انتخابات ایالات متحده آمریکا از جهات مختلفی برای مردم دنیا مهم است و هر چقدر هم با این کشور در تنش و مجادله باشیم، باز هم نمی‌توانیم به نتیجه انتخابات آن توجه نکنیم. انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در روز ۳ نوامبر (۱۳ آبان) برگزار می‌شود و از مدت‌ها پیش تب رای‌گیری و انتخاب مردم بالا گرفته است. در همین راستا قصد داریم چند فیلم برتر هالیوودی با مضامین انتخابات را به شما معرفی کنیم.

 کاندیدای منچوری

این تریلر روان‌شاختی با محوریت جنگ سرد شامل برخی از ستارگان بزرگ هالیوود در دوران خود است؛ فرانک سیناترا، آنجلا لنسبوری، لارنس هاروی، جنت لی، جیمز گرگوری، هنری سیلوا و لزلی پریش از جمله هنرپیشگان فیلم سینمایی «کاندیدای منچوری» هستند.

بهترین مرد

داستان ویلیام راسل (منشی سابق کاخ سفید) و جو کانتول (سناتور آمریکایی) را روایت می‌کند،  گرچه این تلاش‌ها آنقدر شدید و جنون‌آمیز می‌شود که هر دو به کارهای باورنکردنی و سوال‌‌برانگیزی دست می‌زنند. هنری فوندا، گور ویدال، کلیف رابرتسون، لی تریسی، ادی آدامز، مارگارت لیتون، شلی برمن، جین ریموند، و آن سوترن از جمله ستارگان فیلم هستند.

نامزد

بیل مک‌کی زمانی که هیچ سررشته‌ای از کشورداری و سیاست‌های کلان ندارد، توسط یک مامور دموکرات وارد کمپین ریاست‌جمهوری می‌شود. رابرت ردفورد، پیتر بویل، دان پورتر، ملوین داگلاس، مایکل لانر، آلن گارفیلد، کوئین کی ردکر، موگین آپتن و کارن کارلوس از جمله بازیگران این فیلم هستند که در سال ۱۹۷۲ راهی سینماها شد.

همه مردان رئیس‌‌جمهور

یکی از بهترین آثار سیاسی تمام دوران است که در آن رابرت ردفورد و داستین هافمن بازی می‌کنند. هرگاه درباره فیلم‌های سیاسی حرف می‌زنیم، نمی‌توانیم «همه مردان رئیس ‌جمهور» را فراموش کنید. این فیلم به کارگردانی آلن جی پاکولا در سال ۱۹۷۶ اکران و در هشت بخش مراسم اسکار نامزد شد و درنهایت چهار تای آن‌ها را برد.

در خط آتش

این تریلر و اکشن سیاسی به کارگردانی ولفگانگ پترسن مورد تحسین بسیاری از منتقدان بوده و نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی، بهترین تدوین فیلم و بسیاری جوایز دیگر شده است. کلینت ایستوود، جان مالکوویچ، رنه روسو،‌ دیلان مک‌درموت، گری کول، فرد تامپسون، جانی ماهونی، توبین بل، و کلاید کوساتسو در فیلم سینمایی «در خط آتش» به ایفای نقش پرداخته‌اند.

رئیس‌‌جمهور آمریکا

این فیلم به کارگردانی راب راینر در سال ۱۹۹۵ اکران گردید و موفق شد در بخش بهترین بازیگر مرد در فیلم کمدی یا درام مراسم گلدن گلوب نامزد دریافت جایزه شود. فیلم‌نامه این اثر آرون سورکین نوشته است. آنت بنینگ، مایکل داگلاس از جمله ستارگان فیلم سینمایی «رئیس‌جمهور آمریکا» هستند.

سگ را بجنبان

سگ را بجنبان به کارگردانی بری لوینسون در سال ۱۹۹۷ اکران گردید و نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد، جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم کمدی یا درام، جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم سینمایی کمدی یا درام، جایزه بفتای بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و بسیاری جوایز دیگر شده است. این فیلم حول محور یک انتخاب حساس است که در بدترین زمان ممکن یک سری رسوایی و فساد آن را به نابودی می‌کشاند. جالب است که مدتی پس از اکران فیلم، ماجرای رسوایی بیل کلینتون و مونیکا لوینسکی هم اتفاق افتاد.

انتخابات

مخاطبان با شاهکار الکساندر پین متوجه می‌شوند که حتی انتخابات دانش‌آموزی هم می‌تواند به فساد و خشونت و انواع و اقسام مسیر‌های اشتباه کشیده شود. فیلم در سال ۱۹۹۹ اکران و موفق شد در ۵ مراسم مختلف جوایزی کسب کند.

ناپلئون دینامیت

شما هم تی‌شرت «به پدرو رای دهید» را به تن دارید؟ ناپلئون دینامیت (با بازی جان هدر) احتمالا موثرترین مدیر کمپین انتخاباتی در تمام فیلم‌های طنز است. این مدیر کمپین تمام دبیرستان را از تبلیغات پر می‌کند تا موجب برنده شدن پدرو در انتخابات شود. این فیلم کمدی توسط جرید هس کارگردانی شده و شامل بازیگرانی چون افرن رامیرز، تینا میجرینو، جون گریس، ارن رول، دایدریچ بیدر است.

ایدیوکراسی

ایدیوکراسی یکی از تندروترین طنزهایی است که در زمینه انتخابات و سیاست ساخته شده؛ این فیلم عملا هرچه جلو دستش باشد را نقد می‌کند، فیلم امتیاز خوبی از منتقدان گرفته است.

کمپین

لزوما بهترین فیلم ویل فرل نباشد اما این اثر به اندازه‌ای خوب عمل کرده که ارزش وقت شما را داشته باشد. داستان درباره یکی از اعضای کنگره است که می‌خواهد یک بار دیگر در انتخابات جدید جایگاهش را حفظ کند اما در این میان یک رقیب سرسخت و خطرناک جلویش سبز می‌شود.

فیلم «کمپین» به کارگردانی جی روچ در سال ۲۰۰۸ به اکران درآمد و با فروش ۱۰۴ میلیونی در گیشه، ورای انتظارات همه ظاهر شد. زک گالیفیناکیس، ویل فرل، کاترین لاناسا، دیلان مک‌درموت، جیسون سودیکیس، سارا بیکر، جان لیسگو، برایان کاکس، و دن اکروید از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم حضور یافته‌اند.

تغییر بازی

فیلم «تغییر بازی» بر اساس کتابی به همین نام اثر جان هیلمن ساخته شده و وقایع آن حول محور انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۸ می‌چرخد. این فیلم جوایز بی‌شماری در گلدن گلوب، امی و... به دست آورد.