سخنگوی دفتر سیاسی طالبان افغانستان گفت که بر سر هیچ آتش بسی با دولت افغانستان توافق نشده است. محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در گفتگو با تلویزیون الجزیره با بیان اینکه هیچ توافقی در مورد آتش بس در این کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اقدامات انجام شده توسط طالبان واکنشی به حملات دولت است. وی  گفت که دولت افغانستان اعلام جنگ را انتخاب کرد و دلیل آن را آغاز عملیات نظامی دولت علیه طالبان در دومین روز عید قربان گذشته اعلام کرد. سخنگوی دفتر سیاسی طالبان همچنین نسبت به مداخلات آمریکا در افغانستان هشدار داد و گفت ، این امر باعث ایجاد تنش در وضعیت و افزایش مشکلات می‌شود. گروه طالبان در ماه‌های گذشته ده‌ها ولایت و گذرگاه‌های مرزی را تحت کنترل خود درآورده و با خروج نیروهای خارجی از کشور ، فشارها را بر چندین پایتخت منطقه از جمله هرات در غرب و قندهار در جنوب تشدید کرده‌اند. حمله طالبان در روزهای اخیر پس از آنکه ایالات متحده اعلام کرد که ماموریت نظامی خود را در این کشور تا پایان ماه اوت به پایان می‌رساند، سرعت بیشتری گرفت.

این سخنان سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در حالی منتشر شد که علیرغم انتشار اخبار سقوط قندوز، روسیه این خبر را تایید نمی‌کند. روز گذشته (دوشنبه) ضمیر کابلوف، نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه برای افغانستان اظهار کرد، روسیه هم اکنون این موضوع که طالبان به دنبال تشدید حملاتشان در سراسر افغانستان شهر استراتژیک قندوز را تصرف کرده‌ را تایید نمی‌کند. ضمیر کابلوف اظهار کرد: شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز و همینطور شهر شبرغان از سوی طالبان تصرف شده‌اند اما شهر شبرغان همچنان می‌تواند مجددا بازپس گرفته شود. این مسائل هیچ چیز جدیدی نیست. من قبلاً هم گفته‌ام که این سناریو در حال بروز پیدا کردن است. شهر قندوز هنوز تصرف نشده است.

در این راستا ژنرال سر ریچارد بارونز، یکی از فرماندهان سابق ارتش انگلیس هشدار داد که تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان به کشورهای جهان این پیام را می‌دهد که رهبران در غرب جرأت رویارویی با این بحران‌ها را ندارند. ژنرال بارونز که بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ میلادی رئیس فرماندهی نیروهای مشترک انگلیس بود، به رادیو چهار بی‌بی‌سی گفت: در حال حاضر خروج از افغانستان یک اشتباه استراتژیک است. وی افزود: فکر نمی‌کنم که این تصمیم به نفع ما باشد. ما با این تصمیم برای خروج از افغانستان نه تنها آینده افغانستان را به مکانی بسیار دشوار فروختیم بلکه پیام تاسف‌باری را به متحدان غرب در حوزه خلیج فارس و آفریقا و آسیا داده‌ایم. این ژنرال انگلیسی تصریح کرد: ما به متحدانمان این پیام را می‌دهیم که ما جرات مواجه با این چیزها را نداریم و به جای آنکه اطمینان پیدا کنیم که یک بحران انسانی یا سیاسی رخ نخواهد داد، خروج و ترک کردن را انتخاب می‌کنیم. ما با این تصمیم، خطر بازخیز و تجدید فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان و در نتیجه آسیب رسیدن به اروپا و دیگر نقاط جهان را به جان می‌خریم. به همین خاطر معتقدم که این یک نتیجه استراتژیک بسیار ضعیف است. از سوی دیگر بن والاس، وزیر دفاع انگلیس هم اعلام کرد که معاوله اخیر دولت ترامپ با طالبان در دوحه نه تنها فاسد بود بلکه تماماً باید آنرا معیوب بدانیم؛ چراکه خروج آمریکا چیزی جز بحران در افغانستان به جا نمی‌گذراد و این می‌تواند اوضاع منطقه جنبوب شرق آسیا را به شدت ملتهب و بهم‌ریخته کند. والاس معتقد است که مجدداً باید در مورد حضور نظامیان قدرت‌های عضو ناتو در افغانستان تصمیم‌گیری شود تا بتوان از تعمیق این بحران در آینده نزدیک جلوگیری کرد.