جواد خلعتبری با زیر سوال بردن مثبت‌اندیشی و روانشناسی زرد می‌گوید: چرا ناشرانی که کتاب روانشناسی زرد چاپ می‌کنند پلمب نمی‌شوند؟ چرا با کسانی که متخصص نیستند و کار روانشناسی و روان‌درمانی انجام می‌دهند برخورد نمی‌شود؟

این روانشناس و نویسنده و مترجم کتاب‌های روانشناسی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: در کتاب‌فروشی‌ها یک‌سری کتاب‌های روانشناسی زرد وجود دارد که نویسنده اصلا روانشناس نیست، کتاب‌های آکادمیک روانشناسی را ندیده و یک‌سری حرف‌های کلی و مبتنی بر ذائقه مردم می‌زند و متاسفانه جامعه ما هم استقبال می‌کند. در حالی‌که درمان هزینه و نیاز به تغییر دارد.

وی گفت: روانشناسی زرد به مردم می‌گوید که «مثبت بیاندیش» و حرف‌هایی منطبق بر ذائقه مردم می‌زند که اصلا به کارشان نمی‌آید و تغییر هم نمی‌کنند. ما معتقدیم مردم نباید مثبت‌اندیشی کنند بلکه مردم باید درست اندیشیدن را یاد بگیرند و مثبت اندیشیدن با درست اندیشیدن خیلی فرق می‌کند.

خلعتبری با اشاره به استقبال مردم از کتاب‌های روانشناسی زرد افزود: متاسفانه روانشناسی زرد مبتنی بر ذائقه مردم حرف می‌زند و افرادی که اطلاعات ریشه‌ای ندارند، بیشتر به روانشناسی زرد روی می‌آورند. فالوئرهای خیلی از روانشناسان در فضای مجازی حتی به هزارتا هم نمی‌رسد اما فردی که روانشناس زرد است و اصلا مبانی را نمی‌داند یک میلیون فالوئر دارد. حتی ناشران کتاب‌های زرد ۱۰ ‌برابر ناشران کتاب‌های آکادمیک فالوئر دارند اما ضربه‌ای که به لحاظ روانشناختی به بدنه جامعه می‌زنند، بسیار زیاد است.

خلعتبری در پایان گفت: امیدوارم این مصاحبه حداقل برای کسانی که مسئول برخورد با روانشناسی زرد هستند، تلنگری باشد؛ هم نسبت به کتاب‌هایی که ارائه می‌کنند و هم نسبت به مطالبی که در فضای مجازی می‌گذارند و هم کار مداخله‌ای که انجام می‌دهند با آن‌ها برخورد شود. مقصر بیش از ۵۰، ۶۰ درصد از آسیبی که در زمینه فرزندپروری، بزهکاری، طلاق و ... وجود دارد، روانشناسی زرد است که خودشان را به عنوان روانشناس انگیزشی معرف می‌کنند و این بسیار خطرناک است. اگر هم قرار است کسی در حوزه انگیزش روانشناسی کار کند، باید مبانی آکادمیک را داشته باشد.