از قرار معلوم «پوآرو» بار دیگر دست به کار شده و این‌بار قصد دارد با تربیت کارشناسانی برای حفاری‌های غیرمجاز آنها را به عنوان نمایندگان خود راهی مناطق مختلف کشور کند.

به گزارش ایلنا، «پوآرو» یا همان مروج حفاری‌های غیرمجاز مدتی‌ست در فضای مجازی فیلمی از خود در معرض انتشار گذاشته که در آن مدعی‌ست ۱۴۰۰ کارشناسی برای حفاری‌هایی غیرمجاز انجام داده و اینک درصدد ارائه فراخوانی برای اعطای نمایندگی به سه کارشناس در استان‌های مختلف  است.

انتشار این فیلم درحالی صورت گرفته که فرد مذکور به دلیل راه‌اندازی کاروانی با عنوان آموزش میدانی گنج‌یابی و حضور گروهی حدود ۵۰۰ نفره با بیل و کلنگ در یکی از شهرستان‌های اصفهان با هدف یافتن گنج، سال گذشته مورد پیگرد قانونی و تعقیب قرار گرفت و در نهایت در کرمانشاه دستگیر شد.

سردار امیر رحمت‌الهی، فرمانده وقت یگان حفاظت میراث ‌فرهنگی کشور، در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ در این خصوص اعلام کرد: در تیرماه سال جاری شخصی با اسم مستعار پوآرو با تبلیغ در فضای مجازی با عنوان آموزش گنج‌یابی و دفینه‌یابی ضمن تجمیع افراد زیادی با خودرو در منطقه‌ای در حوالی شهر اصفهان اقدام به آموزش عملی گنج‌یابی کرده که خوشبختانه با هوشیاری نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و با همکاری نیروی انتظامی در مرحله نخست سه نفر در محل آموزش دستگیر و تحویل دادگاه بخش جرقویه شدند، اما متأسفانه شخص اصلی متواری و پرونده همچنان مفتوح بود. فرد مذکور دوباره در فضای مجازی اقدام به تبلیغات در این خصوص کرد تا فالوور جذب کند، بدین منظور به تمامی نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در سراسر کشور اعلام شد با این موضوع برخورد قانونی انجام شود.

او عنوان کرده بود: فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان کرمانشاه به محض انتشار تبلیغات این فرد در فضای مجازی، ضمن انجام تحقیقات گسترده در شهرستان جوانرود، شکایتی را علیه نامبرده تنظیم کرد. از سوی دیگر با توجه به اینکه در دادگاه جرقویه پرونده‌ای برای این فرد با هویت پوآرو تشکیل شده بود، موضوع به پلیس امنیت مرکز استان اصفهان برای دستگیری این فرد ارجاع شد. با پیگیری‌های زیاد یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کرمانشاه و مراجع امنیتی و قضایی شهرستان جوانرود طی چند روز گذشته این فرد دستگیر شد و پیگیری‌های قانونی برای رسیدگی به پرونده ادامه دارد.

با این وجود اینگونه به نظر می‌رسد که پوآرو توانسته با قرار وثیقه آزاد شود زیرا بار دیگر در فضای مجازی خبرساز شده است.

علی توسل‌پور، معاون امنیتی حفاظتی یگان حفاظت میراث ‌فرهنگی کشور، با تاکید بر آنکه یگان حفاظت میراث‌فرهنگی بر اساس وظایفی که برعهده دارد در آن زمان فرد معروف به پوآرو را به مراجع قانونی اصفهان معرفی کرده و قرار نیز برای او صادر شده بود، گفت: با تحویل او به مراجع قانونی سایر مراحل به این مرجع سپرده شد.

او درخصوص انتشار فیلم‌هایی از این دست و وعده‌هایی که درخصوص گنج‌یابی و حفاری غیرمجاز گهگاه در فضای مجازی با آن روبه رو هستیم، گفت: هر کسی می‌تواند در فضای مجازی ادعایی داشته باشد اما حرف زدن پایه و اساس لازم را ندارد. ضمن آنکه در بیشتر مواقع وعده‌هایی که درخصوص کارشناسی و گنج‌یابی در فضای مجازی انجام می‌دهند موضوع کلاهبرداری را در پس خود دارد. البته برابر مواد قانونی در قوانین مرتبط با جرایم رایانه‌ای تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی جرم است. درعین حال ما در صورت احراز جرم‌های مرتبط با حوزه ماموریتی اقدامات قانونی خود را پیگیری خواهیم کرد.

 به نظر می‌رسد که اگر در پسِ برخی فعالیت حفاران غیرمجاز و افرادی که این روزها در فضای مجازی به راحتی درصدد تبلیغ کارشناسی و کشف گنج برمی‌آیند، افرادی صاحب نفوذ وجود نداشته باشد، چنین امری رقم نمی‌خورد

توسل‌پور با اشاره به آنکه در برخی مواقع موضوعاتی در فضای مجازی مطرح می‌شود که حساسیت‌زا هستند، درخصوص حساسیتی که در فضای باستان‌شناسی کشور درخصوص فعالیت‌های پوآرو ایجاد شده، گفت: هرچند دراین خصوص نیز حساسیت وجود دارد اما این مورد؛ یکی از نمونه‌ فعالیت‌های کلاهبرداری مشابه در بین معدود فعالیت‌هاست و پس از بررسی لازم؛ پیگیری حقوقی آن صورت می‌پذیرد. نباید فراموش کرد که کوهسار بادفر دارای پرونده قضایی است و می‌توان از این طریق شکایت‌های لازم را توسط دفتر حقوقی وزارتخانه و استان‌های مرتبط تنظیم کرد. البته این امر نیز تضمینی برای جلوگیری از فعالیت مشابه نخواهد بود چراکه این شکایت نیز به مراجع قانونی سپرده شده و در نهایت برابر قوانین، مرجع قضایی باید رای نهایی را صادر کند.

او ادامه داد: مورد تازه این فرد با فعالیت قبلی وی که در محلی مشخص فراخوان داده بود، متفاوت است. گویا در حال حاضر ادعا کرده که در آینده قرار است افرادی را به عنوان نماینده خود به استان‌ها اعزام کند. اگر فردی در حال حفاری باشد دستگیر می‌شود اما اینکه کسی در فضای مجازی ادعایی داشته باشد، هرچند موضوع تشویش اذهان عمومی آن قابل پیگیری است، اما این امر با مجازات‌های مرتبط با انجام حفاری غیرمجاز متفاوت است. در واقع نوع جرم مرتبط با جرایم حوزه فضای مجازی است که ممکن است در مرحله بعدی به جرایم چندگانه حوزه میراث فرهنگی بینجامد. در این مورد نیز یگان حفاظت پس از بررسی‌های لازم پیگیری‌های بعدی را انجام می‌دهد.

شکل‌گیری کارناوال‌های تخریبی در حوزه میراث

نوروز رجبی، باستان‌شناس و کارشناس قضایی، با اشاره به اینکه قانون درخصوص میراث‌فرهنگی و وظایفی که وزارتخانه میراث‌فرهنگی دارد به صراحت موضوعات را مطرح کرده است، گفت: قانون درخصوص مبارزه با گروه‌ها، قاچاق، مافیا و تمام کسانی که قصد تاراج آثار تاریخی و میراث‌فرهنگی کشور را دارند، به تصریح صحبت کرده است. البته چند مسئله وجود دارد که آن هم انفعال سازمان‌ها و نهادهایی است که به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

او ادامه داد: در اثر انفعال وزارت میراث‌ فرهنگی و سازمان‌هایی که باید به امور میراثی بپردازند ما شاهد روزگار فلاکت‌باری برای آثار میراث‌فرهنگی در کشور هستیم. این درحالی است که جامعه باستان‌شناسی ایران از یکسو و موسسه باستان‌شناسی از دیگر سو بارها درخصوص لزوم صیانت از میراث و آثار باستانی سخن گفته است.

«پوآرو» یا همان مروج حفاری‌های غیرمجاز مدتی‌ست در فضای مجازی فیلمی از خود در معرض انتشار گذاشته که در آن مدعی‌ست ۱۴۰۰ کارشناسی برای حفاری‌هایی غیرمجاز انجام داده و اینک درصدد ارائه فراخوانی برای اعطای نمایندگی به سه کارشناس در استان‌های مختلف  است

وی که رئیس هیات مدیره جامعه باستان‌شناسی ایران نیز هست، ادامه داد: هرچند در برخی موارد از خلا قانونی در مواجهه با مجرمان در حوزه میراث صحبت می‌شود، اما هیچ خلأ قانونی وجود ندارد بلکه قانون به صورت کاملا روشن موضع خود را بیان کرده اما با این وجود مسئولان به سادگی از کنار این موضوعات می‌گذرند و درنهایت شاهد شکل‌گیری کارناوال‌های تخریبی در حوزه میراث و آثار تاریخی هستیم.

او معتقد است: فعال شدن باندهای مافیایی از یکسو و افزایش خرید و فروش دستگاه‌های فلزیاب از دیگر سو به امری بدیهی تبدیل شده. مراجع قانونی و انتظامی روزانه با تعداد زیادی از این پرونده‌ها روبه رو هستند. با این وجود مسائل پیچیده‌ای نشان از وجود مافیای اشیای عتیقه و آثار فرهنگی تاریخی فعال دارد. به طور مثال در سال ۶۷ پرونده‌ای رقم می‌خورد که منجر به کشف ۱۸ هزار شیء در فرودگاه مهرآباد می‌شود و به دستور رئیس‌جمهور وقت، وزارت اطلاعات پیگیر پرونده می‌شود. اینگونه به نظر می‌رسد که اگر در پس برخی فعالیت حفاران غیرمجاز و افرادی که این روزها در فضای مجازی به راحتی درصدد تبلیغ کارشناسی و کشف گنج برمی‌آیند، افرادی صاحب نفوذ وجود نداشته باشد، چنین امری رقم نمی‌خورد.

او که کارشناس قضایی است، تصریح کرد: بارها تجربه کرده‌ام هر پرونده‌ای که به مراجع قضایی ارجاع شده، با کمترین مشکل به نتیجه رسیده است. معتقدم پرونده‌هایی که به نتیجه نمی‌رسند به دلیل ضعف بخش حقوقی وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. به این ترتیب نیاز است تا این وزارتخانه از وجود افرادی بهره‌مند شود که به این حوزه اشراف داشته باشد همچنین باید میان معاونت میراث‌فرهنگی، بخش حقوقی و اسناد و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی ارتباط سنجیده‌ای وجود داشته باشد تا اگر موضوعی توسط یگان حفاظت گزارش شد؛ بخش حقوقی پیگیر شکایت آن شود.