سخنگوی وزارت بهداشت در یک کنفرانس خبری آنلاین، از برگزاری مراسم هزار نفری در ورزشگاه مشهد ابراز تاسف و تعجب کرد و آن را جنایت خواند. سیما سادات لاری گفت: «علی‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته برای آن که بدانیم چه کسی مجوز این کار را صادر کرده، همه اظهار بی‌اطلاعی کردند.» وی افزود که این کار در شرایطی که همه دنیال کنترل بیماری و محدودیت‌های بیشتر هستند «یک جنایت» است.

فقط می‌توانم بگویم که  متأسفم

یک عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با اشاره به برگزاری جشن و تجمع در مشهد گفت: از مردم و مسئولین تعجب می‌کنم که بعد از این همه مدت چرا اجازه می‌دهند چنین اتفاقاتی رخ دهد. فقط می‌توانم بگویم که  متأسفم.

مینو محرز بیان کرد: گویا برخی هنوز باور ندارند که این بیماری به‌صورت وحشتناک در کشور زیاد شده است و نباید اجازه برگزاری تجمعات را داد.  کسانی که چنین تجمعی را در مشهد ایجاد کردند مسئول هستند و باید پاسخگو باشند.

از سوی دیگر، بتول گندومی عضو شورای شهر مشهد در همین رابطه گفت که این مراسم مجوز نداشته و خودسرانه برگزار شده است.

یادآور می‌شود که روز دوشنبه پنجم آبان، به مناسبت «آغاز امامت حضرت مهدی» جشنی با حضور هزاران نفر در «ورزشگاه امام رضا» در مشهد برگزار شد که فرمانداری و ستاد مقابله با کرونا در شهر از صدور مجوز برای آن ابراز بی‌اطلاعی کردند. شهردار مشهد نیز از مسئله برائت جست و استفاده از لوگوی شهرداری در تبلیغات این جشن را «سوءاستفاده» خواند.

به کشته‌های 300 تایی در روز عادت کرده‌ایم

آمارهای ابتلا و جان‌باختگان کووید-19همچنان بالاست. بر اساس گفته‌های وزارت بهداشت از روز دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه ۶هزار و ۹۶۸بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۵۸۱هزار و ۸۲۴نفر رسید. در طول زمان ذکرشده، ۳۴۶بیمار کووید- ۱۹نیز جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری را به ۳۳هزار و ۲۹۹نفر رساندند.

پزشکان و مسئولان حوزه بهداشت بارها هشدار داده‌اند که عادی شدن این بیماری می‌تواند خطرناک باشد و حالا باگذشت بیش از 9 ماه، کرونا برای بسیاری آن‌طور که باید جدی گرفته نمی‌شود، به گفته رئیس بخش پیوند بیمارستان امام خمینی (ره) تعداد مرگ‌های بالا در یک روز هم برای مردم عادی شده است.  علی جعفریان گفت: به نظر می‌آید حساسیت همه نسبت به مرگ‌ومیر ناشی از کرونا کاهش‌یافته و به یک اتفاق روزمره بدل شده است. گویا مرگ‌های ۳۰۰ تایی در روز عادی شده است و دیگر عجیب نیست درحالی‌که نباید عادی شود.  وی با بیان اینکه در این شرایط کادر درمانی هم فرسوده می‌شود، گفت: اگر بحران یک هفته یا ۱۰ روز باشد، قابل‌حل است اما وقتی دو سال طول می‌کشد، دیگر افراد نمی‌توانند مانند روز اول انرژی بگذارند. خستگی فیزیکی، جسمی، روانی، از دست دادن عزیزان و... همه افراد و کادر درمان را خسته می‌کند. کادر بهداشت و درمان که نمی‌توانند دورکاری کنند، باید سرکارشان حضورداشته باشند، اما کسانی که می‌توانند دورکاری نمی‌کنند.

خطر فرسودگی تجهیزات با طولانی شدن کرونا

رضا جلیلی خشنود، رئیس بیمارستان شهدای تجریش نیز از بالا رفتن تعداد بیماران به‌ویژه جوانان خبر داده است. به گفته او در پیک‌های جدید جوانان بیشتر درگیر می‌شوند. او همچنین اعلام کرد: در چند روز اخیر هم میزان ورودی‌های بیمارستان افزایش پیداکرده و هم میزان میرایی و درگیری‌های ریوی بیماران بیشتر از قبل شده است. قبلاً بیشتر مراجعه‌کنندگان که بیماری در آن‌ها شدت می‌گرفت بالای ۶۵ سال بودند که عمدتاً دارای بیماری‌های زمینه‌ای بودند، اما الآن در تمام رده‌های سنی شاهد ورودی بیماران به بیمارستان هستیم. جلیلی خشنود با اشاره به وضعیت تجهیزات بیمارستانی افزود: وزارت بهداشت و ستاد کرونا به هر طریق که شده تجهیزات فردی و امکانات بیمارستانی را به ما رساندند تا با کمبود مواجه نشویم، اما بالاخره تمام این‌ها یک ظرفیتی دارد و اگر تعداد بیماران از یک حدی فراتر برود، قطعاً بیمارستان‌ها با کمبود تجهیزات و فرسودگی مواجه خواهند شد، امیدواریم که مردم با رعایت پروتکل‌ها در کنترل این بیماری به کادر درمان کمک کنند.

20برابر شدن آمار فوتی‌ها در تهران

دو روز پیش عضو شورای شهر تهران از افزایش 15تا 20برابری فوتی‌های ناشی از کرونا در پایتخت در هفته‌های اخیر نسبت به اردیبهشت خبر داد و گفت: در حال حاضر علاوه بر موضوع کرونا معضل آلودگی هوا نیز  دردسرساز شده و هر دو این مشکل ریه شهروندان را نشانه گرفته است و این مسئله به‌ویژه برای افرادی که گرفتار بیماری‌های زمینه‌ای هستند حادتر است.

محمود میرلوحی ادامه داد:‌ در حال حاضر تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در پایتخت به 150و 160نفر رسیده و نسبت به اردیبهشت سال جاری که تعداد فوتی‌ها به دلیل کرونا حداکثر 9نفر بود 15تا 20برابر شده است که برخی از کارشناسان معتقدند ارتباط آلودگی هوا و کرونا با یکدیگر می‌تواند از دلایل افزایش فوتی‌ها باشد.

به گفته او در حال حاضر بهترین راهکار و شاید بتوان گفت، تنها راه‌حل جهت مقابله با کرونا و آلودگی هوا در خانه ماندن و عدم سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری است. شهرداری برنامه‌هایی که در حال حاضر اجرا می‌کند مشابه ماه اردیبهشت است و مردم نیز باید هر چه بیشتر در رعایت فاصله اجتماعی دقت کنند.