4- وال-ای (۲۰۰۸)

انیمیشن عاشقانه «وال- ای» (WALL-E) از سبک داستان‌پردازی رمانتیک فیلم‌های صامت الهام می‌گیرد و در نتیجه، ارتباط عمدتاً بی‌صدای بین دو ربات به یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های عاشقانه قرن حاضر تبدیل می‌شود. نبود دیالوگ و سخن گفتن (به جز کلماتی ساده و اندک) در این فیلم عاشقانه به تماشاگر امکان می‌دهد که در مورد اتفاقاتی که در هر سکانس رخ می‌دهد بیشتر تعمق کند. هم‌چنین از آن‌جایی که دو ربات در دنیا و حالتی متفاوت به سر می‌برند و می‌خواهند به هر ترتیبی دیدگاه و تفکر خود را بیان کنند، تماشای فیلم مذکور می‌تواند شما را به یاد تجربیات عاشقانه مشابهی بیندازد.

ربات EVE بسیار توانمند است و می‌خواهد از دانش خود برای مراقبت از ربات دیگر استفاده کند. ربات WALL-E نیز در طرف دیگر، بسیار محترم و باادب بوده و سعی در کمک دارد به نحوی که حتی اشتباهات او نیز با هدفی خیر انجام می‌شوند.

3- برخورد کوتاه (۱۹۴۵)

قرار داشتن شاهکار رمانتیک و کلاسیک دیوید لین در هر فهرستی از بهترین فیلم‌های رمانتیک تاریخ سینما بی‌دلیل نیست. بدون شک کسی نمی‌تواند ادعا کند که هنگام تماشای فیلم عاشقانه «برخورد کوتاه» (Brief Encounter) تحت تاثیر قرار نگرفته و احساس خاصی را تجربه نکرده است. گاهی ایجاد رابطه عاطفی با دیگران و عاشق شدن باعث می‌شود به طرف مقابل‌تان آسیب برسانید. اما آیا کسی که باعث چنین شرایطی می‌شود اصلاً می‌تواند عاشق باشد؟ این فیلم بدون این‌که بخواهد مسیری طولانی و پیچیده را طی کند نوعی تازه و متفاوت از عشق را به نمایش می‌گذارد و همین تفاوت است که باعث می‌شود «برخورد کوتاه» در ژانر رمانتیک جاودانه بماند. همیشه موضوع به کسانی مربوط نمی‌شود که دوست دارید زندگی‌تان را با آن‌ها سپری کنید، گاهی اوقات عشق در مورد کسانی است که به آن‌ها تعهد داشته و لیاقت احترام و وفاداری شما را دارند.

2- وقتی هری با سالی آشنا شد (۱۹۸۹)

مهم نیست از چه زاویه‌ای به آن نگاه کنید اما ژانر کمدی رمانتیک پس از فیلم عاشقانه «وقتی هری با سالی آشنا شد» (When Harry Met Sally…) ساخت راب راینر، به کلی تغییر کرد. می‌توان ادعا نمود که هر فیلم عاشقانه - کمیکی که بعد از این فیلم ساخته شده سعی کرده داستان آن را تکرار کند یا در بهترین حالت تحت تاثیر آن قرار داشته است. این فیلم عاشقانه اگر چه از بازی‌هایی خیره کننده سود می‌برد اما داستان آن خیلی زود شما را جذب می‌کند. فیلم «وقتی هری با سالی آشنا شد» داستان زن و مردی را روایت می‌کند که حتی هنگامی که عاشق یکدیگر می‌شوند نیز تصمیم می‌گیرند تنها دوست هم باقی بمانند. کمتر کسی را می‌توان یافت که بگوید با تماشای این فیلم تحت تاثیر قرار نگرفته است.

۱- طلوع آفتاب: ترانه دو انسان

در بخش زیادی از فیلم عاشقانه «طلوع آفتاب: ترانه دو انسان» (Sunrise: A Song of Two Humans) تمرکز بر روی حالت هیپنوتیزم شدگی شخصیت مرد داستان است. او توسط زنی دیگر وسوسه می‌شود که همسر کنونی‌اش را به قتل برساند و به انجام این جنایت هولناک بسیار نزدیک می‌شود. در لحظات آخر، تغییری در قلب او رخ داده و عشقی که هنوز به همسر خود دارد را به یاد می‌آورد. باقی داستان فیلم بر روی تلاش‌های مرد برای برگرداندن رابطه عاشقانه گذشته‌اش با همسر و بازسازی ازدواج عاشقانه رنگ باخته‌شان متمرکز می‌شود. این فیلم در مورد علت علاقه زوجین به یکدیگر در همان ابتدای آشنایی و آن چیزی است که رفته‌رفته رنگ باخته و فراموش می‌شود. عنوان فیلم به خوبی چنین موضوعی را نمایان می‌سازد و علیرغم دو مسیر داستانی متفاوت که در فیلم شاهد هستیم می‌توان اتفاقات آن‌را به تمامی رابطه‌های عاشقانه بین دو نفر تعمیم داد.