مریم علامه‌زاده

روزهای خوش انگلیس رو به اتمام است، تنها سه روز تا مهلت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باقی مانده است، اگر اعضای اتحادیه روز چهارشنبه با تمدید مهلت خروج بریتانیا موافقت نکنند، این کشور به جزیره‌ای دورافتاده درون دریای اروپا تبدیل می‌شود. خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه می‌تواند به قطع تمامی روابط رسمی این کشور با اتحادیه اروپا تعبیر شود، یعنی دیگر کسی نمی‌تواند بدون روادید از این کشور به اتحادیه رود و یا از اتحادیه به انگلیس وارد شود؛ شهروندان خارج از بریتانیا باید سریع به کشور خود بازگردند و سایر اروپاییان ساکن انگلیس نیز باید این کشور را ترک کنند. حالا می به آخرین دست‌آویز خود چنگ می‌زند؛ حزب کار می‌تواند کمکی برای او باشد، اگر آن‌ها قصد سازش داشته باشند.

سی‌ان‌ان در مطلبی با اشاره به راهکار جدید نوشت: ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا پذیرفته است که تنها راه پذیرش طرح توافق برگزیت وی در مجلس عوام این کشور حمایت حزب کار مخالف حزب وی است. اظهارات اخیر او نشان می‌دهد که اختلافات در داخل حزب توری، حزب محافظه‌کار می، بالا گرفته است.

در بیانیه‌ای که اواخر روز شنبه (هفدهم فروردین ماه) منتشر شد، می عنوان کرده است که توافقی که او با اتحادیه اروپا به مذاکره گذاشته، تاکنون سه بار در مجلس رد شده و هیچ شانسی برای تأیید آن در شکل کنونی وجود ندارد. به گفته او در شرایطی که مجلس این کشور عنوان کرده که با خروج بدون توافق نیز مخالفت می‌کند، تنها راه تضمین یک طرح خروج، سازش با حزب کار است.

وی گفت: اگر ما نتوانیم اکثریت آرا را در بین محافظه‌کاران و اتحاد جمهوری‌خواهان به دست آوریم، هیچ شانسی در مجلس عوام نخواهیم داشت. حزب اتحاد دموکرات از شمال ایرلند حامی دولت اقلیت وی در مجلس عوام است.

بیانیه می درواقع پذیرش این موضوع است که استراتژی گذشته وی مبنی بر تلاش برای پیروزی علیه خواسته‌های تندروهای حزب خودش با شکست مواجه شده است؛ اما اعلام اینکه تنها راه پیشروی توافق با حزب مخالف است، خشم طرفداران برگزیت در حزب محافظه‌کار می را برانگیخت.

این اقدام وی حرکتی پرخطر است، درواقع وی با این کار حمایت از سوی موافقان طرح در حزب خود را از دست می‌دهد؛ ضمن آنکه تضمینی وجود ندارد این اظهارات خوشایند حزب کار را به دنبال داشته باشد و نتیجه‌ای موفقیت‌آمیز را به همراه آورد. اگرچه می، عنوان کرده که از رهبری حزب محافظه‌کار کنار می‌رود و دیگر به حمایت این حزب نیازی ندارد؛ او در بیانیه خود عنوان کرد که رویکردی فرای احزاب به نفع منافع ملی است.

مذاکرات با حزب کار از روز پنج‌شنبه (پانزدهم فروردین ماه) آغاز شد تا به بن‌بست برگزیت پایان دهد. حزب کار اواخر روز جمعه اعلام کرد که این فرایند به‌کندی صورت می‌گیرد، چراکه می نسبت به اعلام تعهدات محکم برای تغییر طرح توافق برگزیتش بی‌اعتنا است. حزب کار می‌خواهد که بریتانیا در یک اتحاد گمرکی با اتحادیه اروپا پس از برگزیت باقی بماند؛ اما درعین‌حال اعضای این حزب در مورد برگزاری دوباره رفراندوم برای ماندن یا خروج از اتحادیه دچار تفرقه هستند.

می در بیانیه خود به‌صراحت از اتحاد گمرکی یا برگزاری رفراندوم دوم سخن نگفت و صرفاً عنوان کرد که هر دو حزب اساساً متعهد به پایان دادن به مهاجرت بی‌قیدوشرط از اتحادیه اروپا به انگلیس پس از برگزیت هستند.

وی گفت: حقیقت این است که در برگزیت نکاتی وجود دارد که هر دو طرف بر سر آن توافق دارند: ما هر دو می‌خواهیم به مهاجرت آزادانه پایان دهیم، هر دو می‌خواهیم برگزیت را با یک طرح خوب اجرا کنیم و هر دو قصد داریم از مشاغل محافظت کنیم.

این‌ها اساس سازش بین حزبی هستند که می‌توانند به جذب اکثریت در مجلس برای طرح برگزیت هستند و این تنها راهی است که ما به برگزیت دست پیدا کنیم.

قرار است روز چهارشنبه (21 فروردین ماه) می همایش ویژه‌ای با رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل داشته باشد؛ در این همایش او از رهبران اروپا می‌خواهد که مهلت فرایند برگزیت را تا 30 ژوئن (نهم تیر ماه) تمدید کند.

اگر اتحادیه اروپا با این تأخیر موافقت نکند، بریتانیا باید بدون هیچ توافقی اتحادیه را در تاریخ دوازدهم آوریل (23 فروردین ماه) ترک کند. رهبران تجاری و اقتصاد‌دانان اروپا نسبت به خروج بدون توافق از اتحادیه هشدار داده‌اند و معتقدند این کار می‌تواند منجر به هرج‌ومرج در بریتانیا شود.

استراتژی می برای پیوستن به حزب کار منجر به خشم درون حزب محافظه‌کار توری شده است. دو وزیر وی، اوایل این هفته از دولت استعفا دادند و اعضای حزب با انتشار تصاویری در شبکه‌های مجازی کارت عضویت خود را در حزب پاره کردند.