کتاب دو جلدی «اولین سنگ» نمایشی از آسیب‌های جنگ افغانستان و چگونگی تبدیل شدن عشق و آرمانگرایی به بی‌عدالتی و تروریسم است.

به گزارش ایلنا، کتاب «اولین سنگ» اثر کارستن ینسن با ترجمه وفا دبیری آبکناری توسط نشر هنوز در قالب دو جلد با قیمت ۱۵۰ هزار تومان روانه بازار شده است.

رمانی عظیم و طویل که سرنوشت جنگ افغانستان را از دیدگاه انسان‌دوستانه کارستن ینسن که یک نویسنده، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر دانمارکی است به نمایش می‌گذارد. این کتاب تجربه 30 ‌ساله او را دربرمی‌گیرد و داستان آسیب‌های جنگ را به تصویر کشیده است.

آنچه پیش روی شما قرار می‌گیرد چنان ریشه در واقعیت امروز ما دارد که تا مدت‌ها خواننده را رها نمی‌کند. خواننده همراه جوخه‌ای داوطلب از جوانان دانمارکی از پایگاه بیرون می‌آید و روستاها و شهرهای افغانستان را از هلمند تا حیاط خلوت افغانستان در کویته پاکستان را با توصیفات دقیق، جزئی‌نگرانه و درخشانش درمی‌نوردد و واقعیت‌های نادیده و پشت پرده جنگ‌ها پیش رویش نمایان می‌شود.

نخستین صفحه از کتاب اینگونه آغاز می‌شود: شاه ولی را نخستین بار در کمپ مجاهدین در دره ارغستان ملاقات کردم، سال ۱۹۸۸، زمانی که روس‌ها هنوز در افغانستان مستقر بودند. او توجه مرا جلب کرد چون ماهیچه‌های چهره کودکانه‌اش مدام منقبض می‌شد. این حالت را فقط در سالمندانی با کوله‌باری از تجربیات تلخ می‌توان یافت. مجاهدین می‌گفتند شاه ولی تک تیرانداز ورزیده‌ای است.  12‌ساله بود و تا آن زمان شش نفر را کشته بود.

این کتاب را تقدیم می‌کنم به شاه ولی و همه کسانی که زندگی‌اشان را جنگی ربود که هرگز پایان نمی‌یابد.

«اولین سنگ» داستانی هیجان‌انگیز است که همه دست‌اندکاران جنگ از طالبان و نیروهای ناتو تا دولت ناکارآمد و فاسد و شبه‌نظامیان و مزدوران را به تصویر می‌کشد. نویسنده سعی دارد تا خواننده را با خود و سربازان دانمارکی همراه سازد و به مخاطب نشان دهد که در طول جنگ چگونه آرمان‌گرایی، عشق و نودوستی تبدیل به انتقام و بی‌عدالتی و تروریسم می‌شود.