انتشار کتابی درباره نویسنده بزرگ قرن بیستم

چه کسی آلبر کامو را کشت؟

به نقل از سایت مد و مه مدارکی به‌دست آمده که نشان می‌دهد آلبر کامو، نویسنده شهیر فرانسوی-الجزایری در یک تصادف معمولی جان خود را از دست نداده است، بلکه به‌دست گروه «کا گ ب» ترور شده است. اکنون بیش از یک قرن از مرگ نویسنده بزرگ مدرنیسم می‌گذرد و خبری در جهان منتشر شده است که شوک بزرگی را به ادبیات جهان وارد کرده است؛ یعنی تصادفی که منجر به مرگ آلبر کامو شده است از طرف گروه کا گ ب طراحی شده است و شواهد نشان می‌دهد که دولت فرانسه نیز از این اتفاق ناخرسند نبوده و از مرگ کامو سود برده است.

ماجرا این است که به تازگی کتابی در اروپا منتشر شده است که ادعا می‌کند تصادف اتومبیل گالیمار و کامو یک طراحی از پیش از تعیین شده است. تحقیقات این کتاب بر اساس یافته‌های بایگانی شده و همچنین ادعای برخی از چهره‌های ادبی و تعدادی دفترچه خاطرات کشف شده است و نشان می‌دهد که دولت وقت فرانسه نیز در این طراحی از پیش تعیین شده دست داشته باشد. این کتاب 60 سال پس از مرگ آلبر کامو، برنده جایزه نوبل ادبیات منتشر شده و استدلال می‌کند که آلبر کامو در تلافی موضع‌گیری‌ها و حرف‌های ضد شوروی‌اش از طرف جاسوسان کا گ ب ترور شده است.

جیوانی کاتلی نخستین بار در سال 2011 نظریه‌ای منتشر کرد و آن‌چه از دفترچه خاطرات شاعر و مترجم مشهور اهل چک کشف کرده بود، نوشت که مرگ آلبر کامو یک تصادف نبوده است. اکنون جیوانی کاتلی در کتابی با عنوان «مرگ کامو» تحقیقات خود را گسترش داده و استدال‌های تازه‌ای به میان آورده است. وی 8 سال پیش ادعا کرد که تصادفی اتومبیلی که در آن غول ادبی فرانسه در سال 1960 کشته شد، تصادفی نبوده است. در جیب کامو یک بلیت قطار استفاده نشده از خانه‌اش به پاریس یافت شد. کامو قصد داشت بعد از تعطیلات کریسمس به مسافرت برود، اما دوست و ناشرش، میشل کالیمار پیشنهاد داد با او همراه شود. پس از حادثه پلیس این بلیت قطار و 144 صفحه دست‌نوشته «مرد اول» را کشف کرد؛ رمانی ناتمام بر اساس کودکی کامو در الجزایر که خودش گفته بود، بهتر اثرش خواهد شد.

 در این نظریه که 8 سال پیش مطرح شد، نویسنده ایتالیایی اعلام کرد که احتمالا جاسوسان اتحاد جماهیر شوروی پشت این تصادف بوده‌اند. جیوانی کاتولی بر اساس دفترچه خاطرات ژان زبرانای چک نوشت: «من حرف‌های بسیار عجیبی از دهان کسی شنیدم که چیزهای زیادی می‌دانست و منابع بسیار مطلعی داشت. جاسوسان اتحاد شوروی با استفاده از قطعه‌ای بسیار پیشرفته باعث ایجاد سوراخی در چرخ اتومبیل شدند و به لاستیک اتومبیلی که نویسنده بزرگ جهان مدرن در آن سفر می‌کرد آسیب رساندند. 

برخی این حادثه را دستور مستقیم دمیتری شپیلوف، وزیر امور خارجه اتحاد جماهیر شوروی در واکنش به سرمقاله کامودر سال 1957 می‌دانند؛ مقاله‌ای که در آن کامو مستقیما از شپیلوف نام برد و به او حمله کرد. در این مقاله کامو قتل عام‌های شپیلوف برای سرکوب قیام مجارستان در سال 1956 را محکوم کرد و یک سال بعد آلبر کامو رسما از بوریس پاسترناک، نویسنده روسی و برنده جایزه نوبل که رمان «دکتر ژیواگو» را نوشته بود، حمایت کرد؛ اثری که استالین انتشار آن را در شوروی ممنوع اعلام کرد. اکنون کتاب «مرگ کامو» دلایل و مستندات زیادی برای ترور آلبر کامو، نویسنده آزادیخواه قرن بیستم ارائه کرده است.