به ابتکار «مرکزایران و فرانسه»، وبینار «آینده سینمای ایران» با حضور جمعی از علاقمندان هنر و سینمای ایران، دست اندرکاران فرهنگی و سینمایی ایران و فرانسه در پاریس برگزار شد.

به گزارش ایلنا، طبق گزارش رسیده، میهمانان و سخنرانان این وبینار حسین نمازی نویسنده، کارگردان و مدرس سینما، رقیه توکلی فیلمساز و مدرس دانشگاه ، «آلن برونه» نویسنده، سینماگر و کارشناس فرانسوی سینمای ایران، کارولین رونارد، مدرس سینمای دانشگاه اکس مارسی فرانسه و مدیر دپارتمان هنر این دانشگاه بودند.

دبیری این وبینار هم به عهده سیدوحید یعقوبی، پژوهشگر حوزه فرهنگ و ادبیات فرانسه و عضو هیات مدیره مرکز ایران و فرانسه بود. در ابتدای این وبینار «کارولین رونارد» که دکترای پژوهشی خود را سابقا در زمینه زیبایی‌شناسی سینما و آثار عباس کیارستمی به انجام رسانده است، با اشاره به موفقیت‌های سینمای ایران در فرانسه گفت: مخاطبان غربی علاقه بسیاری به سینمای مولف دارند و این به خاطر تاریخ نقد سینما در فرانسه و توجه به رمان‌ها و آثار ادبی است که در این بین حضور سینمای ایران به عنوان یک سینما مولف بسیار موردتوجه و پسند مخاطبین فرانسوی است. وی با توصیف شرایط دشوار کنونی و مشکلات کشور،‌ سینمای ایران را بسیار با انرژی و فعال توصیف کرد و نکته حائز اهمیت را در این بین حضور زنان در این عرصه دانست. استاد هنر دانشگاه اکس مارسی فرانسه در بخش دیگری از سخنان خود تحول در زیباشناسی سینما را عموما متاثر از تحول فناوری دانست و گفت: در این صنعت با توجه گسترش استفاده از اینترنت و اقبال به سمت فضای مجازی بسیاری از این عناصر دگرگون شده‌اند.

نبود سیستم کارآمد در عرصه تولید مشترک بین ایران و فرانسه

«آلن برونه» در ادامه با اشاره به نقش زنان در سینمای ایران و برشمردن کارگردانانی نظیر میلانی، بنی‌اعتماد، رخشنده و نرگس آبیار؛ حضور جوانان را نقطه مثبت سینمای ایران دانست و در عین حال نقش مهم سینمای ایران را در غرب و به خصوص فرانسه ناکافی ارزیابی کرد.

این سینماگر فرانسوی با اشاره به نبود یک تشکل رسمی که متولی تولید مشترک فیلم‌های ایرانی باشد افزود: متاسفانه سال‌هاست که یک سیستم کارآمد در عرصه تولید مشترک بین ایران و فرانسه وجود ندارد و این به دور از جایگاه واقعی روابط فرهنگی و سینمایی این دو کشور است. وی در ادامه توضیح داد: متاسفانه نمایش فیلم های ایرانی در شبکه های تلویزنی فرانسه بسیار دشوار است و مثلا ما شاهد نمایش یک فیلم مستندی که درخصوص جنگ ایران و عراق باشد نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: در موضوع تولیدات مشترک در مقایسه با موفقیت‌های سینمای ایران شاهد پخش اندک این آثار در فرانسه هستیم که یقینا وجود یک قرارداد رسمی در این زمینه می‌تواند در آینده سینمای ایران در اروپا بسیار تاثیرگذار باشد.

آینده سینمای ایران از آنِ زنان است

در ادامه این وبینار رقیه توکلی با ارائه آماری از حضور کارگردانان زن ایرانی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی، تعداد آنان را قبل از انقلاب معدود برشمرد و افزود: خوشبختانه در این چند دهه و بویژه دهه 90 خورشیدی کارگردانان زن ایرانی توانستند اتفاقات مهم و خوبی رقم بزنند چنانچه در همین سال گذشته حدود 8 فیلم توسط آنان ساخته شده است. توکلی با اشاره به حضور اخیر خود در دو جشنواره کوتاه و مستند در ایران به عنوان داور، رشد و افزایش زنان کارگردان را بسیار قابل توجه و امیدوارکننده دانست و افزود: از این نقطه نظر که محوریت اصلی غالب این فیلم ها زنان هستند و شناخت بیشتری نسبت به زنان دارند و به جزییات دقیق‌تر می‌نگرند، ما در آینده نزدیک شاهد موفقیت‌های خوبی از آنان در عرصه بین‌الملل خواهیم بود، چنانچه آینده سینمای ایران را از این به بعد باید از آن زنان دانست.

ایران فاصله چندانی با سینمای دنیا ندارد

در ادامه حسین نمازی سخنان خود را با موضوع تفاوت ساختاری سینمای ایران و غرب آغاز کرد و گفت: ایران فاصله چندانی با سینمای دنیا ندارد و سینما در ایران و غرب همزمان با یکدیگر متولد شده است اما از نظر شکل فیلم‌سازی ایران و غرب با یکدیگر متفاوت‌اند؛ مثلا فرهنگ فیلمسازی در ایران و غرب با یکدیگر فرق اساسی دارد یا مثلا خلا حضور کمپانی‌های مشابهی مثل بالیوود در هند و یا هالیوود در آمریکا که بسیار حرفه‌ای و روشمند به موضوع سینما در همه ابعاد می‌پردازند و یا مسئله بودجه که اصلا قابل قیاس نمی‌تواند باشد. با وجود چنین کمبودهایی حضور کلی سینمای ایران در عرصه بین‌الملل موفقیت‌آمیز است.

حضور امیدوارکننده فیلمسازان جوان در سینمای ایران

در بخش دیگر این وبینار توکلی، کارگردان فیلم «مادری» با اشاره به تاثیرگذاری منفی همه‌گیری کرونا و تعطیلی سالن‌های سینما، آینده را ناامیدکننده دانست و گفت: اکنون وضع اقتصادی در ایران هم در بدترین شرایط قرار دارد، هم به دلیل تحریم‌ها هم به جهت کرونا که دست به دست هم داده و این شرایط شامل سینمای ایران هم می‌شود؛ با این وجود اکنون با برگزاری چند جشنواره که به صورت آنلاین برگزار می‌شود متوجه سیل فیلم‌هایی هستیم که توسط جوانان ساخته می‌شوند، فیلم‌های خوبی که از سوی دیگر بسیار امیدوارکننده است. وبینار «آینده سینمای ایران» با پرسش و پاسخ میان حاضران و سخنرانان تمام شد.