جمعیت‌شان به حدود ۴۸۳ میلیون نفر نفر در جهان می‌رسد و سالانه نزدیک به دو میلیون نفر به دلیل این بیماری جانشان را از دست می‌دهند. این در حالی است که این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا مردم کمتر به این بیماری غیر واگیر اما خطرناک اهمیت می‌دهند.

دیروز مصادف با 14 نوامبر روز جهانی دیابت بود. دیابت در کنار سکته مغزی و قلبی و سرطان یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های غیر واگیر است. در ایران بیش از هفت میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند و به گفته معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت، این بیمه تنها در سال ۹۸ برای بیماران دیابتی ۲۷۰ میلیارد تومان هزینه کرده است. ضمن اینکه در ۶ ماهه نخست سال ۹۹ نیز بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان برای بیماران دیابتی هزینه شده است.

مهدی رضایی، با اشاره به روز جهانی دیابت، این بیماری را یکی از جدی‌ترین تهدیدهای سلامت انسان در سال‌ها و دهه‌های اخیر دیابت برشمرد و اظهار داشت: تغییرات چشمگیر در محیط‌زیست، رفتارها و سبک زندگی انسان‌ها موجب رشد صعودی چاقی و دیابت شده و عوارض عروقی دیابت در طول حیات بیماران به افزایش بسیار زیاد سکته‌های قلبی و مغزی، نارسایی کلیوی،‌ نابینایی و قطع عضو منجر شده است.

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت همچنین ۱۴ نوامبر روز جهانی دیابت را بهانه‌ای برای معرفی دیابت و تشویق و ترغیب جامعه جهانی به پیشگیری و مراقبت از شیوع گسترده آن دانست و با اشاره به حمایت‌های سازمان بیمه سلامت از بیماران دیابتی گفت: بیماران دیابتی در سیستم بیمه سلامت دارای پرونده هستند، همچنین در سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار نفر از بیمه شدگان بیمه سلامت از انسولین‌های مورد نیاز خود استفاده کردند.

گرانترین بیماری فراگیر غیرواگیر

همچنین دیروز معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ضمن اشاره به تاریخچه نام‌گذاری روز جهانی دیابت، در عین حال به بررسی عوارض بیماری بر نظام سلامت جهانی پرداخت و گفت: هزینه‌های دیابت در سال 2019 میلادی به میزان ۷۶۰ میلیارد دلار آمریکا بوده است و باید بدانیم دیابت مسئول ۱۰ درصد از کل هزینه‌های صرف‌شده در سلامت است.

دکتر علیرضا مهدوی گفت: اگرچه دیابت درمان‌پذیر نیست، اما قابل کنترل است.

مهدوی درباره آمار ابتلا به دیابت در جهان، گفت: در سال ۲۰۱۹ میلادی ۴۶۳ میلیون بزرگسال یعنی یک نفر در هر ۱۱ نفر مبتلا به دیابت نوع دوم بودند و در سال ۲۰۲۰ نیز این رقم به ۴۸۳ میلیون نفر رسید. در سال ۲۰۱۹ مبتلایان به نوع اول دیابت با سن کمتر از ۱۴ سال حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر برآورد شدند و سالانه ۱۲۸ هزار نفر مبتلای جدید نیز شناسایی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه طی سال‌های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است، گفت: انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ تعداد افراد مبتلا به دیابت به ۵۷۸ میلیون نفر افزایش یابد و ممکن است تا سال ۲۰۴۵ تعداد بیماران از مرز ۷۰۰ میلیون نفر نیز بگذرد. افزایش شیوع دیابت از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۴۵ برای منطقه اروپا ۱۵ درصد است، ولی در منطقه ما که بر اساس تقسیم‌بندی‌های فدراسیون بین‌المللی دیابت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا هستیم تا ۹۶درصد خواهد بود و بعد از آفریقا که با ۱۴۳درصد بالاترین رتبه را دارد منطقه MENA در جایگاه دوم قرار دارد.

وی با بیان اینکه نیمی از مبتلایان به دیابت در جهان از بیماری خود اطلاع ندارند، گفت: طبق آخرین مطالعه انجام شده در کشور ما نیز یک چهارم بیماران از بیماری خود بی‌اطلاع هستند.

مهدوی ادامه داد: ۳ نفر از هر ۴ دیابتی در کشورهای با درآمد پایین و متوسط زندگی می‌کنند. از هر ۶ تولد یک مورد درگیر قند خون بالا (هیپرگلیسمی) در بارداری هستند. همچنین بر اساس آمارها دو سوم افراد مبتلا به دیابت در مناطق شهری زندگی می‌کنند و سه چهارم آن‌ها در سن کار هستند. نکته قابل توجه آن است که از هر ۵ نفر مبتلا به دیابت (۱۳۶ میلیون نفر) یک نفر بالای ۶۵سال سن دارد و بر این اساس در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۰درصد بیماران سالمند بوده‌اند. متاسفانه ۴.۲ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ در اثر دیابت فوت کردند. هزینه‌های دیابت در سال ۲۰۱۹ میلادی به میزان ۷۶۰ میلیارد دلار آمریکا بوده است و باید بدانیم دیابت مسئول ۱۰ درصد از کل هزینه‌های صرف‌شده در سلامت است.