سعیده علیپور

این روزها در حالی وضعیت کرونا در کشور سیاه توصیف می‌شود که مسئولان رده اول بهداشتی از احتمال دو برابرشدن مرگ و میرهای ناشی از آن تا دو هفته آینده خبر می‌دهند. رقمی که دیروز و در آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت 452 نفر اعلام شد و رسیدن آن به مرز هزار نفر هم محتمل است.

 از زمان اعلام همه‌گیری ویروس کرونا در کشور در اول اسفند ۱۳۹۸ تاکنون بیش از ۴1 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت، چندی پیش گفته بود آمار واقعی فوت‌شدگان حدود دو برابر رقمی است که به صورت رسمی اعلام می‌شود.

در این میان گرچه قدرت سرایت ویروس کرونا بالاست و هر روز خانواده‌ها و افراد بیشتری را درگیر خود می‌کند، اما ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسات هفتگی خود به کندی و با تخفیف بر محدودیت‌ها می‌افزاید و اجرای همین اندک را هم به اول هفته آینده موکول می‌کند.

 در آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا هم که دیروز به ریاست حسن روحانی، رئیس‌جمهور برگزار شد بر خلاف توصیه‌های اکید کارشناسان و مسئولان بر تعطیلی دو هفته‌ای تهران، صحبتی از پایتخت به میان نیامد و در عوض صحبت از محدودیت‌های سطح‌بندی شده و پویا شد.

روحانی در این جلسه گفت: «از شنبه هفته آینده یعنی اول آذر طرحی اجرا می‌شود که مربوط به کل کشور است و البته در هر شهر بنا بر اقتضائات آن شهر اجرا می‌شود و کلیت آن تا پایان کرونا ادامه خواهد داشت».

وی با انتقاد از مصاحبه کارشناسان با رسانه‌های داخلی و خارجی گفت: «برخی انتقادهای ناپخته‌ای را بیان می‌کنند. هر چیزی که اعتماد مردم را به ستاد ملی کرونا کاهش دهد به ضرر ماست، به محض این که اعتماد کم شود دقت مردم برای اجرای مصوبات کم می‌شود».

رئیس‌جمهور از شکل‌گیری اجتماعات گسترده در ماه‌های اخیر انتقاد کرده و گفت: «اگر تردد و تجمع کم شود بسیاری از مسائل ما حل می‌شود. در بسیاری از شهرها افزایش ابتلاها به خاطر تجمع غیرضرور و غیرقانونی است».

در حالی برخی از مصوبه جدید انتقاد می‌کنند که ستاد ملی مقابله با کرونا در اوایل بهار سال جاری نیز برخی از مشاغل و اصناف را با هدف مبارزه با ویروس تعطیل کرد و نتیجه آن کاهش آمار ابتلا و کاهش تلفات به زیر 50 نفر در روز بود

اعلام مصوبات جدید ستاد ملی مبارزه با کرونا

پس از سخنان حسن روحانی در جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا، علیرضا رئیسی، سخنگوی این ستاد گفت: «در طرح جدیدی که برای کنترل شیوع کرونا طراحی شده، سه سطح هشدار تعریف شده است. اگر شهرستانی در وضعیت سطح هشدار سه قرار گیرد در این وضعیت بجز مشاغل خیلی ضروری که مربوط به تهیه مایحتاج ضروری مردم، امنیت و سلامت می‌شوند، بقیه مشاغل همه تعطیل هستند. همچنین بر اساس ارزیابی‌های وزارت بهداشت، این تعطیلی ممکن است دو هفته یا کمتر و بیشتر طول بکشد. در ارزیابی اولیه شاید بیش از ۱۰۰ شهرستان مشمول محدودیت‌های سطح قرمز ‌شوند که اکثر مراکز استان‌ها و از جمله تهران جزو این وضعیت قرمز هستند».

رئیسی گفت: «در وضعیت نارنجی یا سطح هشدار ۲ حدود ۱۵۰ شهر یا شهرستان جزو این محدوده قرار می‌گیرند که محدودیت‌های مشاغل سطح ۳ و ۴ در آنها اجرا می‌شود که جزئیات دقیق‌تر به اطلاع خواهد رسید. حدود ۱۵۵ شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار دارند که سطح شغلی ۴ در آنها محدود خواهد شد».

به گفته او این تصمیمات فقط مربوط به مشاغل نیست، در حوزه مدارس، آموزش، دانشگاه‌ها و مراسم‌های فرهنگی و مذهبی هم شامل محدودیت خواهند شد. در سطح هشدارهای ذکر شده قرمز، نارنجی و زرد آموزش‌ها به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد و مراسم مذهبی و فرهنگی به مدت حدود ۲ هفته فعلا محدودیت خواهند داشت.

او درباره نحوه فعالیت کارکنان، اظهار کرد: «اگر سطح هشدار ۳ و منطقه قرمز باشد، حدود یک سوم و در سطح هشدار ۲ یا نارنجی یک دوم کارکنان در ادارات حضور پیدا می‌کنند و در سطح یک یا زرد حدود دو سوم کارکنان حضور پیدا خواهند کرد. البته مسئولین ادارات بر اساس ضرورتی که ایجاد می‌شود تعیین خواهند کرد که چه گروه‌هایی سرکار حاضر شوند».

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: «محدودیت ترددها نیز شامل سطح هشدار ۲ و ۳ است. یعنی منطقه قرمز و نانجی که خودروهای بومی با پلاک بومی این شهرستان‌ها نمی‌توانند از شهر خود خارج شوند و به شهر دیگر هم نمی‌توانند وارد شوند و برعکس پلاک‌های غیربومی هم نمی‌توانند وارد شهرهای قرمز و نارنجی یا با سطح هشدار ۳ و ۲ شوند. به دلیل ضمانت اجرایی، طرح جزییات دیگری هم دارد که اعلام خواهیم کرد».

در حالی برخی از این مصوبه جدید انتقاد می‌کنند که ستاد ملی مقابله با کرونا در اوایل بهار سال جاری نیز برخی از مشاغل و اصناف را با هدف مبارزه با ویروس تعطیل کرد و نتیجه آن کاهش آمار ابتلا و کاهش تلفات به زیر 50 نفر در روز بود. اما همزمان با پایان تعطیلات نوروزی، از این محدودیت‌ها کاسته شد، چراکه دولت توانایی مالی مواجهه با عوارض ناشی از تعطیلی مشاغل را نداشت.

حسن روحانی: «از شنبه هفته آینده یعنی اول آذر طرحی اجرا می‌شود که مربوط به کل کشور است و البته در هر شهر بنا بر اقتضائات آن شهر اجرا می‌شود و کلیت آن تا پایان کرونا ادامه خواهد داشت»

تصمیم ویژه‌ای برای تهران گرفته نشد

در روزهای اخیر علیرضا زالی، فرمانده مقابله با کرونا درکلانشهر تهران ضمن وخیم توصیف کردن وضعیت پایتخت از بستری شدن نزدیک به 700 بیمار کرونایی در بیمارستان‌‌های تهران خبر داد و گفت که۱۸۰۰ نفر در بخش مراقبت‌‌های ویژه بستری هستند. روزانه حدود 90 نفر در تهران بر اثر ابتلا به کرونا می‌میرند.

از سوی دیگر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت شب پیش از برگزاری جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به مجری برنامه خبر سیما گفته بود که ۶۵ نفر از روسای دانشگاه‌ها که فرماندهان جان بر کف مقابله با کرونا هستند و در خط مقدم حاضرند و اکثر آنها هم خودشان و هم معاونانشان به این بیماری مبتلا شده‌اند در یک نامه به وزیر بهداشت، درخواست کردند که تعطیلی‌ها در تمام کشور و نه در تهران انجام شود و قاعدتا به مطالب این بزرگواران توجه خواهد شد.

حتی انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران هم ۲ روز پیش اعلام کرده بود که با تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران موافق است. او گفت: «خستگی کادر درمان و حجم بالای بستری در بیمارستان ما را ملزم می‌کند تا شرایطی را فراهم کنیم که بار مراجعه به بیمارستان‌ها کاهش پیدا کند». با وجود همه این تاکیدات شرایط ویژه‌ای از سوی ستاد مقابله با کرونا در تهران اعلام نشد.

این تاکید بر تعطیلی تهران در شرایطی است که هفته گذشته دو محدودیت جدید برای فعالیت اقتصادی و تردد شهروندان در تهران و سایر شهرها نیز اعلام شد که از جمله آن لزوم تعطیلی واحدهای صنفی از ساعت ۱۸ عصر و توقف فعالیت مترو و ناوگان اتوبوسرانی از ساعت ۲۰ بود.

همین دو اعمال محدودیت نیز واکنش‌ها و اعتراض‌های بسیاری را به دنبال داشت و بسیاری از افراد در فضای مجازی نسبت به این نوع اعمال محدودیت واکنش نشان دادند و آن را عاملی جدید برای تجمع در مترو و اتوبوس‌ها و ایجاد ترافیک در شهر برشمردند.

 دو برابر شدن مرگ و میرهای کرونایی

در حالی که برخی کارشناسان مصوبات اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا را برای کاهش شیوع کرونا در کشور کافی نمی‌دانند، ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی از دو برابرشدن مرگ ناشی از کرونا در دو هفته آینده خبر داد و گفت: «اگر همه با هم شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت نکنیم، زمستان هم مثل پاییز که تعداد کشته‌های روزانه از رنگ فوق قرمز به سیاهی گرایید، سیاه خواهد بود».

حریرچی گفت: «همانطور که می‌دانید متاسفانه ما تقریبا روزانه سه هزار مورد بستری داریم و متاسفانه بیش از ۱۰ روز است که مرگ‌های بالای ۴۵۰ مورد را تجربه کردیم و با این میزان رعایت شیوه‌نامه‌ها و محدودیت‌هایی که اعمال می‌شود، پیش‌بینی‌ها این است که فعلا در میزان ابتلا،  بستری و مرگ روند صعودی خواهیم داشت».

حریرچی گفت: «پیش‌بینی سایت (IHMA) که پیش‌بینی‌های آمریکا بر مبنای آن انجام و برنامهریزی می‌شود و ما آن را ملاک قرار نمی‌دهیم. برای کشور ما افزایش موارد مرگ و میر تا نزدیک دو برابر در دو هفته آینده است که امیدواریم اصلا اتفاق نیافتد».