مخاطبان سینما عرضه کنیم. متأسفانه امروزه شاهد تولید بسیار اندکی از آثاری هستیم که فاخر هستند و اکثر آثار سینمایی به‌شدت مشکل دارند و سطح توقع و ذائقه مخاطبان را کاهش داده‌‌اند.

    

فیلمساز خوب پشت در نمی ماند

مستندسازی که در ایران سابقه‌ای نسبتا طولانی دارد، در طول 12سال گذشته، در جشنواره‌ای اختصاصی تحت عنوان «سینما حقیقت»، امکان بروز، ظهور و استمرار در حوزه‌ای مختص به‌خود را یافته است؛ حوزه‌ای که تماما به مستندسازی و فیلم‌های مستند اختصاص دارد.

این سوال مطرح می‌شود که «سینما حقیقت» پس از طی پیش از یک دهه تا چه حد در تحقق اهدافش موفق بوده است؟

در پاسخ به این پرسش، پژوهشگر ایرنا به سراغ «شهنام صفاجو» مدیر روابط عمومی «جشنواره سینما حقیقت» و مدیر روابط عمومی «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» رفت تا در این باره نظراتش را جویا شود. 

صفاجو در جواب این سوال پژوهشگر ایرنا که آیا این جشنواره اثرگذاری داشته است یا خیر، گفت: قطعا توانسته است. ما در همه این سال‌ها هدف‌مان این بود که نگاه سنتی به فیلم مستند را تغییر دهیم چرا که فیلم مستند مترادف فیلم‌های حیات وحش بود؛ و امروز بسیار خوشحالیم که فیلم‌های مستند اجتماعی ساخته و دیده و پیگیری می‌شوند تا ما به هدفی که دنبالش بودیم، برسیم. ما به فیلم‌ها متفاوت با جذابیت مختلف برای عموم مردم و مخاطبان به آن رسیده و توانسته‌ایم آن نگاه و فرهنگ سنتی به فیلم مستند را تغییر دهیم. 

وی افزود: سینمای مستند تماشاگران مختلفی دارد و قرار نیست صرف سینما حقیقت محلی برای حضور و رویت و اکران فیلم‌های مستند در یک بازه زمانی کوتاه باشد؛ در همه دنیا پشتیبان اصلی سینمای مستند تلویزیون‌ها و شبکه‌های مختلف تلویزیونی هستند که باید فیلم‌های مستند خوب را در گونه و در ساعات مختلف و با برنامه منسجم و حساب شده و تبلیغات مناسب به مخاطبین خود ارائه کنند. متاسفانه تلویزیون ما و شبکه‌هایی که ضریب نفوذ بالایی دارند از این وظیفه و هدف فاصله دارند.