احسان زیورعالم

حسین مسافرآستانه، دبیر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر خبر داده است با تبعیت از تصمیمات ستاد مقابله با کرونا، این رویداد را از 11 تا 21 بهمن 99 برگزار می‌کند.

 دبیر تئاتر فجر هرچند گفته است «تمرکز اصلی جشنواره امسال در شکل برگزاری بر بهره‌گیری از بستر فضای مجازی است»؛ اما با اعلام استفاده از ظرفیت ۵۰ درصدی تماشاخانه‌ها در زمان برگزاری جشنواره‌ نیز سخن گفته است. این در حالی است که از شهریور ماه تمامی فضاهای فرهنگی حوزه تئاتر تعطیل بوده است.

مسافرآستانه بدون ذکر نامی گفته تنها تعدادی از سالن‌های منتخب و دارای شرایط مناسب برای اجرای آثار در فجر حاضر هستند. هرچند در ماه‌های اخیر چند سالن تئاتر برای همیشه تعطیل شدند.

صحبت‌های دبیر جشنواره تئاتر فجر در حالی منتشر می‌شود که در حوزه سینما، هیچ خبری مبنی بر برگزاری حضوری جشنواره مطرح نشده است. از سوی دیگر با وخیم‌تر شدن کرونا در کشور، اداره کل هنرهای نمایشی با هزینه نامشخصی اقدام به راه‌اندازی پلتفرمی برای پخش آنلاین می‌کند که به نظر می‌رسید با هدف برگزاری آنلاین جشنوار‌ه‌ها در کنار پخش فیلم‌تئاترها باشد. اگرچه بازگشایی سالن‌های تئاتر پیش از برگزاری فجر می‌تواند خبر خوبی برای جامعه تئاتر باشد؛ اما آقای مسافرآستانه توضیح نداده است در صورت وجود محدودیت‌هایی از جمله تردد میان شهرها و یا پذیرش هتل‌ها، چه اتفاقی برای جشنواره فجر رخ خواهد داد.