رئیس‌جمهور با بیان اینکه میدان و دیپلماسی دو مسئله‌ای جداگانه‌ هستند اما باید مثل دو بازو به یکدیگر  کمک کنند، تصریح کرد: کشور ما چارچوب دقیق دارد.تمام مسائل پیچیده سیاست خارجی و سیاست دفاعی در شورای عالی امنیت ملی بررسی می‌شوند و چه کار سیاسی مهمی انجام دهیم و چه عملیات بخواهیم انجام دهیم، در شورای عالی امنیت ملی بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ حسن روحانی در جلسه هیأت دولت گفت: این شورا درست شده است تا روسای قوا در آن حضور داشته، بخش‌های کشوری و لشکری در کنار یکدیگر قرار بگیرند و مسائل را بحث و بررسی می‌کنیم و در نهایت تصمیم اتخاذ شده باید به تایید مقام معظم رهبری برسد.

روحانی ادامه داد:‌ امروز در جامعه ما که هرروز دشمنان ما داستانی را می‌سرایند و قصد دارند وحدت جامعه را بهم بزنند، در این حوادث چند روز اخیر دیدید که ماجرای پخش شدن یک نوار صوتی محرمانه توسط کثیف‌‌ترین برنامه و شبکه‌ای که سراسر آن ضد ایران و ضد اسلام است. شبکه‌ای که توسط سعودی تأمین مالی می‌شود. قصد دارند گروهی را در برابر گروهی قرار دهند. امروز زمان عصبانیت امریکا و اسرائیل است.

روحانی ادامه داددولت در سال آخر و ماه‌های آخر یک مجموعه‌ای را ثبت و ضبط می‌کند و همه دولت ها این کار را انجام می‌دهند. دولت دوازدهم هم این را انجام داده و هفت جلد کتاب به عنوان روزشمار به زودی منتشر خواهد شد، یک جلد هم تا پایان دولت. یک کار دیگری هم انجام می‌گرفت و آن اینکه وزرا و مسئولین در دوران مسئولیت خود مطالبی را که داشتند، اقداماتی که انجام دادند یا مشکلاتی که داشتند و مسیرهایی که طی کردند را می‌گفتند. پس از ضبط بخش قابل نشر منتشر می‌شود و بخشی هم اگر طبقه بندی شده باشد می‌ماند.

وی ادامه داد: ما اکنون در دولت حرف هایی میزنیم که چنین است، در جلسات دیگری که در ریاست جمهوری شکل می‌گیرد هم اینطور است، در شورای عالی امنیت ملی هم همینطور است که حرف ها طبقه بندی شده است. البته این یکی از افتخارات کشور ما است که مسئولین ما می‌توانند آزادانه نظرات خود را بگویند. خیلی از این حرف‌ها البته طبقه بندی شده است چون دشمن سواستفاده خواهد کرد.

میدان و دیپلماسی دو صحنه مقابل هم نیست

وی ادامه داد: مساله دوم مطالبی که منتشر شده برخی از این مطالب نظر دولت یا شخص رئیس جمهور نیست، به هر حال هر وزیر و هر مقامی ممکن است نکاتی داشته باشد و بخواهد این محرمانه بماند برای آینده؛ اولا من می‌خواهم به این اشاره کنم که میدان و دیپلماسی دو صحنه مقابل هم نیست. اگر کسی فکر می‌کند یا میدان یا دیپلماسی و پیروزی یکی با شکست دیگری مصادف است یا برعکس، این حرف دقیقی نیست. من به عنوان کسی این حرف را میزنم که زندگیم تجربه همین است.

وی با تاکید بر اینکه  شاید اختلاف نظر و سلیقه داشته باشیم ولی این نظرات در شورای عالی امنیت ملی بحث و بررسی می‌شود، گفت: در تمام مسائل مهم منطقه از عراق، سوریه، لبنان گرفته تا  افغانستان و غیره، در شورای عالی امنیت بحث می‌شد.

وی خطاب  به ملت ایران گفت: ما در دولت به نیروهای مسلح، سپاه، ارتش، بسیج و نیروهای انتظامی احترام می‌گذاریم و از آنها به عنوان نیروهایی که برای حفظ امنیت، قدرت و توانمندی کشور شبانه‌روز عمل می‌کنند، تشکر می‌کنیم. آنها در دفاع مقدس، در دفاع از حرم و همچنین در داخل کشور برای حفظ امنیت و در سیل، کرونا و زلزله، حضور داشته‌اند و هیچ گونه فاصله‌ای بین دولت و سپاه، ارتش و بسیج وجود ندارد و ما در بسیاری از جلسات در کنار هم می‌نشینیم و بحث می‌کنیم. در شورای عالی امنیت کنار هم می‌نشینیم و حتی در ستادهای مربوط به کرونا کنار هم می‌نشینیم و همدیگر را یاری می کنیم.

روحانی تصریح کرد:  در بخش‌های فضای مجازی و خیلی جاهای دیگر در کنار هم می نشینیم و مسایل را حل و فصل می کنیم. احترام آنها به عنوان کسانی که از کشور و تمامیت ارضی دفاع می کنند و قدرت ملی ما هستند جای هیچ تردید نیست.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه سردار سلیمانی تنها در منطقه فعالیت نظامی و دفاعی نمی کرد فعالیت دیپلماتیک هم می‌کرد، ادامه داد: سردار سلیمانی به راحتی با مراجع تقلید، روسای جمهور و وزیرخارجه ملاقات کرده و حرف می‌زد؛ او شخصیتی جامعی با ویژگی‌هایی که مورد احترام ما است، بود. ما همواره به شخصیت‌های پرافتخاری شبیه به سردار سلیمانی فخر می کنیم و مردم ما هم این چنین هستند.

وی خاطرنشان کرد: البته به کادر دیپلماتیک نیز افتخار می‌کنیم، چرا که آنها در صحنه‌های مختلف حضور دارند و امروز هم در صحنه هستند و مدام تلاش و فعالیت دارند.

رئیس جمهور با بیان اینکه نگذاریم دشمن سوءاستفاده کند، افزود:  شرایط ما شرایط خاصی است و هنوز درگیر جنگ اقتصادی، کرونا، ‌خشکسالی و طرح‌های نیمه تمام هستیم و در کنار آن خودمان را باید برای یک انتخابات پرشور آماده کنیم. بنابراین یادمان نرود که وظایف بسیار سخت و سنگینی بر عهده داریم.

 وی با اشاره به مشکلاتی که کشور درگیر آن است گفت: کشور دچار دوشقگی،‌ اختلاف و شکاف آن طوری که دشمنان آرزو دارند، نخواهند شد. صهیونیست‌ها،‌ ارتجاع منطقه و آمریکا بدانند. ما اگر جایی مساله‌ای داشته باشیم که حل نشود فصل‌الخطاب ما رهبری انقلاب است.