بیتا یاری

جمعه‌شب وقتی ایرانیان هر گوشه از جهان به یکی از تلویزیون‌ آنور آبی چشم دوخته بودند تا پخش مستقیم کنسرت «هنوز پاییز است» ساخته کیهان کلهر آهنگساز و نوازنده کمانچه را با همراهی رامبراند تریو ببینند چند روزی بود که کردهای روژآوا زیر آتش جهل و تعصب نژادی رئیس دولت ترکیه می‌سوختند. 

کیهان کلهر که می‌رفت 13 اکتبر یعنی امشب همراه با اردال ارزنجان در استانبول روی صحنه برود پس از حمله دولت ترکیه به کردهای سوریه مطلبی بر روی اینستاگرام خود منتشر کرد که: «عشق و موسیقی هیچ‌گاه به سیاست آلوده نخواهد شد اما در برابر ظلم و ستم و پاکسازی نژادی علیه هیچ قوم و ملتی سکوت نخواهد کرد. ساز، تنها سلاحم این شب‌ها به یاد روژآوا کوک و دستم بر ماشه است. روزها و شب‌های سخت ما مردم کرد تمام نشده همان‌طور که طاقت و استقامت و رزمندگی‌مان تمام نخواهد شد.»

همین مطلب کافی بود تا موجی از درخواست‌ها مبنی بر لغو کنسرت در کامنت‌ها درج شود. کامنت‌هایی که برخی با دیده تردید به پست نگریسته بودند و با شک می‌پرسیدند که آیا این صفحه از جانب شخص کیهان کلهر هدایت می‌شود و یا ادمین صفحه با نظر شخصی مطالبی را به نام استاد درج می‌کند.

موج کامنت‌گذاری در جواب یک کامنت بود که نوشته بود: «استاد درست است که هنرمند با سیاست کار ندارد اما این سیاست لعنتی است که با همه ما کار دارد. همه‌چیز در خاورمیانه درهم‌تنیده، هنر، عشق، سیاست، اقتصاد؛ همه‌چیز درهم‌آمیخته و عجین‌اند. چه بسیار هنرمندان بزرگی در شرق و غرب که با حرکاتی پیشروانه به نفع عدالت و انسانیت و علیه ظلم و ستم در تاریخ هنر جاودانه‌تر از دیگران هستند، به‌صف آنان بپیوندید! شما می‌توانید با حرکت نمادین خود: لغو کنسرت استانبول، در ذهن و ناخودآگاه جمعی هنردوستان خاورمیانه به‌ویژه کردستان، الی‌الابد، جاودانه بمانید.» 

و البته پاسخ کیهان کلهر منفی و مبنی بر برگزاری کنسرت بدین گونه بود که :«با سلام و عرض ارادت به شما. ما هیچ کنسرتی را لغو نخواهیم کرد، صحنه کنسرت تنها جایی است که هنرمند به تمام و کمال سخنش را می‌گوید، زبان ما موسیقی‌ست و هیچ‌گاه به زبان خفقان و سکوت دلخواه قدرت‌طلبان آلوده نخواهد شد. ما با بسیاری از رژیم‌ها و سیستم‌های حاکم در دنیا دچار تضاد و مشکلیم از آمریکا و انگلیس و ترکیه و چین گرفته تا وطن خودمان اما «صحنه» تنها محل ارتباط ما با مردمی است که تشنه صلح و هم‌زبانی‌اند.» و کامنت‌های دیگر هواداران که برخی نیز تأسی از عمل دیوید هاروی، یکی از مهم‌ترین نظریه‌پردازان در عرصه مسائل اجتماعی جهان که شرکت در سمینار آنکارا را لغو کرد، را به او پیشنهاد می‌کردند کشمکشی مجازی به راه انداخته بود که تأمل در برخی کامنت‌ها و موضوعات مطروحه درباره رویکرد هنر و اعتراض هنری به سیاست و یا دور بودن از آن پیچیدگی‌های اتمسفر خاورمیانه را بیشتر از همیشه عیان می‎ساخت. ضمن آنکه ناگفته پیداست جهان مجازی و ارتباط مستقیم با هنرمندان چه عرصه‌ای را فراهم آورده است تا هواداران با هدایت آنها برای خود لیدری به‌منظور برآورده‌سازی واکنش خویش برگزینند.

ازاین‌رو وقتی تماشاچیان تلویزیون شامگاه جمعه در انتهای پخش زنده تلویزیونی کنسرت «هنوز پاییز است» شنیدند که کیهان کلهر نظرش را به نفع پیشنهاددهندگان تغییر داده است و در اعتراض به دولت ترکیه به خاطر حمله به مردم کرد سوریه کنسرت 13 اکتبر در استانبول را لغو می‌کند بیشتر به جهانی در آینده امیدوار شدند که می‌توانند با همدلی و همنوع دوستی آن را بهتر از اکنون بسازند.

این روزها روزهای سختی برای ما و مردم کرد است. خشونت و جنگی در شمال سوریه رخ‌داده و باعث شده تا مردم کرد رنج بسیاری بکشند. قرار بود  در استانبول ترکیه کنسرتی برگزار کنم، اما آن را به نشانه احترام به برادران و خواهران کرد خودم لغو می‌کنم

کلهر اعلام کرد: «این روزها روزهای سختی برای ما و مردم کرد است. خشونت و جنگی در شمال سوریه رخ‌داده و باعث شده تا مردم کرد رنج بسیاری بکشند و البته این فاجعه کشته‌شدگان و آوارگان و پناهندگان بیشتری خواهد داشت اما متأسفانه برخی از سیاستمداران این چیزها را نمی‌فهمند. قرار بود به‌زودی در شهر استانبول ترکیه کنسرتی برگزار کنم اما آن را به نشانه احترام به برادران و خواهران کرد خودم لغو می‌کنم و همچنین آخرین قطعه را که در کنسرت امشب اجرا می‌کنم برای بچه‌های کرد می‌خوانم و امیدوارم روزی در دنیای زندگی کنیم که خبری از جنگ نباشد و کودکان در بستری آرام بخوابند.»

هرچند مردم روژآوا آن شب نیز همانند چند شب گذشته در زیر بمباران هوایی گذران کردند اما روح آرامش بر هواداران حاکم شده بود که حالا می‌دیدند فریاد اعتراضشان از گلوی یک موزیسین بلند شده است. فریادی به بلندای هنر که تاج سر آفرینش است و دوران منزلتش پایدار.