مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: براساس پایش‌های انجام شده حدود ۵۰درصد افرادی که از بیمه تامین اجتماعی به عنوان راننده تاکسی استفاده می‌کنند در هیچ‌یک از بانک‌های اطلاعاتی حوزه رانندگی حضور ندارند و این در حالی‌ست که از سهمیه سوخت هم استفاده می‌کنند.

مرتضی ضامنی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا افزود: در حال حاضر نام حدود ۴۷۰هزار نفر در لیست بیمه ثبت شده و این در حالی‌ست که براساس پایش‌های انجام شده نام ۵۰درصد این افراد در هیچ مرجعی که رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل عمومی را ثبت می‌کنند، به ثبت نرسیده است.

وی ادامه داد: باید این افراد از فهرست بیمه خارج شوند و به جای آنها افراد جدید که واقعا راننده تاکسی هستند و با پروانه کار می‌کنند، جایگزین شوند.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: براساس قانون باید همه رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند که بخشی از این بیمه از طریق یارانه‌های دولتی و بقیه آن توسط خود راننده پرداخت می‌شود تا بتواند از مزایای تامین اجتماعی برخوردار شود. بر همین اساس هم در سال ۱۳۸۶ از محل قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار بر این بود که ۵۰درصد حق بیمه ناوگان حمل و نقل عمومی پرداخت شود.

وی ادامه داد: بر همین اساس هم به صورت دوره‌ای فهرست رانندگان به تامین اجتماعی ارسال می‌شد و این فهرست هم به‌روز می‌شد. براساس تفاهم‌نامه میان تامین اجتماعی و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مقرر شد که فرآیند حذف و اضافه رانندگان در فهرست بیمه تأمین اجتماعی به‌روزرسانی شود اما اسامی تاکسیرانانی که از سال ۹۲ در فهرست تامین اجتماعی قرار دارند تاکنون به‌روزرسانی نشده و برخی رانندگانی که از حوزه حمل و نقل خارج شده و دیگر راننده تاکسی نیستند، همچنان از بیمه تامین اجتماعی استفاده می‌کنند.