عبدالوهاب شهیدی خواننده پیشکسوت موسیقی ایران که به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری شده بود، صبح دیروز  در 99 سالگی دار فانی را وداع گفت.

مرحوم شهیدی در سال ۱۳۰۱ در میمه اصفهان به دنیا آمد. این هنرمند از اوایل سال ۱۳۲۰ فعالیت‌های هنری خود را با فراگیری موسیقی ردیف دستگاهی ایران، آواز، نوازندگی سنتور و نوازندگی عود نزد اسماعیل مهرتاش آغاز کرد و علاوه بر مهارت‌هایی که در حوزه خوانندگی و آهنگسازی داشت، در حوزه عودنوازی نیز نوازنده‌ای معتبر به حساب می‌آمد. این هنرمند در طول سال‌هایی که در عرصه موسیقی فعالیت می‌کرد، با هنرمندانی چون جلیل شهناز، فرامرز پایور، علی اصغر بهاری، حسین تهرانی، رحمت‌الله بدیعی، حسن ناهید، محمدرضا شجریان و محمد اسماعیلی همکاری داشته است. «در مدح علی (ع)»، «دو بیتی‌های بابا طاهر»، «راز عود»، «عود من خداحافظ»، «گله دارم شتربانا»، «نگاه گرم تو (زندگی)»، «تنها بیا» و «بی تو به سر نمی‌شود» از جمله آثاری است که تاکنون توسط مرحوم شهیدی در دسترس مخاطبان قرار گرفت است. همکاری با ارکسترها و مجموعه‌های مختلف موسیقایی در بخش‌های رادیو و تلویزیون و کارهای ارکسترال از دیگر فعالیت‌های این خواننده فقید موسیقی ایرانی به شمار می‌آید. او همچنین با اجرای بیش از ۲۳۰ برنامه، از فعال‌ترین هنرمندان برنامه «گل‌ها» بوده است. از معروف‌ترین آثار استاد شهیدی، بازخوانی تصنیف لری «آن نگاه گرم تو» در دستگاه ماهور با شعر هما میرافشار است.

نغمه‌های دلنشین او تا ابد در یادها خواهد ماند

معاون هنری وزیر فرهنگ در پیامی درگذشت عبدالوهاب شهیدی را تسلیت گفت و تصریح کرد که نغمه‌های دلنشین او تا ابد در یادها خواهد ماند. سید مجتبی حسینی نوشت: «استاد عبدالوهاب شهیدی مهارت و معرفت را به غایت در هنر موسیقی جاری کرد و با دغدغه جانانه برای همه ابعاد اثر موسیقی که هر یک نقشی هماهنگ و همساز در اثر دارد، شخصیت هنری متمایزی یافت. استاد عبدالوهاب شهیدی خواننده و نوازنده توانمند و برجسته ایران است که با شناخت دقیق و عمیق از شعر، آواز و تصنیف می‌خواند. استاد شهیدی آثار و تصنیف‌های ماندگاری را برای موسیقی ایران و ایران به یادگار گذاشت و با آثارش و همراهی و همدلی با هنرمندان شاخص موسیقی در دهه‌های گذشته در تاریخ موسیقی و هنر این سرزمین را نقشی خوش زده است. درگذشت هنرمند گرانقدر و بی‌بدیل موسیقی ایران استاد عبدالوهاب شهیدی را به خانواده بزرگوارش، هنرمندان و مردم دوستدار موسیقی تسلیت می‌گویم. نام و یادش همیشه به نیکی در فرهنگ و هنر ایران باقی است.»

 مردی که صدایش گواه زیبایی آواز ایرانی بود

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران نیز در پیامی درگذشت عبدالوهاب شهیدی را تسلیت گفت. در متن پیام علی نیک‌نام انزابی برای عبدالوهاب شهیدی آمده است:«ضایعه فقدان استاد عبدالوهاب شهیدی، آوازخوان شهیر که سال‌های سال با صدای شیوایش آثار ماندگاری را برای مردمان این سرزمین به یادگار گذاشت، غم‌انگیز و تلخ است. این هنرمند پرآوازه، آواز را زندگی می‌کرد و صدای او گواه زیبایی آواز ایرانی بود. ارزش‌های هنری استاد شهیدی بر کسی پوشیده نیست و نام او در تاریخ موسیقی آوازی ایران برای همیشه مانا خواهد ماند. این مصیبت را به جامعه موسیقی کشور تسلیت می‌گویم و برای این هنرمند برجسته از درگاه خداوند سبحان علو درجات و برای بازماندگان او صبر و سلامتی مسئلت دارم. روحش شاد و یادش گرامی باد.»

 براساس اعلام روابط عمومی موسسه هنرمندان پیشکسوت، مراسم تشییع پیکر عبدالوهاب شهیدی، هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی روز چهارشنبه، بیست و دوم اردیبهشت ماه ساعت ۱۰ صبح در قطعه هنرمندان بهشت زهرا و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.