دبیر جشنواره «فیلم‌ ۱۰۰» مطرح کرد؛

جولان فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای در فضای مجازی

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی «فیلم‌ ۱۰۰» به همت حوزه هنری اسفند ماه سال جاری به دبیری علی قربانی برگزار می‌شود.

علی قربانی دبیر این رویداد سینمایی با اشاره به استقبال گسترده فیلمسازان و تهیه‌کنندگان حوزه سینمای کوتاه از این جشنواره خبر داد: علاقمندان تا آخر دی‌ماه فرصت دارند آثارشان را برای دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. وی افزود: اخلاق، سبک زندگی و خانواده مهم‌ترین رویکرد جشنواره «فیلم‌ ۱۰۰» حوزه هنری است. امیدواریم با بهره‌گیری از تجربه دوره‌های گذشته حرکت مناسب و متفاوتی را رقم بزنیم. دبیر جشنواره بین‌المللی «فیلم‌ ۱۰۰» با اشاره به اهمیت و جایگاه تولیدات کوتاه و فیلم‌های ثانیه‌ای در جامعه امروز گفت: در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که نیازمند اشاعه هر چه بیشتر فرهنگ اخلاق مداری در جامعه هستیم. متاسفانه در حال حاضر برخی قسمت‌های جامعه ما از بی‌اخلاقی رنج می‌برد. به عنوان مثال: بی‌اخلاقی در آپارتمان‌نشینی، بی‌اخلاقی در رانندگی، برخی مناسبات روزمره و... وظیفه هنرمندان و سینماگران است روی اخلاق جامعه کار کنیم.

قربانی با بیان این‌که سینمای اخلاق سینمای تذکر است و باید روی مخاطب تاثیرگذار باشد، گفت: سینما به‌عنوان رسانه‌ای نافذ، مروج و تاثیرگذار بدون شک، در ترویج بسیاری از هنجارهای اجتماعی و نکات اخلاقی می‌تواند نقش آفرین و تعیین‌کننده باشد. مشکل بی‌اخلاقی در جامعه ما از طریق سینما حل می‌شود و خصوصا، سینمای کوتاه و یا ۱۰۰ ثانیه‌ای تاثیر خوبی در اشاعه اخلاقیات دارد.

    


«سینماحقیقت» با کدام فیلم‌ها، آمده است؟ 

نخستین روز از دوازدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با اکران ۴۱ فیلم مستند در ۶ سالن پردیس سینمایی چارسو میزبان مخاطبان بود.«بهارستان، خانه ملت» به کارگردانی بابک بهداد، «تاریخ صدور» ساخته مجید عزیزی، «شهسوار» به کارگردانی علی شاه‌محمدی، «مثل اسمم پگاه» ساخته سودابه بیضایی و «یک سال در زندگی اینگمار برگمان» مستندهایی هستند که روز یکشنبه ۱۸ آذر‌ماه به ترتیب در سانس‌های ۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۰ و ۲۲ سالن شماره یک پردیس سینمایی چارسو نمایش داده شدند. در این روز کارگاه‌های «ساختار دراماتیک در سینمای مستند» «مستند سینمایی» با حضور همایون امامی و استاد محمدرضا اصلانی، از ساعت ۱۴ تا ۱۸ در سالن شماره دو پردیس برگزارشد.  مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۷، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در پردیس سینمایی چارسو شهر تهران برگزار می‌کند.

    


مجید مجیدی از هندی‌ها جایزه گرفت

به گزارش سینماخبر«مجید مجیدی» جایزه «یک عمر دستاورد هنری» را از جشنواره بین‌المللی فیلم کرالا دریافت کرد. او در این رویداد به‌عنوان رئیس هیأت داوران حنیز حضور داشت. «پینارای ویجاران» رئیس بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کرالا، جایزه «یک عمر دستاورد هنری» مجیدی را به او تقدیم کرد. مجیدی آخرین فیلم خود به نام «آن سوی ابرها»‌ را در هندوستان تولید کرد. وی هم‌چنین قصد دارد فیلم دیگری با عنوان «معدن زغال‌سنگ» را در این کشور پرجمعیت آسیایی جلوی دوربین ببرد. مجید مجیدی که جایزه یک عمر دستاورد هنری را از دست ویجایان دریافت کرد در این مورد گفت: «من بیش از هر جایزه و موفقیتی، گرمی و مهربانی مخاطبین برایم ارزنده است.» این جشنواره با فیلم «همه می‌دانند» از اصغر فرهادی که دارنده دو جایزه اسکار است، افتتاح شد. طی ۷ روز برگزاری این جشنواره بین‌المللی، ۱۹۰ فیلم از ۶۵ کشور به نمایش درمی‌آید. تم جشنواره امسال کرالا «روح انسانی: فیلم و امید و بازسازی» است که ۶ فیلم تحت این عنوان ویژه اکران خواهند شد.