پگاه دهدار ،  راهنمای گردشگری

چند ماهی از ورود ویروس کرونا به کشورمان می‌گذرد و همچنان گردشگری ایران مانند بسیاری از دیگر کشورهایی که با این ویروس جدید درگیر هستند، اوضاع مناسبی ندارد. امسال بزرگترین دغدغه همه مردم در امان ماندن از این ویروس است و شواهد حاکی از آن است که این غائله به این زودی‌ها دست از سر مردم کره زمین برنخواهد داشت؛ از سوی دیگر با درپیش داشتن هر تعطیلاتی در کشور ستاد مقابله با ویروس کرونا مردم را به ماندن در خانه و خودداری از سفر تشویق می‌کند. طبیعتاً با طولانی شدن دوره‌ همه‌گیری این ویروس خطرناک، مردم ایران و دنیا با رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی تا حدودی زندگی طبیعی خود را در پیش گرفته‌اند. درچنین شرایط حساس و پرخطری انجام سفر کاری درست و منطقی به نظر نمی‌آید اما اگر سفر ضروری در پیش دارید، با رعایت اصول بهداشتی و انتخاب روش‌های کم‌خطر، سفری امن و بی‌دغدغه را برای خود و عزیزانتان برنامه‌ریزی کنید. برای آشنایی با این نکات تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

کرونا، سوغات سفر

به باور کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت، دورهمی و تجمع یکی از مهم‌ترین عوامل شیوع ویروس کروناست و این تجمع در سفرها افزایش می‌یابد و در کنار آن رویارویی با افراد مختلف بدون رعایت فاصله اجتماعی در جریان مسافرت، قطع کردن زنجیره کرونا را با مشکل مواجه می‌سازد. کادر سلامت که چشم امید به قطع شدن زنجیره کرونا دارند با تدوین شیوه نامه‌های مختلف مردم را به رعایت توصیه‌های بهداشتی ترغیب و آنها را برای مصون ماندن از این ویروس از انجام برخی کارها از جمله سفر رفتن نهی می‌کنند. حضور در اماکن پرجمعیت و هم چنین سفر کردن به حدی خطرناک است که سازمان جهانی بهداشت هشدار درمورد آن را جزو اولویت‌های اول خود قرار داده است. بسیاری از مردم دنیا قید سفر را دست کم برای عبور از این دوره و جلوگیری از شیوع بیماری زده اند. همین نیز دلیلی برای خالی ماندن مکان‌های گردشگری و ضرر سنگین شرکت‌های بزرگ توریستی و هواپیمایی دنیا شده است. به طور حتم رعایت مولفه‌هایی همچون استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و رعایت بهداشت فردی در کنار حضور نیافتن در دورهمی و تجمع‌ها از پیش نیازهای اصلی آلوده نشدن به ویروس کرونا به شمار می‌رود. با وجود تشویق مردم به انصراف از سفر و حضور نیافتن در اماکن پر جمعیت، اما این دو مولفه از جمله مسائل تاثیرگذار در شیوع کرونا در چند ماه گذشته بوده بر این اساس سازمان جهانی بهداشت هشدار در مورد خطر سفر رفتن در ابتلا به کرونا را جزو اولویت‌های نخست خود قرار داده است.

هر چند شمار زیادی از هموطنان قید سفر را برای عبور از اپیدمی کرونا و حفظ جان خود و اطرافیان زده‌اند اما تعدادی هم در تعطیلات پیاپی فرصت را برای سفر مغتنم شمرده و بی توجه به توصیه‌ها بار و بندیل سفر را بستند و این اتفاقات آنقدر رقم خورد تا موجب شد ستاد ویژه مقابله با ویروس کرونا محدودیت‌های تردد را برای تعطیلات در نظر بگیرد. به گزارش خبرگزاری مهر، فرشید رضایی، درباره ارتباط مستقیم میزان سفرها با افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا، گفت: قطعاً با افزایش سفرها ابتلا به ویروس کرونا بیشتر می‌شود و خاص کشور ما نیست.

وی افزود: بر اساس تجربه چند ماه گذشته با افزایش میزان مسافرت‌ها تعداد کسانی که به بیماری کووید ۱۹ گرفتار می‌شوند، بیشتر است. رضایی با بیان اینکه کرونا ویروس مرموزی است، گفت: برخی مبتلایان برخلاف همه رعایت‌هایی که کردند متوجه نشدند به چه طریقی به بیماری کووید ۱۹ دچار شده‌اند. این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: تاریخچه ۶ ماهه کرونا نشان می‌دهد شهرهای سیاحتی و زیارتی بیش از دیگر شهرها به این ویروس مبتلا شده‌اند.

راه‌های کم‌تر کردن ریسک ابتلا انتخاب مقصد مناسب

سفر ایمن و حفط سلامتی مهم‌ترین نکته‌ای است که باید به آن توجه نمود. در نتیجه انتخاب مقصد سفر از مهم‌ترین نکات است. توصیه می‌شود از سفر به شهرها و استان‌هایی که در وضعیت قرمز قرار دارند اکیدا خودداری کنید. سفر به مناطق قرمز نه تنها برای خود ما به عنوان مسافر ریسک بسیار بالایی دارد و پرخطر است بلکه می تواند ویروس را از این طریق به شهرهای کم خطرتر و زرد منتقل کنیم و آمار این شهرها را نیز هم بالا ببریم

اقامت

همیشه دغدغه پیدا کردن و اجاره یک اقامتگاه مناسب از مهم‌ترین مسائلی است، که قبل از سفر باید به آن توجه نمود و تنها مختص به دوران کرونا نیست. اما با توجه به شیوع ویروس کرونا یکی از مهم‌ترین نکاتی که حتماً باید به آن توجه ویژه داشت مسئله اقامت است. هتل‌هایی که کمتر مسافر دارند و خلوت هستند به مراتب می‌توانند از هتل‌های بزرگ و پر مسافر ایمن‌تر باشند. همچنین اجاره‌ی سوییت و اقامتگاه‌ها هم می‌تواند انتخاب مناسبی باشد به شرط آنکه ضدعفونی شده باشند.

حمل و نقل

از بهترین راه‌های در امان ماندن از ویروس کرونا، حفظ فاصله اجتماعی یا همان  است.social distancing . اگر سفر ضروری در پیش دارید توصیه می‌شود که حتماً با وسیله نقلیه‌ی شخصی خود سفر کنید تا در حد امکان از ارتباط‌های فیزیکی نزدیک با افراد دیگر اجتناب نمائید. سفر با خودروی شخصی از دیگر گزینه‌های کم خطرتر است، اما اگر اجبار به استفاده از وسایل نقلیه عمومی را دارید، توجه به چند نکته ضروری است. قطارها در بین سایر وسایل نقلیه از ایمنی بیشتری برخوردارند چرا‌که در ایران هر کوپه تنها دو مسافر را پذیرا می‌شود و اگر دو بلیط خریداری کنید می‌توانید در یک کوپه با هزینه‌ای مناسب تنها و ایمن سفر کنید. هواپیماها نیز پیش از ورود مسافران ضدعفونی می‌شوند و از تهویه مناسبی برخوردار هستند. اگر فاصله اجتماعی را در فرودگاه، اتوبوس فرودگاه و سایر اماکن پرتردد رعایت کنید هواپیماها نیز پس از ماشین شخصی و قطار، گزینه مناسبی هستند. به طور کل اتوبوس، قطار یا هواپیمایی را برای سفر انتخاب کنید که از ضدعفونی شدن محیط آن مطمئن هستید. هم‌چنین سعی کنید صندلی‌های مجاور خود را خریداری کنید.

رعایت بهداشت در وسایل نقلیه عمومی

اگر برای سفر از وسایل نقلیه عمومی مانند قطار، اتوبوس و هواپیما استفاده می‌کنید بهتر است از تماس زیاد دست‌‌ها با دسته‌های صندلی بپرهیزید .اما اگر عادت دارید که محیط صندلی و اطراف آن را مدام لمس کنید بهتر است مکان را با موادی چون اسپری‌های ضدعفونی کننده تمیز کنید یا بعد از تماس با دسته‌های اتوبوس، مترو ، قطار و هواپیما دست‌های خود را با مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید. بهتر است ملحفه‌ای با خود همراه داشته باشید و روی صندلی بکشید. غذا و وسایل خود را به صورت مستقیم بر روی میز نگذارید و از یک سفره یک بار مصرف استفاده کنید. و اگر ملحفه و سفره به همراه نداشتید محل نشستن و میز خود را با دستمال‌های ضدعفونی کننده تمیز کنید.

تقویت سیستم ایمنی

شاید تا به حال شنیده باشید اگر بدنتان ضعیف نباشد حتی بیماری‌های سخت برایتان آسان می‌شود. یکی از فاکتورهایی که نفش مهم و اساسی در ضعیف شدن بدن دارد نداشتن خواب کافی است. پس اگر به مکان دورتری نسبت به محل زندگی خود سفر می‌کنید واختلاف ساعات زیاد باعث برهم زدن خواب شما می‌شود بهتر است به جای نوشیدن قهوه برای به دست آوردن انرژی لازم خواب و استراحت کافی داشته باشید.

از آنجا که سطح ایمنی بدن در ابتلا به کرونا نقش اساسی دارد، ضروری است هنگام سفر به‌دلیل آنکه ممکن است به سبب تغییرات آب‌وهوایی سیستم ایمنی بدن دچار تغییر و تضعیف شود، توجه به تغذیه سالم و اصولی در طول سفر از اهمیت بسزایی برخوردار است. از این‌رو، خوردن مواد غذایی حاوی ویتامین‌های C و B وD3 و E توصیه می‌شود.

خوراک مناسب

پیشنهاد می‌شود از رستوران و غداخوری‌های دور افتاده از شهر برای صرف وعده‌ غذایی پرهیز کنید و به جای آن از رستوران و غذاهای هتل خود استفاده کنید. یا اگر برایتان مقدر است در سفرهای داخلی از خانه غذایی همراه خود داشته باشید. همچنین برای اطمینان بیشتر بهتر است از غذاهای بسته بندی که در ساخت آنها کمترین دخالت دست وجود دارد استفاده کنید.

بهتر است در طول سفر کمی رژیم غذایی خود را تغییر بدهید و اگر رژیم خام‌خواری دارید به سمت غذاهای گریل و خوب پخته شده روی بیاورید زیرا سبزیجاتی مانند کاهو و پیاز و هویج و .. که از زمین برداشت می‌شوند اگر به خوبی شسته نشوند حامل انتقال میکروب هستند. همچنین بهتر است در طول سفر میوه‌ها را با پوست مصرف نکنید. اگر به جایی سفر می‌کنید که دارای رژیم غذایی خاصی هستند و یا از غذاهای دریایی و دامی متفاوتی استفاده می‌کنند پیشنها می‌کنیم از غذاهایی استفاده کنید که قبلا مصرف کرده اید و مطمئن هستید بدنتان به آن ها واکنش خاصی نشان نمی‌دهد. در آب‌های آزاد برای شستن مواد غذایی مانند میوه و سبزی خودداری کنید.

بهتر است در هنگام سفر آب معدنی را، آب شرب خود قرار دهید. و از نوشیدن آب‌هایی که منبع درست و مشخصی ندارند پرهیز کنید. لازم است بدانید نوشیدن مقدار آب کافی باعث دفع ویروس از بدن می‌شود پس نوشیدن آب را فراموش نکنید.

محتویات چمدان

بهتر است به هنگام سفر برای در امان ماندن از ویروس‌ها موارد زیر را در چمدان خود بگنجانید:

ماسک- داروهای تب بر و داروهای شخصی- اسپری الکل- ژل شست و شو- دستمال کاغذی- تب سنج.

بهداشت شخصی

قطعا مهم‌ترین راه مقابله با ویروس کرونا، رعایت بهداشت فردی مانند شست‌وشو و ضدعفونی کردن مرتب دست‌هاست. بنابراین، حواستان باشد که در طول سفر مشغله و هیجانات موجود شستن دست‌ها را از یادتان نبرید.

اگر در زمان شیوع کرونا با دیگران سفر می‌کنید باید وسایل ضدعفونی کننده مانند الکل و ژل‌های بهداشتی را با خود به همراه داشته باشید. چراکه، ضدعفونی کردن دست‌ها و وسایل شخصی در پیشگیری از بیماری کرونا تاثیر بسزایی دارد

در این ایام در صورت اقدام به سفر نیز از قرار گرفتن در جمع‌های شلوغ اجتناب کنید.

از لمس چشم و بینی و دهان خود، جداً خودداری کنید. حتما همراه خود دستمال کاغذی تمیز داشته باشید. درصورت سرفه و عطسه حتما از دستمال کاغذی استفاده کنید و در یک نایلون پلاستیکی و یا محفظه دردار بیندازید. در صورت نداشتن دستمال، دهانتان را با آرنج خود بپوشانید. در صورت استفاده از ماسک اطمینان داشته باشید که دهان و بینی شما را کاملا بپوشاند. بلافاصله بعد از هر سرفه ماسک خود را درآورده و در یک پوشش پلاستیکی قرار داده و دستان خود را بشویید. در طول مسافرت از تماس نزدیک با حیوانات خوداری کنید. سیگار نکشید. حتما دستکش به دست کنید. کارت پرواز و بلیط اتوبوس می‌تواند آلوده به ویروس باشد. بعد از لمس آن‌ها دستانتان را ضدعفونی کنید.

تا جای ممکن سعی کنید از پول نقد استفاده نکنید.

برای پرداخت وجه در طول سفر، از دریافت کننده وجه بخواهید اجازه دهد خودتان کارت را در دستگاه کارتخوان بکشید و ایشان نیز خودشان مبلغ و رمز کارت را وارد کند. کارت عابر بانکی را که استفاده کردید در یک دستمال کاغذی بپیچید و سپس در جیبتان بگذارید تا در اولین فرصت آن را ضدعفونی نمایید و سپس در کیف‌تان قرار دهید

در طول سفر مرتب علائم خود را چک کنید

 اگر دچار تب، سرفه شدید و سایر علائم کرونا شدید بهتر است از مراجعه به مراکز درمانی خودداری کرده و از کادر درمان بخواهید که نزد شما بیایند. در صورتی‌که این امر برایتان امکان‌پذیر نبود با جست‌وجو در اینترنت مراکز مخصوص درمان بیماران کرونایی موجود در شهر مورد نظرتان را پیدا کرده و با رعایت کلیه موازین بهداشتی، خود را به مرکز درمانی مورد نظر برسانید.

در حین سفر و داشتن علایم تب و سرفه حتما خدمه هواپیما یا اتوبوس را و همچنین کارکنان هتل و یا اقامتگاهی در آنجا اقامت داشته‌اید را مطلع کنید.