رئیس‌جمهور گفت: طبق برآورد باید به یک سوم جامعه برای ۴ ماه آینده بسته کمک معیشتی ارائه کنیم. روز شنبه در ستاد کرونا این موضوع را تصویب می‌کنیم.

 حسن روحانی در جلسه هیأت دولت دیروز افزود:‌افرادی که مشمول این کمک می‌شوند در ماه‌های آذر، دی ، بهمن و اسفند ماهانه به ازای هر نفر صد هزار تومان کمک بلاعوض دریافت می کنند. برای همین خانواده‌ها که حدود ۱۰ میلیون خانواده می‌شوند وام یک میلیونی هم در نظر گرفته‌ایم که مثل وام قبلی پرداخت می‌شود. البته این وام برای همه دریافت کنندگان یارانه نیست. در بخش درمان کرونا اگر کسی بیمه نیست تحت پوشش قرار می‌گیرد و داروهایی هم که برای این بیماری توصیه می‌شوند مشمول بیمه خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به محدودیت‌های جدید کرونایی که از اول آذر اعمال خواهد شد عنوان کرد: به دلیل اوج گیری کرونا در آستانه مرحله جدیدی از مسئولیت پذیری اجتماعی هستیم در این مرحله جدید شهرهای قرمز به حالت تعطیل و شهرهای نارنجی به حالت نیمه تعطیل درمی‌آیند. البته همه ما می‌دانیم که تعطیلی‌ها و محدودیت شدید راه حل اصلی مشکل کرونا نیست و صرفا از طریق تغییر سبک زندگی اجرای پروتکل‌های بهداشتی، رعایت فاصله فیزیکی ، عدم رفت و آمد خانوادگی  و مراسم عزا، شادی، مناسک دینی ، مذهبی و ملی مشکل کرونا کمتر می‌شود واگر مردم این سبک زندگی را تغییر ندهند با تعطیلی  تغییر چندانی ایجاد نخواهد شد.

وی ادامه داد: تعطیلی اعلام شده یک هشدار جدید به جامعه است که همه به یک انضباط دقیق اجتماعی بازگردیم و این موضوع است که می‌تواند مقابله اصلی با کرونا باشد. به طور مثال ۵۱ درصد ابتلاها به دلیل رفت و آمد خانوادگی است و اگر در این دو هفته محدودیت و تعطیلی رفت و آمدها بخواهد بیشتر شود از ۵۱ درصد به ۶۰ درصد می‌رسیم و این گونه ممکن است آمار را از جای کاهش دهیم و از جای دیگر افزایش پیدا کند.

روحانی همچنین تاکید کرد: باید همه و حتی آن اقلیتی که مراعات نمی‌کند به یک درک مشترک برسند که این بیماری وجود دارد و ممکن است تا هر زمانی باشد چرا که هنوز به درمان قطعی و یا به واکسن نرسیده‌ایم. پس باید با رعایت پروتکل‌ها خود را مصون کنیم.

رئیس جمهور افزود: وقتی فوتی‌های ما به نزدیک به ۵۰۰ نفر می‌رسد یک هشدار بزرگ برای همه ماست. ما باید کمک کنیم که محدودیت‌های جدید به خوبی اجرا شود و این در سایه کمک مردم نیروی انتظامی، بسیج و همه نهادها خواهد بود. از شنبه تمام جلسات در تمام قوا چه دولتی و غیر دولتی در شهرهای قرمز نباید با بیش از ۱۵ نفر برگزار شود. این مسئله‌ای است که در حد قانون است چرا که مصوبه شورای عالی امنیت ملی است. مقرراتی که وزارت بهداشت تدوین و ستاد کرونا تصویب کرده از دیروز ابلاغ شده و باید به درستی اجرا شود.

رئیس دولت دوازدهم در بخش پایانی صحبت‌های خود با یادآوری این موضوع که در این مدت نسبت به بهتر شدن وضع زندگی مردم در حد امکان تلاش صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: سال ۹۹ سال سختی بود با این وجود حقوق کارمندان و کارگران را بین ۵۰ تا ۶۰ درصد اضافه کردیم و حتی این افزایش برای بازنشستگان و عشایر و روستاییانی که از بیمه استفاده می‌کند صورت گرفت.

خوشبختانه با وجود فشار اقتصادی و کرونا رشد بخش تولید صنعتی ما در هفت ماه  نخست سال ۶.۱۴ درصد بود که این یعنی همه بنگاه‌ها و بخش‌های صنعتی ما به جلو حرکت کردند.

وی اضافه کرد: از طرفی بانک مرکزی تلاش کرده نیازهای ضروری را تامین کند و ۲۱.۷ میلیارد دلار کالای اساسی و مواد اولیه در اختیار بخش‌های مختلف قرار داده صادرات ما در هفته‌های اخیر رشد بهتری پیدا کرده و در هفته گذشته ۲۵ درصد در این زمینه رشد داشتیم. که این یعنی در مسیر صادرات هستیم. برای تامین کالاهای اساسی و موردنیاز مردم و کارخانجات حرکت خوبی در گمرکات ایجاد شده و در کل شاهد شرایط خوبی هستیم که بهتر خواهد بود.

روحانی در پایان گفت: مردم بدانند دولت وظیفه اصلی خود را سلامت ، زندگی و معیشت مردم می‌داند. همه تلاش ما این است که  این امور را به خوبی انجام دهیم. از طرفی در حال آماده کردن بودجه سال آینده هستیم که در زمان معین به مجلس تقدیم می‌کنیم و به موقع به مردم توضیح می‌دهیم که در بودجه اهداف مهم اقتصادی و توسعه‌ای گنجانده شده و امیدواریم  تصویب آن موجب رشد و توسعه بیشتر کشور شود.