در ساعات پایانی اداری روز چهارشنبه، اداره کل هنرهای نمایشی در خبری از انتصاب عبید رستمی در مقام دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان خبر داد. این در حالی است که سال گذشته جشنواره مریوان به دلیل بیماری کرونا برگزار نشده است و هم‌اکنون نیز شرایط کشور برای برگزاری یک جشنواره هنری به لحاظ شرایط بهداشتی و پزشکی مهیا نیست. حتی در جشنواره 39ام تئاتر فجر نیز، بخش خیابانی بدون حضور مردم، در فضای باز تالار وحدت برگزار و از طریق درگاه اداره کل هنرهای نمایشی به‌صورت مستقیم پخش شد. به‌عبارت دیگر شرایط کشور طی شش ماه گذشته کماکان برای برگزاری نمایش‌های خیابانی نیز مهیا نبوده است.

از سوی دیگر مشخص نیست جشنواره مریوان برای برگزاری چه بازه زمانی در نظر گرفته است. با عدم‌برگزاری دیگر جشنواره‌های اداره کل هنرهای نمایشی از جمله جشنواره کودک همدان و فتح خرمشهر، تقویم جشنواره‌های تئاتری با نوعی ابهام روبه‌رو است. هرچند خبر برگزاری جشنواره آیینی و سنتی در مهر و آبان و جشنواره فجر در بهمن منتشر شده است؛ اما جشنواره مریوان فاقد هر گونه شفافیت در برگزاری است. مهمتر آنکه با توجه به تقویم سیاسی کشور، جشنواره مریوان در دولت کنونی برگزار نخواهد شد و این موضوع می‌تواند موجب اختلافاتی در آینده شود.

عبید رستمی که به گفته اداره کل هنرهای نمایشی سال‌ها در عرصه هنرهای نمایشی در مقام نویسنده، بازیگر و کارگردان فعالیت داشته است؛ هم‌اکنون مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان کردستان است. انتصاب آقای رستمی به معنای بازگشت دبیری جشنواره‌ها به مدیران استانی است. پیش از این فاتح بادپروا با دبیری جشنواره مریوان موجب انقطاع این سنت شده بود.

سال گذشته عدم‌برگزاری جشنواره مریوان با مخالفت بخشی از جامعه تئاتر خیابانی روبه‌رو شده بود. حال با وضعیت خطیر کشور مشخص نیست برگزاری جشنواره قرار است به‌صورت آنلاین باشد یا حضور فیزیکی مردم. جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با بیش از یک دهه برگزاری، به یکی از جاذبه‌های توریستی منطقه مریوان تبدیل شده است. هم‌جواری شهر با مرز اقلیم کردستان، دریاچه زریوار، طبیعت خاص منطقه و البته برپایی کارناوال در شهر مریوان، این جشنواره را به عنصری مهم در زیست فرهنگی مریوان بدل کرده است. ابهام در برگزاری جشنواره مریوان زمانی حاد می‌شود که چندی پیش نیز تعدادی از هنرمندان تئاتر خیابانی در نامه‌ای خطاب به سید عباس صالحی، وزیر ارشاد از مدیریت کنونی دفتر تئاتر خیابانی ارشاد گلایه کرده بودند. هرچند سامان خلیلیان، مدیر این دفتر اتهامات وارده را تکذیب کرده بود؛ اما برگزاری یا عدم‌برگزاری جشنواره می‌تواند موجب بخشی از جامعه خیابانی‌کار شود.