پگاه دهدار ،  راهنمای گردشگری

تقریبا 10 ماه از شیوع ویروس کرونا در ایران می‌گذرد و گردشگری کشور که بسیار پیش از آن هم درگیر معضلات عدیده بود؛ دچار مشکلات جدید و خسارت‌های هنگفت شده است. اکنون پس از ماه‌ها کش و قوس، بحث و جلسات و نامه‌نگاری‌های متعدد که بین فعالین این حوزه و مسئولین مربوطه صورت گرفت، مبالغ وام‌های خسارت ناشی از کرونا افزایش یافت.

این وام‌ها درحالی افزایش پیدا کرد که درگذشته شامل مبالغی بسیار اندک و غیرکارآمد بود و به همین سبب نارضایتی و ناامیدی بسیاری از آسیب‌دیدگان را در پی داشت.

اکنون هم با افزایش مبالغ و با ایجاد دوره تنفس برای بازپرداخت؛ اما باز هم چندان سبب رضایت واقع نشده است چراکه اهالی گردشگری معتقدند برای قشری که یک سال است بیکاری را تجربه می‌کند و قرار است این بیکاری ادامه داشته باشد بازپرداخت این وام‌ها ممکن نیست و اگر درد را افزون نکند، درمان هم نیست.

در ادامه به تشریح جزئیات این وام‌ها می‌پردازیم.

چند و چون وام‌ها

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ابعاد اجرایی دستور‌العمل جدید تسهیلات ویژه صنعت گردشگری کشور را به صورت ویدئو‌کنفرانس برای ۳۱ استان کشور تشریح کرد و گفت: پس از ارائه بسته حمایتی نخست که مشمول مشاغل آسیب دیده از بحران انتشار ویروس کرونا از جمله صنعت گردشگری شده است؛ حوزه گردشگری به عنوان اولین بخش مشمول بسته حمایت بخشی جدید دولت شده و تسهیلات جدید همه فعالان گردشگری را شامل می‌شود.

 به گزارش ایلنا، ولی تیموری افزود: در ‌ابتدای سال ۹۹ دولت تسهیلات ۶ تا ۱۶ میلیون تومانی را برای ۱۴ رسته شغلی آسیب دیده در ازای حفظ شغل اختصاص داد که با توجه به میزان بالای خسارت وارد شده به گردشگری در پی‌شیوع ویروس کرونا و همچنین محدودیت‌های اعمال شده در این حوزه که کماکان نیز ادامه دارد، این تسهیلات به هیچ عنوان پاسخگوی این صنعت نبود.

وی افزود: با توجه ویژه و با پیگیری‌های مستمر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مطابق دستورالعمل مصوب کارگروه اقتصادی مقابله با پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا با پرداخت تسهیلات جدید به کسب و کارهای آسیب‌دیده حوزه گردشگری براساس بنگاه محوری موافقت شد. از این رو به موجب همین مصوبه، مقرر شد پرداخت کلیه هزینه‌ها و بدهی‌های فعالان گردشگری (مالیات سال‌های گذشته، حق بیمه کارفرمایی، بازپرداخت اقساط بانکی، قبوض حامل‌های انرژی) تا پایان سال‌جاری به تعویق افتد. تیموری در تشریح جزئیات بیشتر بسته جدید حمایت بخشی از فعالان گردشگری گفت: مذاکرات و تلاش‌های چندماهه بی‌نتیجه نماند و میزان تسهیلات بانکی به تفکیک رسته‌های شغلی حوزه‌های گردشگری و نحوه اعطای آن به تایید نهایی رسیده و ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه تسهیلات مورد اشاره به کلیه کسب و کارهای گردشگری با توجه به نوع فعالیت، بزرگی و کوچکی واحد، درجه و ستاره اختصاص می‌یابد؛ یادآور شد: بر این اساس تمامی فعالین صنعت گردشگری می‌توانند از حداقل ۱۶ میلیون تومان تا ۹۰۰ میلیون تومان وام بانکی با دوره تنفس حدود شش ماه بهره‌مند شوند که مصوبه پرداخت این تسهیلات نیز از سوی بانک مرکزی به بانک‌های عامل ابلاغ شده است.

تیموری تاکید کرد: بازپرداخت اقساط این تسهیلات با سود ۱۲ درصد از اول اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ خواهد بود و بنگاه‌هایی که با دستورالعمل قبل تسهیلات دریافت کرده‌اند نیز مجاز به دریافت مابه‌التفاوت تسهیلات طبق دستورالعمل جدید خواهند بود.

فعلا به بانک مراجعه نکنید

معاون گردشگری گفت: میزان تسهیلات استحقاقی هر واحد یا فعالان گردشگری، بر اساس فهرست ارسالی از سوی وزارت گردشگری به وزارت کار اعلام می‌شود و متقاضیان مجازند تا پایان آذرماه امسال ثبت‌نام و درخواست اخذ تسهیلات خود را به میزان دلخواه ارسال کنند تا براساس فهرست اعلامی از سوی وزارت گردشگری میزان تسهیلات استحقاقی اعلام شود.

تیموری افزود: مشمولین دریافت تسهیلات جدید فعلا به بانک‌ها مراجعه نکنند، زیرا لازم است ابتدا اطلاعات واحدها توسط ادارات کل استانی در اختیار معاونت گردشگری و سپس در سامانه کارا بارگذاری و در مرحله بعد ثبت نام افراد انجام پذیرد.

وی در پایان خطاب به مدیران کل استانی تاکیدکرد: با جدیت تمام موضوع ابلاغ مصوبه جدید را از راس استان‌ها شامل استانداری و سایر بخش‌های تابعه مرتبط پیگیری کنند تا به سرعت ورود به فاز اجرا محقق شود.

مشمولین وام

این تسهیلات آن‌چنان که معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شرح داده، به تمامی کسب و کارهای گردشگری با توجه به نوع فعالیت، بزرگی و کوچکی واحد، درجه و ستاره اختصاص می‌یابد. بر این اساس تاسیسات گردشگری می‌توانند از حداقل ۱۶ میلیون تومان تا ۹۰۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۲ درصد و با دوره تنفس حدود شش ماه بهره‌مند شوند.

معاون گردشگری تصریح کرد: بر این اساس به هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مهمانپذیرها و مراکز اقامتی سنتی و بوم‌گردی تا سقف ۹۰۰ میلیون تومان، دفاتر خدمات مسافرتی بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان و همچنین به راهنمایان گردشگری ۲۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی تعلق می‌گیرد. لازم به ذکر است که مجتمع‌های گردشگری، موسسات اموزش گردشگری، شرکت‌های حمل و نقل، واحد‌های پذیرایی بین‌راهی، شرکت‌های ارزیابی خدمات گردشگری و ارزیابان و عوامل تطبیق نیز از این بسته بهره‌مند می‌شوند.

معاون گردشگری گفت: چنان‌چه تاسیسات گردشگری در سری قبل مبلغ کمتری گرفته باشند می‌توانند مابه‌التفاوت آن را از بانک دریافت کنند.

مبلغ این تسهیلات قبلا از ۶ میلیون تا ۱۶ میلیون تومان بود که در ازای حفظ شغل اختصاص می‌یافت و با اقبال چندانی از سوی بخش گردشگری با توجه به خسارتی که متحمل شده است، روبه‌رو نشد.

نحوه دریافت

معاون گردشگری از فعالان گردشگری درخواست کرد برای بهره‌مندی از تسهیلات بانکی هرچه سریع‌تر در سامانه‌های مربوطه اطلاعات خود را تکمیل کنند.

تیموری در جمع رؤسای صنوف تخصصی گردشگری و فعالان این حوزه به منظور شفاف‌سازی درباره جزئیات تسهیلات جبرانی خسارت‌های کرونا ویژه بخش گردشگری، گفت: نیاز است برای تسریع در پرداخت تسهیلات کرونا فعالان گردشگری چنان‌چه در قالب راهنمایان گردشگری و یا دفاتر خدمات مسافرتی جای می‌گیرند در سامانه دفاتر به نشانی ta.mcth.ir اطلاعات خود را بارگذاری کنند و در صورتی که در گروه سایر واحدها قرار دارند ورود به سامانه تاسیسات گردشگری موسوم به «جانا» به نشانی myst.mcth.ir را در برنامه فوری خود قرار دهند.

وی با بیان این‌که هماهنگی لازم با وزارت کار و بانک مرکزی برای تایید ثبت‌نام و ارسال پرونده‌ها به شعبه‌های بانک‌ها به عمل آمده است، افزود: این تسهیلات و همچنین امهال در پرداخت تنها بر اساس درخواست فعالان صورت می‌گیرد و در غیر این صورت رویه عادی پیش خواهد رفت. تیموری یادآور شد: به موجب مصوبه ستاد ملی کرونا، مقرر شده است پرداخت کلیه هزینه‌ها و بدهی فعالان گردشگری شامل مالیات سال‌های گذشته، حق بیمه کارفرمایی، بازپرداخت اقساط بانکی و همچنین قبوض حامل‌های انرژی تا پایان امسال به تعویق افتد.

به گفته وی، بازپرداخت اقساط این تسهیلات با سود ۱۲ درصد از اول اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ خواهد بود و بنگاه‌هایی که با دستورالعمل قبل تسهیلات دریافت کرده‌اند نیز مجاز به دریافت مابه‌التفاوت تسهیلات طبق دستورالعمل جدید خواهند بود.

تیموری ادامه داد: میزان تسهیلات استحقاقی هر واحد یا فعالان گردشگری، بر اساس فهرست ارسالی از سوی وزارت گردشگری به وزارت کار اعلام می‌شود و متقاضیان مجازند تا پایان آذرماه امسال ثبت‌نام و درخواست دریافت تسهیلات خود را به میزان دلخواه ارسال کنند تا بر اساس فهرست اعلامی از سوی وزارت گردشگری میزان تسهیلات استحقاقی اعلام شود.

وام‌ها جوابگوی آسیب‌های هنگفت گردشگری نیست

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی وام‌های خسارت ناشی از کرونا در حالی به فعالین و رسته‌های مختلف شغلی در صنعت گردشگری اختصاص پیدا کرده‌اند که حال پس از ماه‌ها سرخ کردن صورت با سیلی و مقاومت فعالین این حوزه در مقابل خسارات؛ اغلب به شکست رسیده‌اند و امروزه با موج عظیمی از بیکاری و ورشکستی در تک تک ارکان و حوزه‌های گردشگری مواجه هستیم.

ده‌‌ها هزار راهنمای گردشگری به صورت کامل بیکار شده‌اند و آن عده‌ی اندکی که از سر ناچاری ریسک بیماری را به جان خود و هم وطنانشان می‌خرند و با اجرای تورهای ایرانگردی اندک آب باریکه‌ای به سفره‌های خویش می‌برند با دردسر و مشکلات زیادی همچون تعطیلی و قرنطینه‌های ناگهانی و بی‌خبر، و در نتیجه ضرر و زیان مواجه هستند. هتل‌ها که ماه‌هاست بدون مسافر مانده‌اند پس از تعلیق کارمندان خود، حال چوب حراج زده‌اند و فروش و تعطیلی هتل‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی بیشماری را شاهد هستیم.

دفاتر و آژانس‌های خدمات مسافرتی نیز هم حال خوشی ندارند. نه مسافری به کشور می‌آید و نه آنچنان مسافری از کشور می‌رود. وضعیت هنرمندان صنایع دستی، رستوران‌ها، حمل و نقل و ... هم بهتر از رسته‌های یاد شده نیست و در این میان اختصاص وام اگرچه خوب است، اما همانند چسب زخمی است برای زخمی عمیق و کاری.

گردشگری کشور نیازمند همت و تلاش، اختصاص بودجه‌های مناسب، و همچنین برنامه‌ریزی‌های بلند مدت و کوتاه مدت و فکر شده دارد تا بتوان از این روزهای سیاه گذر کرد و جلو خروج سرمایه‌داران و همچنین متخصصین با‌سواد، با تجربه و فرهنگ دوست را که اغلب از نسل جوان این کشور هستند گرفت که در غیر این صورت و با افزایش موج بیکاری‌ و خروج باید شاهد روز به روز بدتر شدن احوال این صنعت درمانده باشیم.