خاموشی سراسری نیویورک و تأثیر آن بر جنبش هیپ‌هاپ

نوشته زیر ترجمه از یادداشت منتشرشده در مجله Slate درباره فضای حاکم بر اقتصاد نیویورک در سال‌های ابتدایی شکل‌گیری جنبش هیپ‌هاپ و تأثیر یکی از اتفاقات مهم آن دوره در سرعت بخشیدن به این جریان است.

ترجمه: بهروز آقاخانیان

  

۱۳ جولای سال ۱۹۷۷ بود که صاعقه‌ای به مرکز انتقال برق نیویورک برخورد کرد و بسیاری از محله‌های شهر را یکی پس از دیگری از مدار خارج کرد. در همین بین صاعقه دوم هم آمد و تیر خلاص را زد. بزرگ‌ترین ژنراتور منطقه خاموش شد و تمام شهر در سیاهی فرورفت.

گرندمستر کز (Grandmaster Caz) که آن زمان یکی ازDJ های محله برانکس بود، در زمان حادثه به همراه همکارش دیسکو ویز داشتند با سیستمی که به سیم‌های تیر چراغ‌برق وصل بود (برق‌دزدی) در پارک صفحه پخش می‌کردند. او می‌گوید: «آن شب را به یاد می‌آورم. صفحه درحالی‌که داشت می‌چرخید، آرام‌آرام ایستاد. اولش فکر کردم خودمان کاری کردیم. فکر کردیم آن‌قدر برق‌ دزدی گرفتیم که دیگر تمام ‌شده. دائم با ترس اطرافمان را نگاه می‌کردیم و دکمه‌ها را فشار می‌دادیم. «ولی فقط کز و ویز مشکل برق نداشتند، کل نیویورک خاموش شده بود. تمام پنج منطقه‌اش. کم‌کم همه‌چیز شروع کرد به ‌بهم ریختن. کز ادامه می‌دهد: «فروشگاه‌ها کرکره‌ها را پایین کشیدند. در مغازه‌ها محکم به هم می‌خورد و صاحبانشان آنها را قفل می‌کردند. انگار همه می‌دانستند چه اتفاقی می‌خواهد بیافتد.»

سال ۱۹۷۷ نیویورک از نظر اقتصادی در وضعیت اسفناک و خطرناکی بود. دو سال قبل دولت درخواست کمک مالی شهر را رد کرده بود. رئیس‌جمهور وقت، پاسخ جرالد فورد به روزنامه نیویورک دیلی نیوز باعث چاپ تیتری جنجالی شده بود: «فورد به شهر: برید بمیرید.» البته فورد هیچ‌گاه مستقیم نگفت بروید بمیرید ولی این چیزی بود که بسیاری از شهروندان نیویورک از فحوای صحبت‌هایش گرفته بودند. در منطقه فقیر برانکس مردم حتی بیشتر از منطقه‌های دیگر شهر احساس سرخوردگی و تنها ماندن می‌کردند. بودجه برنامه‌های عمومی کاهش‌یافته بود، موارد زیادی از آتش زدن ماشین‌ها و مغازه‌ها گزارش می‌شد و فقر به‌شدت رو به افزایش بود. وقتی در خیابان قدم می‌زدید، محله پر بود از ساختمان‌های خالی و سوخته.

Joe Schloss که در مورد فرهنگ هیپ‌هاپ در دانشگاه نیویورک تحقیق می‌کند، می‌گوید: «مثل یک انبار هیزم بود. فقط یک جرقه می‌خواست.» نیویورک قبلاً هم تجربه خاموش سراسری را داشته – مهم‌ترین آن سال ۱۹۶۵ بود که اتفاق خاصی در شهر نیفتاد – اما این بار شهر را غارت کردند. ریختند فروشگاه‌ها را خالی کردند. کز می‌گوید: «شب کلاً هرج‌ومرج شد. شاید بعداً که نگاه می‌کنید جالب به نظر برسد ولی آن موقع وحشتناک بود.»  اما کز به نکته مهم دیگری هم اشاره می‌کند. او عقیده دارد که خاموشی سال ۱۹۷۷ یکی از عوامل رشد جهشی جریان هیپ‌هاپ هم بود. جنبشی که چند سال پیش در برانکس پا گرفته بود. تئوری او این است: دزدی‌هایی که در طول خاموشی رخ داد باعث شدDJ ها صاحب میکسرها و تجهیزات حرفه‌ای شوند. افرادی که به‌طور عادی قادر به خرید این تجهیزات نبودند. این قضیه باعث شد که کیفیت کارDJ ها به‌مراتب بالاتر برود.

کز اعتراف می‌کند که خودش آن شب یکی از همین تجهیزات را دزدیده است: «سریع رفتم به‌جایی که اولین بار دستگاه‌هایDJ ام را خریده بودم و یک میکسر ازآنجا کش رفتم». او ادامه می‌دهد. «بعد از خاموشی همه مردم یک‌چیز نویی داشتند. تفاوت بین قبل و بعد از خاموشی کاملاً معلوم بود.»

 تئوری کز یعنی اینکه خاموشی ۱۹۷۷ برای جنبش هیپ‌هاپ مثل کاتالیزور عمل کرد، را نمی‌توان ثابت کرد. اما Joe Schloss  پژوهشگر دانشگاه آن را محتاطانه می‌پذیرد: «فکر می‌کنم که درست است اما باید یادمان باشد که تاریخ هیپ‌هاپ فعلاً صرفاً شفاهی است و یک‌جورهایی شایعه و اغراق هم در آن وجود دارد.»