دیلمان شهری است در شهرستان سیاهکل استان گیلان که در شمال ایران واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا 2200-2500 است. نام دیلمان ترکیبی است از سه قسمت: دیل و ام و ان. دیل به معنی جایی است که در آن دام نگه می‌دارند و ام پسوند نمایشگر ارتفاع و بلندی است و ان پسوند مکان. در نتیجه معنی این ترکیب جای بلند نگه‌دارندگاه دام است و در حقیقت دیلمان سرزمین بلندی است که در آن دامداری می‌کنند. این منطقه تا قرن پنجم هجری دیلم نامیده می‌شد و از قرن پنجم در متون، نام دیلمان دیده می‌شود و اگر پیش‌تر از این نام استفاده شده بیانگر جمع اهل دیلم بوده است.

دیلمان، جایی خوش آب و هوا با چشم‌انداز و منظره‌های زیبا که در همان  نگاه اول مشخص است تعطیلات فوق‌العاده‌ای را در آنجا خواهید داشت. مناظر سرسبز و اسب و دام‌هایی که در دل طبیعت آزادانه در حال چرا هستند بیشتر به خیال و رویا شبیه است تا واقعیت و واقعا فکر می‌کنید که در یک تابلوی نقاشی قرار گرفته‌اید. این روستا در شمال ایران، در استان گیلان و در منطقه سیاهکل قرار دارد. در نزدیکی این روستا، روستاهای زیاد دیگری هم وجود دارد که هر آن شما را وسوسه می‌کند تا از آن‌ها هم دیدن کنید ولی زیبایی دیلمان به اندازه‌ای است که با دیدن آن نخواهید توانست از آن دل بکنید.

دیلمان طبیعت بسیار زیبایی دارد که آن را در همه‌  فصل‌ها دیدنی کرده است. گرچه اگر در فصل زمستان بخواهید سفر کنید باید منتظر سرمای نسبتا شدیدی باشید، با این حال در فصول دیگر به‌ویژه پاییز این روستا بسیار خوش‌منظره و رنگارنگ است. یکی دیگر از دیدنی‌های تاریخی روستای دیلمان، کاروانسرای تی تی است که در ۱۵ کیلومتری جاده دیلمان به سیاهکل قرار دارد این کاروانسرا مانند بساری از کاروانسراهای دیگر ایران به عنوان یک محل اقامتی موقت و سر راهی برای افرادی بوده است که بین ۲ منطقه‌ دیلمان و سیاهکل رفت و آمد می‌کرده‌اند. تی تی در زبان دیلمی به معنی شکوفه است و دلیل این نامگذاری این بوده است که این کاروانسرا را فردی به نام تی تی خانم از خاندان صفوی بنا نهاده است.

در این روستا، قلعه‌ای از خشت وجود دارد که قدمت آن را به دوران قبل از اسلام نسبت داده‌اند، البته امروزه بخش زیادی از آن دیگر وجود ندارد و تقریبا تنها بخشی که از آن باقی مانده است، برج دیدبانی است که یکی از دیدنی‌ترین بناهای تاریخی روستای دیلمان است. این قلعه در ۳ کیلومتری دیلمان قرار دارد. اما مطمئنا یکی از بهترین بخش‌های سفر به روستای دیلمان و بازدید از این منطقه‌ ییلاقی خوش آب و هوا دیدن منطقه‌ شکار ممنوع است که در ۱۰ کیلومتری جنوب سیاهکل قرار گرفته است.

در این منطقه، گونه‌های مختلفی از حیوانات مثل پلنگ، گربه وحشی، شغال، گراز، خرس قهوه‌ای، سمور و چند نوع دیگر حیوانات مختلف زندگی می‌کنند و جالب تر اینکه گردشگران می‌توانند بی هیچ ممنوعیتی از این منطقه دیدن کنند. فقط تنها نکته‌ای که در مورد آن وجود دارد این است که این نقطه همان طور که از اسم آن هم مشخص است، منطقه شکار ممنوع است. روستای دیلمان در همه‌ فصل‌ها زیبایی خاص خود را دارد، با این حال اگر دوست دارید از طبیعت تازه و سرسبز استفاده کنید باید در فصل بهار به آن جا بروید. فصل پاییز هم زیبایی خود را دارد. اگر طبیعت‌گرد حرفه‌ای هستید و سرما برایتان چندان مهم نیست می‌توانید در فصل زمستان به دیلمان بروید و از غارهای آن دیدن کنید.

در صورتی که خواستار تجربه غارنوردی هم باشید، می‌توانید سری به کوه درفک بزنید، کوهی با ارتفاع ۲۷۳۳ متر که در غرب دیلمان واقع شده است. این کوه، دو غار منحصر بفرد و معروف دارد که مورد علاقه کوهنوردان و غارنوردان است، یکی از این غارها قندیل‌های یخی دارد و در غار دیگر اشکالی شبیه به انسان‌ها وجود دارد.